Järnvägsuppror i Ljungby (Bana)

av Tuva, Friday, November 07, 2008, 08:41 (5961 dagar sedan)

I Ljungby gick ju tåg streckan mellan Kärraberga- värnamo (ssj). Nu vill kommun gubbarna bygga affärer där i stället. På hemsidan [link=http://ljungbyjärnväg.nu/]www.ljungbyjärnväg.nu[/link] Kan man läsa att det är Järnvägsuppror.

Vänner vi behöver även er hjälp till detta, Stöd oss så vi alla får ha kvar den gamla järnvägen för det vore skam att riva den tycker vi alla.

Kram Tuva
www.mj-portalen.se

Järnvägsuppror i Ljungby - lite OT

av Baloo, Friday, November 07, 2008, 09:41 (5961 dagar sedan) @ Tuva

Finns det något trafikunderlag som kan generera trafik på sträckan per omgående efter en upprustning? Det måste ju finnas lite påtryckningsmedel i form av lokalt näringsliv också som faktiskt kan påpeka för kommunen att de behöver järnvägen. Får man med sig tillräckligt många för att generera några hundra ton gods varje dag så är det helt plötsligt en annan sak än om det bara är en rabatt med räls.

TC får bedöma om det återigen behövs låsning av tråden och en länk till Postvagnen eller om det tillåts här.

Järnvägsuppror i Ljungby - lite OT

av Granis, Friday, November 07, 2008, 10:10 (5961 dagar sedan) @ Baloo

Förvisso "skapas historia idag", men det beror kanske lite på upplägget. Men det finns ju intressanta historiska kopplingar även här. Fd SSJ är ju en intressant bana på så sätt att det var en utbyggd (normalspårs)bana i "rätt riktning", genom "befolkade bygder" men ansågs som och behandlades därför som en bibana (p g a närheten till mer eller mindre parallellgående södra stambanan?), varför den försvann i omgångar precis som dylika banor gjorde när järnvägstrafik bara skulle ske som "heltågstrafik" mellan de största städerna. Nu har ju tiderna och åsikterna -såväl hos politiker som hos t ex företagare- ändrats varför man pratar om återuppbyggande som "Götalandsbanan" i olika (?) varianter. Precis som t ex man gör beträffande fd UEJ. Om och hur det och denna inställning/ dessa planer sen hjälper järnvägsvänner i t ex dagens Ljungby kanske dock är en annan sak. Eller nåt sånt.... :-)

/ L G

Järnvägsuppror i Ljungby - lite OT

av Staffan Granath, Friday, November 07, 2008, 11:03 (5961 dagar sedan) @ Granis

Nu har ju tiderna och åsikterna -såväl hos politiker som hos t ex företagare- ändrats varför man pratar om återuppbyggande som "Götalandsbanan" i olika (?) varianter. Precis som t ex man gör beträffande fd UEJ. >
/ L G

Betyder det att det skulle finnas stöd för återuppbyggnad av NMJ o NHdJ genom demokratiska metoder och inte med traditionella "daldanser" !?:-) :-)

från det just nu revolutionära morshyttan ;-) :-) :-P

- lite On T

av Granis, Friday, November 07, 2008, 12:34 (5961 dagar sedan) @ Staffan Granath

Som museibana/ banor vore det ju rätt häftigt (också?): 891 mm Morshyttan- Horndals Bruk; normalspår ner till Näs. Eller kanske treskensspår? Hur som helst: Sveriges enda "bestående" museibana med två spårvidder? [i](Om man undantar den "provisoriska" trafikering ÖSlJ tills nyligen hade med [b]en [/b]normalspårig rälsbuss till Taxinge). [/i]Precis som musei/ turisttrafiken kring [link=http://www.museumseisenbahn.de/]Bruchhausen Vilsen[/link] i Tyskland där det ju bedrivs dylik trafik på två spårvidder. :-)

/L G

- lite On T

av Anders ö, Friday, November 07, 2008, 13:04 (5961 dagar sedan) @ Granis

Å fordon till normalspåret finns ju kvar..
MaWJ 1 (som gick på bruket) finns ju i delar hos oss (NJM) liasom sista lokomotorn, Västervikaren till NOJ.
sen har väl GBBJ kvar finkan med snöplogen å konduktörsutrymmet??

Nåra byggnader fanns då kvar på 80-talet ¨längs NMJ.
Fler spår i dalom ;o))

- lite out of T

av Staffan Granath, Friday, November 07, 2008, 14:33 (5961 dagar sedan) @ Granis

Som museibana/ banor vore det ju rätt häftigt (också?): 891 mm Morshyttan- Horndals Bruk; normalspår ner till Näs. Eller kanske treskensspår? Hur som helst: Sveriges enda "bestående" museibana med två spårvidder? [i](Om man undantar den "provisoriska" trafikering ÖSlJ tills nyligen hade med [b]en [/b]normalspårig rälsbuss till Taxinge).

[color=#f00]icke[/color] två utan tre!, genom nogranna beräkningar har vi funnit anledning att även bilda en 544-mm sektion inom den imaginära föreningen!
då vi i.o.f i demokratrin och särarternas tecken oftast inte kan komma överrens så förutspås det en viss konflikt vid trafikdagarna, dock kan 1435-sektionen ha ett visst överläge.

[color=#999][/i]Precis som musei/ turisttrafiken kring [link=http://www.museumseisenbahn.de/]Bruchhausen Vilsen[/link] i Tyskland där det ju bedrivs dylik trafik på två spårvidder. :-)


/L G

[color=#000]alla problem ka dock lösas med god vilja eller dynamit, när även femte-kolonnarna i Gimo- Norrmon- Lövstabruk museiförening har gjort sitt så kan tredjekenan till gimo också tas med i planeringen :-)[/color]

[color=#090]från det expansionistiska morshyttan:-)[/color]

Järnvägsuppror i Ljungby - lite OT

av Gunnar Håkansson, Friday, November 07, 2008, 13:49 (5961 dagar sedan) @ Granis

1943 ansågs det (i "Betänkande angående utbyggnad och rationalisering av det statliga järnvägstelefonväsendet") alldeles självklart att f.d. SSJ inom kort skulle elektrifieras för att kunna tjäna som omledningsväg för SSb. När detta ändrades vet jag inte, men det bör gå att forska fram.

Järnvägsuppror i Ljungby - lite OT

av s svensson, Friday, November 07, 2008, 16:23 (5961 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Exakt vet jag ej.Enligt uppgift stoppade SJ dåv styrelse elektrifiering och ville satsa på motorlok. Detta gäller såväl fd SSJ och HNJ båda grenar. Årtal bör vara cirka 1955 ev något år framåt.