Ångloksmotiv på 1975 års frimärken (Fordon: lok)

av Helén Marklund, Monday, November 09, 2015, 20:02 (3367 dagar sedan)

Posten gav 1975 ut frimärken med ångloksmotiv. Det är tre olika ånglok. Är det någon som vet vilka de är?

[img]http://img.tradera.net/images/624/217898624_43de2056-09ec-4ac8-8267-99cc9f345266.jpg[/img]

Ångloksmotiv på 1975 års frimärken

av Jan Frelin, Monday, November 09, 2015, 20:05 (3367 dagar sedan) @ Helén Marklund

Posten gav 1975 ut frimärken med ångloksmotiv. Det är tre olika ånglok. Är det någon som vet vilka de är?

[img]http://img.tradera.net/images/624/217898624_43de2056-09ec-4ac8-8267-99cc9f345266.jpg[/img]

Från vänster till höger:
Loket Fryksta från Fryksta Järnväg.
Loket Gotland, nr 1, från Gotlands Järnväg.
En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).

Ångloksmotiv på 1975 års frimärken

av Jöran Johansson, Monday, November 09, 2015, 20:09 (3367 dagar sedan) @ Jan Frelin

En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).

Det är Prins August (se 3:an på skorstenen).

Ångloksmotiv på 1975 års frimärken

av Lennart Petersen, Monday, November 09, 2015, 23:13 (3367 dagar sedan) @ Jöran Johansson

En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).


Det är Prins August (se 3:an på skorstenen).

Nog är det så.
Men just 3:an behöver inte entydigt innebära Prins August , för det fanns från början separata nummerserier för Ssb och Vsb
Och det fanns alltså littera B no3 Billingen hos Vsb och littera B no3 Prins August hos Ssb. Sedan slogs nummerserierna ihop och numren på Ssb höjdes med 40 så Prins August fick nummer 43 men återfick nummer 3 när det avställdes som museilok.

Ångloksmotiv på 1975 års frimärken

av Anders Jansson, Monday, November 09, 2015, 23:51 (3367 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).


Det är Prins August (se 3:an på skorstenen).


Nog är det så.
Men just 3:an behöver inte entydigt innebära Prins August , för det fanns från början separata nummerserier för Ssb och Vsb
Och det fanns alltså littera B no3 Billingen hos Vsb och littera B no3 Prins August hos Ssb. Sedan slogs nummerserierna ihop och numren på Ssb höjdes med 40 så Prins August fick nummer 43 men återfick nummer 3 när det avställdes som museilok.

Att frimärksbilden visar lok 3 Prins August kan vi betrakta som tämligen säkert då även namnskylten finns med.

Skall vi sedan komplicera saken så kan tilläggas att loket ifråga från leverans och till våren 1858 hade nr 5 och saknade namn. När det började bli aktuellt med leverans av 1858 års lok infördes separata nummerserier för WSB och SSB samtidigt som loken gavs namn. Vid detta tillfälle bytte de tidigare loken 3 och 5 nummer inbördes. Detta då loken 1, 2 och 5 funnits vid SSB samt loken 3, 4 och 6 vid WSB. Orsaken till att loken gavs namn var att Nils Ericson ansåg att det skulle vara lättare att identifiera lok via namn än via nummer (jfr fartyg).

Ångloksmotiv på 1975 års frimärken

av Krister P, Monday, November 09, 2015, 21:19 (3367 dagar sedan) @ Jan Frelin

Posten gav 1975 ut frimärken med ångloksmotiv. Det är tre olika ånglok. Är det någon som vet vilka de är?

[img]http://img.tradera.net/images/624/217898624_43de2056-09ec-4ac8-8267-99cc9f345266.jpg[/img]


Från vänster till höger:
Loket Fryksta från Fryksta Järnväg.
Loket Gotland, nr 1, från Gotlands Järnväg.
En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).

Det är väl GJ 3 och inte 1.

Varför Gotland på 1975 års frimärken

av Olof W, Monday, November 09, 2015, 21:34 (3367 dagar sedan) @ Krister P

Posten gav 1975 ut frimärken med ångloksmotiv. Det är tre olika ånglok. Är det någon som vet vilka de är?

[image]


Från vänster till höger:
Loket Fryksta från Fryksta Järnväg.
Loket Gotland, nr 1, från Gotlands Järnväg.
En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).


Det är väl GJ 3 och inte 1.

Frykstad är det äldsta bevarade loket och ett av de allra första loken i Sverige.
Prins August är det äldsta körbara loket och det äldsta bevarade SJ-loket

Men vad gjorde att loket från Gotland fick äran att vara tredje lok? Hände det något speciellt 1975 som gjorde att det var i ropet?

Vänliga undringar

Olof

Varför Gotland på 1975 års frimärken

av s svensson, Monday, November 09, 2015, 22:03 (3367 dagar sedan) @ Olof W

Om jag är rätt underrättad så var loket när det var nytillverkat i Paris på utställning. Dessutom vann man pris (dvs NoH). Detta står omtalat i museikatalogen från Jvm. Kanske kan BD komplettera mera.

Varför Gotland på 1975 års frimärken

av Stefan Isaksson, Monday, November 09, 2015, 22:09 (3367 dagar sedan) @ s svensson

Jo, som jag kommer ihåg det sändes GJ 3 till Världsutställningen i Paris 1876, där det dessutom fick en silvermedalj.
Loket var unikt på det viset att det togs direkt ur produktionen och ställdes ut. Det normala var att lok som sändes till utställningar specialpreparerades för att vara extra fina. GJ 3 var ett undantag från den regeln, vilket gör silvermedaljen ännu mer imponerande.

SI

Varför Gotland på 1975 års frimärken

av Olof W, Monday, November 09, 2015, 22:24 (3367 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jo, som jag kommer ihåg det sändes GJ 3 till Världsutställningen i Paris 1876, där det dessutom fick en silvermedalj.
Loket var unikt på det viset att det togs direkt ur produktionen och ställdes ut. Det normala var att lok som sändes till utställningar specialpreparerades för att vara extra fina. GJ 3 var ett undantag från den regeln, vilket gör silvermedaljen ännu mer imponerande.

SI

Jo men det fanns fler lok som fick medaljer vid olika utställningar. Var det verkligen väsentligt vid valet av förebilder 1975?

/Olof

Varför Gotland på 1975 års frimärken

av Anders Sandgren, Monday, November 09, 2015, 23:22 (3367 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Parisutställningen där Gotland var utställt var 1878. För övrigt fick väl den första Norrlandsvagnen (som blev kunglig vagn och finns kvar) en guldmedalj där och då.
1876 var motsvarande utställning i Philadelphia med Kristinehamnsbyggda Vaulunder som ett utställningsobjekt, dock utan att hamna på frimärke. Fick det medalj?

Varför Gotland på 1975 års frimärken

av Ola Almquist, Tuesday, November 10, 2015, 06:19 (3366 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Parisutställningen där Gotland var utställt var 1878. För övrigt fick väl den första Norrlandsvagnen (som blev kunglig vagn och finns kvar) en guldmedalj där och då.
1876 var motsvarande utställning i Philadelphia med Kristinehamnsbyggda Vaulunder som ett utställningsobjekt, dock utan att hamna på frimärke. Fick det medalj?

Det var väl [link=http://aslj.se/index.php/aslj-historia/lok/lok-3-lerback]Nyhammar[/link] som visades i Philadelphia.

M.v.h.
Ola

Varför Gotland på 1975 års frimärken

av Anders Sandgren, Tuesday, November 10, 2015, 07:26 (3366 dagar sedan) @ Ola Almquist

Visst var det så. Jag skrev fel namn i hastigheten.

Ångloksmotiv på 1975 års frimärken

av Klas Blomberg, Monday, November 09, 2015, 21:35 (3367 dagar sedan) @ Jan Frelin

Posten gav 1975 ut frimärken med ångloksmotiv. Det är tre olika ånglok. Är det någon som vet vilka de är?

[img]http://img.tradera.net/images/624/217898624_43de2056-09ec-4ac8-8267-99cc9f345266.jpg[/img]


Från vänster till höger:
Loket Fryksta från Fryksta Järnväg.
Loket Gotland, nr 1, från Gotlands Järnväg.
En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).

Frimärket med Fryckstad verkar bygga på det här fotot - bucklan på cylindern blev visst bortretuscherad när man graverade frimärket....

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KABA00633]Samlingsportalen KABA00633[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KABA00633&Imgnr=1[/img]

Ångloksmotiv på 1975 års frimärken

av Krister P, Tuesday, November 10, 2015, 00:21 (3367 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Koppelstången står inte i samma läge på frimärket resp. på bilden så jag tror inte bilden är förlagan.

Frykstaloket hade inget namn!

av Hans B Keller, Tuesday, November 10, 2015, 05:18 (3366 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Posten gav 1975 ut frimärken med ångloksmotiv. Det är tre olika ånglok. Är det någon som vet vilka de är?

[image]


Från vänster till höger:
Loket Fryksta från Fryksta Järnväg.
Loket Gotland, nr 1, från Gotlands Järnväg.
En littera B från Statens Järnvägar (ser inte vilket exemplar).


Frimärket med Fryckstad verkar bygga på det här fotot - bucklan på cylindern blev visst bortretuscherad när man graverade frimärket....

Samlingsportalen KABA00633
[image]

=================
Frykstaloket hade inget namn innan det blev museiföremål. När loket lastats på en SJ Sa-vagn i Karlsborg inför transporten till Stockholm, försågs det med en enkel namnskylt i form av en plankbit målad med namnet FRYCKSTAD. Detta arrangemang lär skall ha gjorts av stinsen i Karlsborg. De nuvarande namnskyltarna i mässing kan ha satts upp när loket sändes till Baltiska Utställningen i Malmö 1914.

Loket omnämns aldrig vid Frykstabanan som annat än "lokomotiven". Skulle ett namn ha blivit åsatt, hade dessutom stavningen blivit FRYKSTA. Platsen vid södra änden av Nedre Fryken har alltid hetat så.

Inte heller den nuvarande plåthytten anses ha funnits då loket gick på Frykstabanan. Då var hytten först helt öppen, därefter försedd med ett enkelt tak. Tyvärr finns bara ett känt foto från tidigt 1860-tal på loket. Det visar ett tåg förmodligen klart för avgång från Fryksta, och är taget på avstånd. Det kan ha funnits fler foton, men de kan ha försvunnit i den stora stadsbranden i Karlstad i juli 1865./HK