Hur fungerade järnvägsposten 1870-1900? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 23, 2015, 08:40 (3248 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Har i arkiven hittat mycket material som beskriver turerna för järnvägsposten. Tittar specifikt på Karlsborgsbanan, som hade tillgång till en CD vagn. I de olika tågen beskrivs olika typer av postbefordran, till exempel; postkupeexpedition, postiljonskupe, brevlåda, låst fack.

Vad var skillnaden mellan postkupeexpedition och postiljonskupe?

Brevlåda antar jag betyder att CD vagnen gick i tåget, men ingen posttjänsteman medföljer.

Avser låst fack ett utrymme i CD vagnen, eller i någon annan vagn?

Postkupeexpedition = Som ett postkontor, samt sortering.

Postiljonskupé = Mottagning och Avlämnande av post, samt sortering.

Brevlåda = Fast eller Lös plåtlåda för brev, ej i postvagn.

Låst fack = Låst Fast eller Löst fack/plåtlåda, ej i postvagn.

De två sista var mycket vanliga i Rälsbusståg och Motorvagnståg


Hela tråden: