Överföringstrallor - stopp och... (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Göteborg, Sunday, November 09, 2008, 23:57 (5858 dagar sedan) @ kurt möller

Att frågan om överföringstrallorna "kom upp på bordet" hade sin grund i att Järnvägsinsektören på VoV vid en inspektionsresa på NVHJ fick syn på sådana i Falerum och reagerade genom en förfrågan till NVHJ. Svaret därifrån blev att trallorna ägdes av SJ och användes till/från Falerum förutom inom Åtvidaberg. Järnvägsispektören gick då vidare med sin förfrågan till Järnvägsstyrelsen (SJ) och fick därifrån ytterligare redogörelse avseende trallorna. Jag har inte kunnat hitta någon efterföljande skrivelse från Järnvägsinspektören avseende inskränkningar i användningen av trallorna.

Bara några dagar senare fick såväl Järnvägsinspektören som NVHJ:s miö annat att tänka på. Det kom då till VoV:s kännedom att NVHJ kört rälsbusståg bestående av tvåaxlig rälsbuss med tillkopplad boggiesläpvagn för resande men utan verksam broms. Reaktionen från Järnvägsinspektören var allt annat än förlåtande och situationen förvärrades ytterligare när NVHJ:s miö svarade på ett olämpligt sätt. Efter en tids inbördes dispyt tvingades NVHJ:s ledning gå in och gjuta olja på vågorna samt be Järnägsinspektören om ursäkt.


Hela tråden: