Det verkar inte finnas kvar idag iaf.
Bing maps
Peter
Jag tycker tvärtom att man kan ana en tunganordning i ytterrälen på den kartbild du länkar till. I den del av spåret som har träslipers.
Har alltid tyckt att det är märkligt att den finns (fanns?) där. Infartssignalen står ju på ett betryggande avstånd från den fientliga tågvägen till/från Neglinge. Kan det varit så att man införde den på "den gamla goda tiden" för att man lät förare med tveksam koncentrationsförmåga köra på Grenbanan, och ansåg att det därför behövdes en extra säkerhet? Eller har den tillkommit "på förekommen anledning". Jag menar det finns ju ingen annan infartssignal på Saltsjöbanan med en motsvarande tunganordning eller skyddsväxel, inte ens i motsvarande tågväg från Neglinge. Och jag kommer inte heller på något exempel på någon annan järnväg.
Den skyddsväxeln lades in samtidigt som de övriga växlarna i bangårdens östra ände, i mitten av 1970-talet. Man började då använda Igelboda som mötesstation mer regelbundet (redan tidigare hade några möten lagts i Igelboda, men då måste ena tåget backa till eller från grenbanespåret). Varför det blev skyddsväxel just här vet jag inte, men kanske kan kurva och ev lutning ha inverkat?
Denna instruktionsritning från 1975 [Vägverkets arkiv, Riksarkivet] åskådliggör läget på platsen. Den omtalade skyddsväxeln är alltså växel 5, och den skyddar tåg från Neglinge (Ng) på väg in via de nya växlarna 1 och 4 från att köras på av tåg från Solsidan (Sl). Det normala upplägget är alltså att ett tåg från Neglinge och ett tåg från Stockholm möts på stationen; tåget mot Stockholm kör fram ända till signal 1C, och då kan tåget från Solsidan smyga in bakom, fram till stopplyktan. Efter att ett stort antal passagerare har rusat fram och tillbaka, längs med och tvärs över den smala plattformen (som dock var ännu smalare före ombyggnaden ca 1975) kan alla tre tågen rulla ut från stationen.
Av instruktionsritningen framgår att det finns skyddsväxel för utfart från sidotågspåret i riktning mot Stockholm. Även här är det bara korta tunganordningar, så ritningen är nog mer tänkt att illustrera växelns funktion än dess faktiska utseende
Bild från 2007