Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119? (Fordon: vagnar)

av m.sundström, Saturday, November 21, 2015, 10:26 (3290 dagar sedan)

Sedan många år finns i min "fotosamling" (=en trekvartsfylld skokartong) ett foto som utvisar SRJ Ims 721.

Av en slump såg jag i Samlingsportalen för någon tid sedan ett foto som uppges vara taget i Falun (men som med största sannolikhet tillkommit i Linköping).

Fotot visar SLJ L 119 och ett annat foto visar den av allt att döma identiska 113 (med korrekt fotograferingsort, nämligen Linköping). Och: luckarrangemangen på SLJ-vagnarna och SRJ:ar'n är identiska!

Att SLJ:arna var avsedda för sopor fattar t. o. m. jag men för vilket godsslag hade den treaxliga SRJ-vagnen byggts?

Det är inte utan att byggtarmen börjar vrida och vända på sig, kanske kan man hitta en - om än krystad - förklaring till närvaro på LWJ av en tocken där normalspårig hybrid mellan de båda vagntyperna! (Sopor kördes dock aldrig på en så ädel bana som LWJ!)

Förresten, jag har för mig SLJ:s vagnpark har beskrivits någonstans på senare år - men var?

O. S. A., som sagt!

Olle S

Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119?

av Stefan Isaksson, Saturday, November 21, 2015, 13:47 (3289 dagar sedan) @ m.sundström

Inga egentliga svar på någon av frågorna,
men huvudlittera I är väl spannmålsvagn, så SRJ Ims användes väl gissningsvis till just det (eller potatis eller så). I alla fall i början.

I så fall skulle man kunna tänka sig att sopvagnarna hade mer eller mindre standardluckor för spannmål (behovet var ju snarlikt: inget av lasten borde tillåtas att rinna ut under transporten).

Angående förteckning av sopvagnarna har jag bara en negativ upplysning: boken om Spånga-Lövsta Järnväg ägnade stor uppmärksamhet åt vilka lok som rullat där men var väsentligen tyst om vagnparken (som ju är det som gör SLJ intressant); jag kommer inte ihåg om det ens fanns en vagnförteckning. Någon närmare beskrivning av vagnarna saknades, möjligen för att uppgiften är omöjlig efter att ombyggnader gjort nättopp varje vagn unik.

SI

Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119?

av Rolf Segelström, Saturday, November 21, 2015, 15:39 (3289 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Spannmål till Uppsala och Norrtälje, träkol från Knutby, stenkol från Stocksund till SRJs ånglok och på slutet grus/sand till banan är vad jag kan komma på att Ims användes till på SRJ.
Förmodligen användes Ims till fler uppgifter.
/Roffe

Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119?

av Rolf Segelström, Saturday, November 21, 2015, 21:08 (3289 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag var inte riktigt nöjd med inlägget ovan så jag letade i anteckningarna. Hittade då en utsaga av förre växlaren och senare lokföraren Robert Håkansson.
Han växlade Ims vagnar med zink i Stocksunds hamn som skulle till fabriken som gjorde zinkvitt i Rånäs och under kriget lastade med cikoria som skulle till kafferosteriet i Uppsala. Även då lastades de i Stocksunds hamn.
/Roffe

Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119?

av John T, Sunday, November 22, 2015, 02:59 (3289 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Inga egentliga svar på någon av frågorna,
men huvudlittera I är väl spannmålsvagn, så SRJ Ims användes väl gissningsvis till just det (eller potatis eller så). I alla fall i början.

I min värld är littera "I" hos SRJ enbart ett allmänt littera för en vagn med 60 cm höga lämmar - eller mer. Underlittera "m" innebär treaxlig och underlittera "s" är storbärig (över 10 tons bärighet).

Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119?

av Anders Jansson, Saturday, November 21, 2015, 22:01 (3289 dagar sedan) @ m.sundström

Sedan många år finns i min "fotosamling" (=en trekvartsfylld skokartong) ett foto som utvisar SRJ Ims 721.

Av en slump såg jag i Samlingsportalen för någon tid sedan ett foto som uppges vara taget i Falun (men som med största sannolikhet tillkommit i Linköping).

Fotot visar SLJ L 119 och ett annat foto visar den av allt att döma identiska 113 (med korrekt fotograferingsort, nämligen Linköping). Och: luckarrangemangen på SLJ-vagnarna och SRJ:ar'n är identiska!

Att SLJ:arna var avsedda för sopor fattar t. o. m. jag men för vilket godsslag hade den treaxliga SRJ-vagnen byggts?

Det är inte utan att byggtarmen börjar vrida och vända på sig, kanske kan man hitta en - om än krystad - förklaring till närvaro på LWJ av en tocken där normalspårig hybrid mellan de båda vagntyperna! (Sopor kördes dock aldrig på en så ädel bana som LWJ!)

Förresten, jag har för mig SLJ:s vagnpark har beskrivits någonstans på senare år - men var?

O. S. A., som sagt!

Olle S

Jag har inte kunnat återfinna källan men är tämligen säker på att jag någonstans läst att de efterfrågade SRJ-vagnarna ursprungligen anskaffades för transport av sopor till omlastning vid Östra station.

Ang. SRJ Ims grundsyfte

av John T, Sunday, November 22, 2015, 02:51 (3289 dagar sedan) @ Anders Jansson

Sedan många år finns i min "fotosamling" (=en trekvartsfylld skokartong) ett foto som utvisar SRJ Ims 721.

Av en slump såg jag i Samlingsportalen för någon tid sedan ett foto som uppges vara taget i Falun (men som med största sannolikhet tillkommit i Linköping).

Fotot visar SLJ L 119 och ett annat foto visar den av allt att döma identiska 113 (med korrekt fotograferingsort, nämligen Linköping). Och: luckarrangemangen på SLJ-vagnarna och SRJ:ar'n är identiska!

Att SLJ:arna var avsedda för sopor fattar t. o. m. jag men för vilket godsslag hade den treaxliga SRJ-vagnen byggts?

Det är inte utan att byggtarmen börjar vrida och vända på sig, kanske kan man hitta en - om än krystad - förklaring till närvaro på LWJ av en tocken där normalspårig hybrid mellan de båda vagntyperna! (Sopor kördes dock aldrig på en så ädel bana som LWJ!)

Förresten, jag har för mig SLJ:s vagnpark har beskrivits någonstans på senare år - men var?

O. S. A., som sagt!

Olle S


Jag har inte kunnat återfinna källan men är tämligen säker på att jag någonstans läst att de efterfrågade SRJ-vagnarna ursprungligen anskaffades för transport av sopor till omlastning vid Östra station.

Jag har en liknande förnimmelse, men kan heller inte hitta någon källa.

En artikel i SRJmf/ULJ:s tidning Roslagsexpressen nr 2 1984 om vagntypen, av Thomas Lindström och Stig Svallhammar, anger inte heller något uttryckligt grundsyfte med vagnarna, annat än att det ett flertal gånger refereras till som "de s.k. sopvagnarna". Annars finns i artikeln mycket fakta kring vagntypen och de olika vagnarnas öden, inklusive att SRJ Ims 722 är den enda bevarade.

Edit: Jag hittade en uppgift i SRJ förteckning över rullande materiel från 1939. För Ims 721-725 resp. 726-730 anges i all fall kommentaren: "Soptransportvagnar. Rymma 226 hl."

Vilka sopor?

av Bobo L, Sunday, November 22, 2015, 18:01 (3288 dagar sedan) @ John T

Jag har inte kunnat återfinna källan men är tämligen säker på att jag någonstans läst att de efterfrågade SRJ-vagnarna ursprungligen anskaffades för transport av sopor till omlastning vid Östra station.


Jag har en liknande förnimmelse, men kan heller inte hitta någon källa.

En artikel i SRJmf/ULJ:s tidning Roslagsexpressen nr 2 1984 om vagntypen, av Thomas Lindström och Stig Svallhammar, anger inte heller något uttryckligt grundsyfte med vagnarna, annat än att det ett flertal gånger refereras till som "de s.k. sopvagnarna". Annars finns i artikeln mycket fakta kring vagntypen och de olika vagnarnas öden, inklusive att SRJ Ims 722 är den enda bevarade.

Edit: Jag hittade en uppgift i SRJ förteckning över rullande materiel från 1939. För Ims 721-725 resp. 726-730 anges i all fall kommentaren: "Soptransportvagnar. Rymma 226 hl."

Men vilka sopor skulle det då vara fråga om? Knappast sopor från samhällen och byar längs järnvägen, dels för att de små landskommunerna och municipalsamhällen säkert hade ordnat med egen sophantering utan någon inblandning av järnvägen, och ute i byarna skötte man sin egen sophantering. Det som kunde eldas, det eldades, och resten hamnade bakom lagår´n. Dessutom skulle nog soptransporter från tätorterna längs SRJ blivit en ganska omfattande hantering som rimligen skulle avsatt mera omfattande spår i samlingen av minnen och skrönor från SRJ.

På vilka ekonomiska villkor skulle Stockholms stad tagit emot sopor från Attundaland? Staden borde väl haft full nog med att logisticera sin egen sopmängd. För övrigt bestod ju en stor del av nämnda mängd av latrin!

Det har ju berättats om att alla stationer på SRJ hade en lagom uttjänt vagn stående i vilken både stationspersonalen och banavdelningen och "alla andra" urskiljningslöst hivade ner allt som inte passade i vedspisen hemma. Sedan påstås vagnarna ha körts till tex Faringe eller annan plats där utfyllnad behövdes, eller plats fanns, där någon undersysselsatt banarbetare fick ett fastpris för att tömma vagnen.

I början av förra årtusendet arbetade jag vid Kungliga Vägstyrelsen, nåja, det hade hunnit bli Vägverket då. I mina arbetsuppgifter ingick att reda ut vissa ansvarsförhållanden för föroreningar i vägen för vägen, närmare bestämt Norrortsledens dragning genom avslutade delar av Hagbytippen i gränslandet mellan Upplands Väsby och Täby Kyrkby. Idag tillhör anläggningen SÖRAB, men det blev en gemensam resa bakåt i tiden för att utröna varifrån de påträffade föroreningarna kom och var de kunde förväntas påträffas inom området.

I korthet hade ett antal socknar, köpingar och municipalsamhällen i mitten av 1940-talet gått samman för att mäkta med sin alltmer omfattande sophantering. Bland dessa fanns Danderyds och Stocksunds köpingar, Djursholms stad och Enebybergs municipalsamhälle. På den tiden hanterades alla sopor i lösvikt, dvs sopägaren hivade ner sina sopor i en tunna, denna tömdes av sopåkarna på flaket av en hästkärra eller så småningom lastbil. När flaket var fullt körde man till tippen, vilken i det här fallet alltså låg vid Hagby. Här skottades de lösa soporna av, och gubbarna som skötte tippen bökade ihop dagens leveranser till en lagom stor hög vilken innan gubbarna gick hem för dagen kretsloppsbehandlades med bensin och en tändsticka. Det fick därefter brinna ut under natten, och nästa morgon knuffades den återstående askhögen över stupet på kullen som allt eftersom bildades varefter nya leveranser togs emot...

Men om några Ims-vagnar berättade skrönan intet.

Vilka sopor?

av John T, Sunday, November 22, 2015, 23:50 (3288 dagar sedan) @ Bobo L

Jag har inte kunnat återfinna källan men är tämligen säker på att jag någonstans läst att de efterfrågade SRJ-vagnarna ursprungligen anskaffades för transport av sopor till omlastning vid Östra station.


Jag har en liknande förnimmelse, men kan heller inte hitta någon källa.

En artikel i SRJmf/ULJ:s tidning Roslagsexpressen nr 2 1984 om vagntypen, av Thomas Lindström och Stig Svallhammar, anger inte heller något uttryckligt grundsyfte med vagnarna, annat än att det ett flertal gånger refereras till som "de s.k. sopvagnarna". Annars finns i artikeln mycket fakta kring vagntypen och de olika vagnarnas öden, inklusive att SRJ Ims 722 är den enda bevarade.

Edit: Jag hittade en uppgift i SRJ förteckning över rullande materiel från 1939. För Ims 721-725 resp. 726-730 anges i all fall kommentaren: "Soptransportvagnar. Rymma 226 hl."


Men vilka sopor skulle det då vara fråga om? Knappast sopor från samhällen och byar längs järnvägen, dels för att de små landskommunerna och municipalsamhällen säkert hade ordnat med egen sophantering utan någon inblandning av järnvägen, och ute i byarna skötte man sin egen sophantering. Det som kunde eldas, det eldades, och resten hamnade bakom lagår´n. Dessutom skulle nog soptransporter från tätorterna längs SRJ blivit en ganska omfattande hantering som rimligen skulle avsatt mera omfattande spår i samlingen av minnen och skrönor från SRJ.

På vilka ekonomiska villkor skulle Stockholms stad tagit emot sopor från Attundaland? Staden borde väl haft full nog med att logisticera sin egen sopmängd. För övrigt bestod ju en stor del av nämnda mängd av latrin!

Det har ju berättats om att alla stationer på SRJ hade en lagom uttjänt vagn stående i vilken både stationspersonalen och banavdelningen och "alla andra" urskiljningslöst hivade ner allt som inte passade i vedspisen hemma. Sedan påstås vagnarna ha körts till tex Faringe eller annan plats där utfyllnad behövdes, eller plats fanns, där någon undersysselsatt banarbetare fick ett fastpris för att tömma vagnen.

I början av förra årtusendet arbetade jag vid Kungliga Vägstyrelsen, nåja, det hade hunnit bli Vägverket då. I mina arbetsuppgifter ingick att reda ut vissa ansvarsförhållanden för föroreningar i vägen för vägen, närmare bestämt Norrortsledens dragning genom avslutade delar av Hagbytippen i gränslandet mellan Upplands Väsby och Täby Kyrkby. Idag tillhör anläggningen SÖRAB, men det blev en gemensam resa bakåt i tiden för att utröna varifrån de påträffade föroreningarna kom och var de kunde förväntas påträffas inom området.

I korthet hade ett antal socknar, köpingar och municipalsamhällen i mitten av 1940-talet gått samman för att mäkta med sin alltmer omfattande sophantering. Bland dessa fanns Danderyds och Stocksunds köpingar, Djursholms stad och Enebybergs municipalsamhälle. På den tiden hanterades alla sopor i lösvikt, dvs sopägaren hivade ner sina sopor i en tunna, denna tömdes av sopåkarna på flaket av en hästkärra eller så småningom lastbil. När flaket var fullt körde man till tippen, vilken i det här fallet alltså låg vid Hagby. Här skottades de lösa soporna av, och gubbarna som skötte tippen bökade ihop dagens leveranser till en lagom stor hög vilken innan gubbarna gick hem för dagen kretsloppsbehandlades med bensin och en tändsticka. Det fick därefter brinna ut under natten, och nästa morgon knuffades den återstående askhögen över stupet på kullen som allt eftersom bildades varefter nya leveranser togs emot...

Men om några Ims-vagnar berättade skrönan intet.

Jag är lika frågande som du (men det var en läsvärd utveckling av "frågeställningen" ). Jag kunde enbart konstatera att Ims-vagnarna ifråga i SRJ:s fordonsförteckningar 1939-49 angavs som just soptransportvagnar.

Detta skulle uppenbarligen behöva mer forskning.

Vilka sopor?

av Anders Jansson, Monday, November 23, 2015, 08:25 (3288 dagar sedan) @ John T

Jag är lika frågande som du (men det var en läsvärd utveckling av "frågeställningen" ). Jag kunde enbart konstatera att Ims-vagnarna ifråga i SRJ:s fordonsförteckningar 1939-49 angavs som just soptransportvagnar.

Detta skulle uppenbarligen behöva mer forskning.

Förmodligen så räcker det i ett första skede att återfinna den källa som jag inte kunnat finna. Min minnesbild är nämligen att svaret finns i den och att transporterna avsåg "hushållssopor" från en eller flera kommuner nordost Stockholm. Vad gäller mål för transporterna kan det dock ha rört sig om någon soptipp i SRJ trafikområde och inte omlastning vid Östra station som jag tidigare uppgav.

Mycket gammal man...

av Svante Andersson, Sunday, November 22, 2015, 23:57 (3288 dagar sedan) @ Bobo L

I början av förra årtusendet arbetade jag vid Kungliga Vägstyrelsen, nåja, det hade hunnit bli Vägverket då.

"I början av förra årtusendet..." Ja, den var kul! Jag tror du inte ens arbetade i början av förra århundradet.

SA

Mycket gammal man...

av Harald, Monday, November 23, 2015, 10:15 (3288 dagar sedan) @ Svante Andersson

I början av förra årtusendet arbetade jag vid Kungliga Vägstyrelsen, nåja, det hade hunnit bli Vägverket då.


"I början av förra årtusendet..." Ja, den var kul! Jag tror du inte ens arbetade i början av förra århundradet.

SA

Det var Bobo som gjorde utsättningen för Jarlabankes bro förstår du väl.

Mycket gammal man...

av Bobo L, Friday, November 27, 2015, 21:45 (3283 dagar sedan) @ Harald

I början av förra årtusendet arbetade jag vid Kungliga Vägstyrelsen, nåja, det hade hunnit bli Vägverket då.


"I början av förra årtusendet..." Ja, den var kul! Jag tror du inte ens arbetade i början av förra århundradet.

SA


Det var Bobo som gjorde utsättningen för Jarlabankes bro förstår du väl.

Haha, ja så var det ju! Gediget bygge, serru, står skapligt än idag! :-D

"Bo lät resa thenne sten till minne..." ! ;-)

/Bobo L, gammal utsättarhalva

"Spänn måttbandet för hellvete, grabbjaevel" :-)

PS
En gång under studietiden var jag och en annan, redan färdiginbillad, lantmätare inviterade till maskerad på temat bibliska figurer. Vi hade varit på resa och trodde oss inte hinna fram i tid för maskeraden så vi hade inte brytt oss om att värpa fram någon maskerad-outfit. Nu hampade (!) det sig så att resan gick bättre än planerat och strax innan matchstart var vi back in town.

Jaha, vad fasen sno ihop för att kvala in på ferren? Japp, fram med två bygghjälmar och ett par A1-papper och en tuschpenna, och snabbt rita ihop en hejarns stenmur med rivningsanvisningar, måttsättning och tidplan. :-) Fast det var ju inte förra årtusendet, det var ju förrförra årtusendet... Och eurå, vi blev insläppta och hade rysligt kul bland alla andra bibliska personer! :-)

Mycket gammal man...

av Stefan Skoglund, Friday, November 27, 2015, 22:06 (3283 dagar sedan) @ Bobo L


Jaha, vad fasen sno ihop för att kvala in på ferren? Japp, fram med två bygghjälmar och ett par A1-papper och en tuschpenna, och snabbt rita ihop en hejarns stenmur med rivningsanvisningar, måttsättning och tidplan. :-) Fast det var ju inte förra årtusendet, det var ju förrförra årtusendet... Och eurå, vi blev insläppta och hade rysligt kul bland alla andra bibliska personer! :-)

Stod Jerikos murar kvar efter kvällen ?

Släktskap mellan SRJ Ims 721 och SLJ I 113 och 119?

av danielb987, Sunday, November 22, 2015, 00:06 (3289 dagar sedan) @ m.sundström

En väldoftande artikel om sopvagnarna finns i boken "Allt om modelltåg 5", sidorna 105-112. Artikeln heter "Silverpilen - ett glänsande tåg med stink" och tar upp både förebild och modell.

Med vänlig hälsning
Daniel

Släktskap klarlagt!

av m.sundström, Sunday, November 22, 2015, 11:06 (3289 dagar sedan) @ danielb987

Strålande, tack för alla intressanta svar - det finns alltså ett uppenbart släktskap mellan de båda banornas vagnarna.

Och ett särskilt tack för de tre sista inläggen, även om de effektivt sätter stopp för vagntypens insättande på LWJ! Men ä finns väl ara kaféer som han från Orsa, som inte blev insläppt på Operakällaren, sa*!

Olle S

Släktskap klarlagt!

av Rolf Segelström, Monday, November 23, 2015, 14:30 (3287 dagar sedan) @ m.sundström

Förr var västra delen av banken på Stockholms Östra klädd med bräder, dock under förfall. Jag frågade de äldre gubbarna vad det var för nåt. Det var för tömning av sopor från normalspåret (dåvarande spår 38) ner i stupet (spår 37) som var smalspårigt.
Om jag inte har blandat ihop spårvidderna så är detta ett mysterum!
Tvärt om kan jag förstå men....
Är det någon som har en spårplan från 60-talet eller äldre så kanske vi löser sopproblemet.
Bräderna påbanken låg kvar till slutet av 70 talet.
Sopomlastning har skett men varför och när.
Ims vagnarna kanske trots allt var sopvagnar på SRJ.
/Roffe

Omlastningsanordning på Stockholm Ö

av John T, Monday, November 23, 2015, 14:50 (3287 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Förr var västra delen av banken på Stockholms Östra klädd med bräder, dock under förfall. Jag frågade de äldre gubbarna vad det var för nåt. Det var för tömning av sopor från normalspåret (dåvarande spår 38) ner i stupet (spår 37) som var smalspårigt.
Om jag inte har blandat ihop spårvidderna så är detta ett mysterum!
Tvärt om kan jag förstå men....
Är det någon som har en spårplan från 60-talet eller äldre så kanske vi löser sopproblemet.
Bräderna påbanken låg kvar till slutet av 70 talet.
Sopomlastning har skett men varför och när.
Ims vagnarna kanske trots allt var sopvagnar på SRJ.
/Roffe

Du tänker inte på vad som beskrivs här i Sveriges Enskilda Järnvägars Ingenjörsförbunds meddelande nr 199 från 1943, som sign. BD har scannat (hoppas det är ok att jag länkar)? På bilden innan finns en principskiss.

Här talas endast om kol, koks och kalk. Ims-vagnarna byggdes 1911 och omlastningen som beskrivs i SEJIF-meddelandet verkar ha byggts på 1940-talet.

Även om den stora sopstationen låg alldeles intill, så är jag inte säker på att vi har svaret på den ursprungliga användningen av SRJ:s Ims-vagnar här (som ju också Anders J är inne på i sitt inlägg intill) - ifall det nu är resterna av aktuell omlastningsanordning som Roffe menar förstås.

Omlastningsanordning på Stockholm Ö

av Rolf Segelström, Monday, November 23, 2015, 19:44 (3287 dagar sedan) @ John T

Bra. Normalspåret gick på banken och smalan på stupet. Allt föll på plats.
Men problemet Ims och sopor kvarstår.