Grängesberg (Bana)

av Christer Fredriksson @, Wednesday, November 12, 2008, 23:33 (5955 dagar sedan)

Visst är det Grängesberg!

Det är middagståget mot Göteborg som avgår från B:s Grängesberg stn.
Tåget skall strax passera mellan FLJ/TGOJ Bvst No 110 och FLJ/TGOJ
Tjänstemannabostad till vilken flaggstången synes.
Strax bakom fotografen korsade både BJ banan den smalspåriga rallbanan,
Grängesbergs Järnväg, från gruvorna ned till Grängesbergs hamn, strax efter
denna korsning anlades efter banans nedläggning ett stickspår med lastkaj
från vilken kvarvarande smalspår från Dynamitfabriken framdrogs.

Till vänster ses utbyggnaden av FLJ/TGOJ Bvst No 110 i vilken bomvakten för
båda banornas bommar huserade.

Uppe framför FLJ/TGOJ Grängesbergs stationshus står det s.k. Bangårdsloket,
dvs det TGOJ litt N-lok som växlade i Grängesberg. Övriga växellok var
litt U-lok.

Områder från mitten av tåget och norrut är sedan många år nedrasat i det f.d.
dagbrottet, Skärningen, kallad.

Om vi går norrut och upp i Müllers lave, så erhåller man nedanstående vy
mot söder med BJ bangård till vänster,FLJ/TGOJ Bvst No 110 och Stationshus i mitten samt hitom dessa FLJ/TGOJ gamla Lokstall, dvs i motsatt riktning som
första fotot är taget.

Strax till vänster om Bvst 110 kan taket till FLJ/TGOJ Tjänstemannabostad ses.
Huset var uppfört i grov huggen sten med järnvägsräls som armering samt rejäla
stenvalv i källaren samt ca 80 cm tjocka väggar uppe på 3:dje våningen, ännu
tjockare vid bottenvåningen. TGOJ överliggning hade 2 st vindsrum upp i huset.
Inte ens Ing 1 från Södertälje kunde spränga ikull huset och gav upp efter två
försök, varefter huset slogs ned med kran och järnkula.

Snett till vänster ovanför dessa hus kan Ängesgruvans lave, i
Lombergsfältet ses. Vid denna gruva låg Ängesgruvans lastplats vid FLJ/TGOJ.

I mitten av fotot kan FLJ/TGOJ nya linje ses som går från TGOJ stationshus och
snett ned till vänster mot BJ bangård för att följa BJ bangård norrut och
under en gemensam viadukt, för att därefter vika av mot nordväst. Denna linje
tillkom för att rasområdet kom allt närmare FLJ huvudlinje och man var tvungen
att flytta detta för att säkra trafiken.

Området från Müllers lave och fram till FLJ/TGOJ stationshus är nu nedrasat i
gruvan. Grängesbergs kärn och BJ bangård är fylld med avfallsslig och
igenvuxet och är nu förbjudet område, dvs rasområde.

[image]

BJ trafik flyttade 1940 och TGOJ trafik 1941 till Grängesberg C, varefter
bangårdarna revs upp. Malmtrafiken hade redan 1937 flyttats över till
Malmbangården.
TGOJ stationshus revs strax efter överflyttningen medan BJ stationshus stod
kvar i många år. TGOJ lokstall revs i mitten av 1930-talet sedan det nya
lokstallet vid Ggm hade tagits i bruk.

Grängesberg

av Bobo L, Saturday, November 15, 2008, 13:49 (5953 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

tack för en intressant berättelse från svunna miljöer! Tror du det går att visa bilden i större upplösning? Det skulle underlätta att följa med i din beskrivning!

/Bobo L