Goddagens.
Jo blev nyfiken när Kinnekullebanan diskuterades i Postvagnen , har det gått någon ångtågs museitrafik på norra Kinnekullebanan (dvs Gårdsjö till Lidköping) i modern som någon förening kört?
År 2001 körde GBBJ ångtåg på denna del av Kinnekullebanan där jag delvis var inblandad. Det hade då inte på många år gått några ångtåg på Kinnekullebanan. Vi startade från Grängesberg som tjänstetåg mot Gårdsjö-Lidköping. Vi hade med oss TGOJ Bt 305 som dragare till Gårdsjö. Vi hade två ånglok under ånga med oss i detta tjt-tåg. SJ B 1281 samt TGOJ M3t 71 (turbinångloket) och ett antal personvagnar.
Tyvärr krånglade ett storllager på TGOJ M3t 71 och man fick ställa loket i Gårdsjö. Dock fortsatte ångtåget söderut mot Lidköping med SJ B 1281. Man kom att utgå från Lidköping med ångtåg både norrut och söderut på Kinnekullebanan under tre dagar. De två första dagarna var det s.k skoltåg Lidköping-Forshem-Lidköping där stannande man i Råbäck för på och avstigning.
Den tredje dagen gick man först ner till Herrljunga med ett persontåg på morgonen. Ångtåget vände på vändskivan i Herrljunga och gick sedan mot Lidköping-Mariestad. Mina kollegor hade lite spydigt sagt att hålla mej undan och inte försena några Kinnekulletåg med ångstånkan. Väl i Mariestad kunde vi konstatera att ordinarie Kinnekulletåg hade en lös hjulring.
Nu fick ångtåget till min förnöjelse ta med ordinarie resenärer mot Lidköping på lördagseftermiddagen. Det blev dock många stopp återtresan, Lugnås, Österäng, Forshem, Hällekis, Källby och vi blev en aning försenade. Men då vi hade luft i tdt i för upphållet Lkp så gjorde inget för den fortsatta färden mot Vara. Väl i Vara blev det vattentagning och vi gick då på kvällen tillbaka som tjt-tåg Vara-Lidköping.
På söndagen gick vi med hela tåget (inkl Bt-lok, sovvagn, kolvagn) som tjt-tåg Lidköping-Herrljunga.
Dragare var SJ B 1281 (Lkp-Vaa) och väl i Vara tog TGOJ Bt 305 över. Väl i Herrljunga blev det rundgång och vidare färd mot Gårdsjö för att hämta TGOJ M3t 71 och tjt-tåget fortsätte sedan hem till Grängesberg.
Dessa fyra dagar av ångtåg på Kinnekullebanan var riktigt trevliga o roliga. Det var mycket folk med på tågen och lite av en folkfest. Ett stort Tack till GBBJ!
Efter detta tog det 6 år innan det gick ett nytt ångtåg på den södra delen av Kinnekullebanan. Nässjö Järnvägsmuseum körde tillsammans med Järnvägsmusei vänner Herrljunga våren 2007 ångtåg (Herrljunga-Håkantorp-Lidköping) då bland annat med dubbla ånglok (SJ B 1038, SJ A5 1545). Även dessa tåg var rejäla publikdragare med många resenärer.
Givetvis skulle man kraftsamla och åter försöka köra på ångtåg på hela denna trevliga järnväg (Håp-Gdö). Kanske skulle man vara några föreningar och tillsammans köra under en helg? Vad har Morrgan för planer?
Vi får väl se vad framtiden utvisar. Kanske blir det åter något ångtåg på Kinnekullebana så småningom?
Mvh Per-Åke Lampemo, (En av lokf på SJ B 1281)