Hur fungerade järnvägsposten 1870-1900? (Arkiv/forskning/litteratur)
Har i arkiven hittat mycket material som beskriver turerna för järnvägsposten. Tittar specifikt på Karlsborgsbanan, som hade tillgång till en CD vagn. I de olika tågen beskrivs olika typer av postbefordran, till exempel; postkupeexpedition, postiljonskupe, brevlåda, låst fack.
Vad var skillnaden mellan postkupeexpedition och postiljonskupe?
Brevlåda antar jag betyder att CD vagnen gick i tåget, men ingen posttjänsteman medföljer.
Avser låst fack ett utrymme i CD vagnen, eller i någon annan vagn?
Postkupeexpedition = Som ett postkontor, samt sortering.
Postiljonskupé = Mottagning och Avlämnande av post, samt sortering.
Brevlåda = Fast eller Lös plåtlåda för brev, ej i postvagn.
Låst fack = Låst Fast eller Löst fack/plåtlåda, ej i postvagn.
De två sista var mycket vanliga i Rälsbusståg och Motorvagnståg