Carpenterbromsen (Fordon: allmänt)
När man letar efter en viss uppgift i en gammal uppslagsbok hittar man ofta något annat som är minst lika intressant.
Sålunda fann jag vid slöläsande av gamla kära "Ugglan" följande under rubriken "Carpenterbromsen":
---------
En lufttrycksbroms (sic!) vid hvilken bromscylindern är utförd i ett stycke med hjälpbehållaren. En på lokmotivet befintlig luftpump pressar luften först in i en hufvudbehållare med 6 atm. öfvertryck. Från denna hufvudbehållare ledes luften genom en ledning under vagnarna i tåget till de olika bromscylindrarana, hvarest den inkommer i rummet framför kolfvarna. Den trycker dessa tillbaka, hvarvid bromsarna samtidigt lossas. Vid kolfvarnas ändställning kan luften genom i cylinderväggarna anbragta spår inkomma i hjälpbehållaren bakom kolfvarna, så att trycket framför och bakom kolfvarna blir lika stort. Luftledning, bromscylindrar och hjälpbehållare erhålla härvid ett öfvertryck på omkring 4 atm. Så snart luft utsläppes ur ledningen, uppstår i hjälpbehållaren ett öfvertryck,som drifver kolvarna framåt, och bromsning eger rum. Kolfstångens packningsbox ligger på hjälpbehållarens sida och gifver lätt orsak till otätheter. Denna olägenhet gör sig särskilt gällande, när man blir nödsakad att utan afbrott bromsa i långa lutningar, emedan öfvertrycket i hjälpbehållaren på grund av otätheterna aftager och således därigenom bromskraften minskas. Kolfvägen är liten och nödvändiggör en automatisk omskiftning av bromsblocken. (Vad menas? Automatisk omskiftning???) I annat fall måste de alltför ofta på grund af slitningen skiftas för hand. Då luften hvar som helst kan utsläppas ur ledningen genom någon ventilanordning, kan tåget äfven bromsas från hvarje dylikt ställe (nödbromsning). Äfven har en delning af tåget detsammas bromsning till följd. Carpenterbromsarna ha i synnerhet vid de preussiska statsbanorna fått stor användning.
-------
Visst känner jag till diverse exotiska bromssystem, t. ex. Matrosov, men Carpenter???
Intressant också att KPEV införde denna broms. KPEV tycks ha varit positivt till allt amerikanskt, t. ex. de "amerikanska" treaxliga personvagnsboggeierna och Arch-Bar för godsvagnar.
Och GOD JUL, förstås!
Olle S