Carpenterbromsen (Fordon: allmänt)

av m.sundström, Wednesday, December 23, 2015, 18:00 (3294 dagar sedan)

När man letar efter en viss uppgift i en gammal uppslagsbok hittar man ofta något annat som är minst lika intressant.

Sålunda fann jag vid slöläsande av gamla kära "Ugglan" följande under rubriken "Carpenterbromsen":
---------
En lufttrycksbroms (sic!) vid hvilken bromscylindern är utförd i ett stycke med hjälpbehållaren. En på lokmotivet befintlig luftpump pressar luften först in i en hufvudbehållare med 6 atm. öfvertryck. Från denna hufvudbehållare ledes luften genom en ledning under vagnarna i tåget till de olika bromscylindrarana, hvarest den inkommer i rummet framför kolfvarna. Den trycker dessa tillbaka, hvarvid bromsarna samtidigt lossas. Vid kolfvarnas ändställning kan luften genom i cylinderväggarna anbragta spår inkomma i hjälpbehållaren bakom kolfvarna, så att trycket framför och bakom kolfvarna blir lika stort. Luftledning, bromscylindrar och hjälpbehållare erhålla härvid ett öfvertryck på omkring 4 atm. Så snart luft utsläppes ur ledningen, uppstår i hjälpbehållaren ett öfvertryck,som drifver kolvarna framåt, och bromsning eger rum. Kolfstångens packningsbox ligger på hjälpbehållarens sida och gifver lätt orsak till otätheter. Denna olägenhet gör sig särskilt gällande, när man blir nödsakad att utan afbrott bromsa i långa lutningar, emedan öfvertrycket i hjälpbehållaren på grund av otätheterna aftager och således därigenom bromskraften minskas. Kolfvägen är liten och nödvändiggör en automatisk omskiftning av bromsblocken. (Vad menas? Automatisk omskiftning???) I annat fall måste de alltför ofta på grund af slitningen skiftas för hand. Då luften hvar som helst kan utsläppas ur ledningen genom någon ventilanordning, kan tåget äfven bromsas från hvarje dylikt ställe (nödbromsning). Äfven har en delning af tåget detsammas bromsning till följd. Carpenterbromsarna ha i synnerhet vid de preussiska statsbanorna fått stor användning.
-------
Visst känner jag till diverse exotiska bromssystem, t. ex. Matrosov, men Carpenter???

Intressant också att KPEV införde denna broms. KPEV tycks ha varit positivt till allt amerikanskt, t. ex. de "amerikanska" treaxliga personvagnsboggeierna och Arch-Bar för godsvagnar.

Och GOD JUL, förstås!

Olle S

Carpenterbromsen övertogs av Knorr

av BD, Wednesday, December 23, 2015, 18:45 (3294 dagar sedan) @ m.sundström

[img]http://bilder.bw-basdorf.de/VB995/dso.08122011/426magdeburg---.jpg[/img]
Den typiska liggande Carpenterluftpumpen på gångbordet.

" Georg Knorr ü-bernahm 1893 die Firma Carpenter& Schulze unter Beibehaltung des Firmennamens.

Georg Knorr verlegte die Produktion nach Berlin-Britz und entwickelte hier im Jahr 1900 selbst eine neue Bremse, die Knorr-Einkammerschnellbremse. Die Knorr-Bremse wurde seit 1905 bei den deutschen Bahnen für Güterzüge und bald als Einheitsbremse bei allen europäischen Bahnen eingeführt. Mit der massenhaften Produktion seiner Bremse wurde ein Ausbau der Fabrikation erforderlich, wofür Knorr im Herbst 1904 nach Boxhagen-Rummelsburg in ein vorhandenes Fabrikgebäude in die Neue Bahnhofstraße 11/12 zog (später Alte Fabrik genannt)."

[size=large][b][link=http://www.deutsche-biographie.de/sfz7952.html]Länk[/link]

[link=https://de.wikipedia.org/wiki/Georg_Knorr]Länk[/link][/b][/size]

Carpenterbromsen

av Elling S. Rudaasen, Wednesday, December 23, 2015, 18:49 (3294 dagar sedan) @ m.sundström

Kolfvägen är liten och nödvändiggör en automatisk omskiftning av bromsblocken. (Vad menas? Automatisk omskiftning???) I annat fall måste de alltför ofta på grund af slitningen skiftas för hand.

Med automatisk omskiftning avses rimligen automatisk bromsjustering. Numera standard, men inte för hundra år sedan. Med kolfväg menas rimligen slaglängden. Kort slaglängd innebär mindre slitagemarginaler.

(Det lär för övrigt finnas skivbromsar i drift fortfarande som saknar automatisk justering, bl a på spårvagnar i Göteborg.)

Carpenterbromsen

av LFA, Wednesday, December 23, 2015, 22:17 (3293 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Setesdalsbanen kjører med Carpenterbrems. Fin brems, men med stort luftforbruk.

/LFA

Carpenterbromsen

av Elling S. Rudaasen, Friday, December 25, 2015, 15:14 (3292 dagar sedan) @ LFA

Setesdalsbanen kjører med Carpenterbrems. Fin brems, men med stort luftforbruk.

/LFA

Går den att koppla ihop med Knorr-bromsade vagnar?

Carpenterbromsen

av m.sundström, Friday, December 25, 2015, 17:50 (3292 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

Tack för intressanta inlägg; i herr Rudaasens fråga instämmer f. ö. även jag.

Olle S

Carpenterbromsen

av Erik W. Johansson, Friday, December 25, 2015, 19:17 (3292 dagar sedan) @ m.sundström

Knorr- og Carpenter-bremser var nok ikke ment å brukes sammen. Ved NSB var Carpenter og ingen andre typer trykkluftbremser brukt på smalspor. På tidlig 50-tall ble det kjørt persontog på en 3-skinnestrekningen ved Egersund med normalsporet Skd 214 (=SJ Z43) og smalsporede personvogner. Da skal de visstnok ha koblet trykkluftbremsene uten spesielle tilpassinger.


De eldre metrovognene i Paris hadde for øvrig også Carpenter-bremser.

Carpenterbromsen

av Bertil Bengtsson, Saturday, December 26, 2015, 15:19 (3291 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Carpenterbromsen var, om jag inte missminner mig, en tvåkammarbroms. Den samarbetade därmed dåligt med enkammarbromsar (Westinghouse, Knorr, Schleifer). Schleifer hade också liggande luftpump. Schleiferbromsen var ganska vanlig i Preussen på 1880-1890-1900-talen. Därför tror jag fotot visar en Schleiferpump. Om jag inte missminner mig, återigen, tog Knorr över också Schleifer.
Berra