Har det gått ångtåg på norra Kinnekullebanan i modern tid? (Bana)

av Mats J, Thursday, November 13, 2008, 08:19 (5955 dagar sedan)

Goddagens.
Jo blev nyfiken när Kinnekullebanan diskuterades i Postvagnen , har det gått någon ångtågs museitrafik på norra Kinnekullebanan (dvs Gårdsjö till Lidköping) i modern som någon förening kört?

Har det gått ångtåg på norra Kinnekullebanan i modern tid?

av Granis, Thursday, November 13, 2008, 09:02 (5955 dagar sedan) @ Mats J

2001 körde [link=http://www.gbbj.nu/artal/2001.htm]GBBJ[/link] ångtåg sträckan Herrljunga- Mariestad och 2007 [link=http://gunnarpalmborg.se/Herrljungalokstall/start.htm]Järnvägsmusei Vänner i Herrljunga[/link] ångtåg Herrljunga- Lidköping.

/ L G

Har det gått ångtåg på norra Kinnekullebanan i modern tid?

av Bjarnulf @, Malmbäck, Thursday, November 13, 2008, 11:48 (5955 dagar sedan) @ Granis

..och i samband med det Granis skriver om kom GBBJ fordon till Lidköping via Gårdsjö, dvs norra delen. Om det nu räknas med transportkörning...
/B

Har det gått ångtåg på norra Kinnekullebanan i modern tid?

av Granis, Thursday, November 13, 2008, 12:22 (5955 dagar sedan) @ Bjarnulf

Och hur var det nu: Ställdes elloket kvar i Gårdsjö, eller fick det följa med till Lidköping? I så fall var väl det [b]rejält [/b]ovanligt att se ett ellok på Kinnekullebanan!? [i](Även om det då var "inaktivt" )[/i]

/ L G

.. Gammal och glömsk :-P

Har det gått ångtåg på norra Kinnekullebanan i modern tid?

av Bjarnulf @, Malmbäck, Friday, November 14, 2008, 10:07 (5954 dagar sedan) @ Granis

Nä, Bt:n drogs med till Lidköping. Men ett varmgånget ånglok (M3t ?) kvarlämnades däremot i Gårdsjö
/B, Inte fullt lika gammal o glömsk

Har det gått ångtåg på norra Kinnekullebanan i modern tid?

av Stefan Nilsson, Thursday, November 13, 2008, 12:28 (5955 dagar sedan) @ Granis

2001 körde [link=http://www.gbbj.nu/artal/2001.htm]GBBJ[/link] ångtåg sträckan Herrljunga- Mariestad och 2007 [link=http://gunnarpalmborg.se/Herrljungalokstall/start.htm]Järnvägsmusei Vänner i Herrljunga[/link] ångtåg Herrljunga- Lidköping.

/ L G

Det finns väl ett avsnitt med B-lok och långt persontåg i filmen [i]Kinnekullebanan[/i] från LEG Video. Var det tåget 2001 eller var det innan? Och är inte det avsnittet filmat på norra delen?

Är 1982 modern tid?

av A.Svenson, Blg, Thursday, November 13, 2008, 12:50 (5955 dagar sedan) @ Mats J

Då gick Midnight Sun Special den vägen på sydgång. Vid ankomst Vara gjordes en avstickare med "29an" till Skara. Tågen hade samtidig infart från Håkantorp respektive Tumleberg, det får vi aldrig se mer.

Tbfh vid tillfället

Ångtåg på Kinnekullebanan

av Per-Åke Lampemo, Thursday, November 13, 2008, 13:10 (5955 dagar sedan) @ Mats J

Goddagens.
Jo blev nyfiken när Kinnekullebanan diskuterades i Postvagnen , har det gått någon ångtågs museitrafik på norra Kinnekullebanan (dvs Gårdsjö till Lidköping) i modern som någon förening kört?

År 2001 körde GBBJ ångtåg på denna del av Kinnekullebanan där jag delvis var inblandad. Det hade då inte på många år gått några ångtåg på Kinnekullebanan. Vi startade från Grängesberg som tjänstetåg mot Gårdsjö-Lidköping. Vi hade med oss TGOJ Bt 305 som dragare till Gårdsjö. Vi hade två ånglok under ånga med oss i detta tjt-tåg. SJ B 1281 samt TGOJ M3t 71 (turbinångloket) och ett antal personvagnar.

Tyvärr krånglade ett storllager på TGOJ M3t 71 och man fick ställa loket i Gårdsjö. Dock fortsatte ångtåget söderut mot Lidköping med SJ B 1281. Man kom att utgå från Lidköping med ångtåg både norrut och söderut på Kinnekullebanan under tre dagar. De två första dagarna var det s.k skoltåg Lidköping-Forshem-Lidköping där stannande man i Råbäck för på och avstigning.

Den tredje dagen gick man först ner till Herrljunga med ett persontåg på morgonen. Ångtåget vände på vändskivan i Herrljunga och gick sedan mot Lidköping-Mariestad. Mina kollegor hade lite spydigt sagt att hålla mej undan och inte försena några Kinnekulletåg med ångstånkan. Väl i Mariestad kunde vi konstatera att ordinarie Kinnekulletåg hade en lös hjulring.

Nu fick ångtåget till min förnöjelse ta med ordinarie resenärer mot Lidköping på lördagseftermiddagen. Det blev dock många stopp återtresan, Lugnås, Österäng, Forshem, Hällekis, Källby och vi blev en aning försenade. Men då vi hade luft i tdt i för upphållet Lkp så gjorde inget för den fortsatta färden mot Vara. Väl i Vara blev det vattentagning och vi gick då på kvällen tillbaka som tjt-tåg Vara-Lidköping.

På söndagen gick vi med hela tåget (inkl Bt-lok, sovvagn, kolvagn) som tjt-tåg Lidköping-Herrljunga.
Dragare var SJ B 1281 (Lkp-Vaa) och väl i Vara tog TGOJ Bt 305 över. Väl i Herrljunga blev det rundgång och vidare färd mot Gårdsjö för att hämta TGOJ M3t 71 och tjt-tåget fortsätte sedan hem till Grängesberg.

Dessa fyra dagar av ångtåg på Kinnekullebanan var riktigt trevliga o roliga. Det var mycket folk med på tågen och lite av en folkfest. Ett stort Tack till GBBJ!

Efter detta tog det 6 år innan det gick ett nytt ångtåg på den södra delen av Kinnekullebanan. Nässjö Järnvägsmuseum körde tillsammans med Järnvägsmusei vänner Herrljunga våren 2007 ångtåg (Herrljunga-Håkantorp-Lidköping) då bland annat med dubbla ånglok (SJ B 1038, SJ A5 1545). Även dessa tåg var rejäla publikdragare med många resenärer.

Givetvis skulle man kraftsamla och åter försöka köra på ångtåg på hela denna trevliga järnväg (Håp-Gdö). Kanske skulle man vara några föreningar och tillsammans köra under en helg? Vad har Morrgan för planer?

Vi får väl se vad framtiden utvisar. Kanske blir det åter något ångtåg på Kinnekullebana så småningom?

Mvh Per-Åke Lampemo, (En av lokf på SJ B 1281)

Ångtåg på Kinnekullebanan

av Granis, Thursday, November 13, 2008, 13:21 (5955 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ja just ja. Det var ju inget ellok inblandat alls (men väl ett turbinlok). Eller..? Hur som helst var det en trevlig resa -även om jag for fram i bil med kamera och videofilmare med vidhängande (stora VHS) videokamera. Ty analoga gubbar åstadkom analoga bilder och filmer på den tiden. Vissa av oss har dock "spottat upp sig" sen dess, även om det för [i]min [/i]del (hittills) bara handlat om en scanner :-)

/ L G

... t o m äldre än Lampemo! Därmed har han ju lite svårt att hålla koll på detaljer kring olika resor och evenemang så här långt efteråt :-P

Ångtåg på Kinnekullebanan

av Lars-Olof Hansson, Thursday, November 13, 2008, 19:20 (5955 dagar sedan) @ Granis

Har inte BJs kört en resa på 70-talet med BJ Y3 74 som tåglok.
L-O H

Ångtåg på Kinnekullebanan

av Per-Åke Lampemo, Thursday, November 13, 2008, 19:44 (5955 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Har inte BJs kört en resa på 70-talet med BJ Y3 74 som tåglok.
L-O H

Var det inte när HLJ (Håkantorp-Lidköping Jvg) fyllde 100 år 1977 man körde ångtåg på Kinnekullebanan?

Mvh P-Å

Ångtåg på Kinnekullebanan

av s svensson, Thursday, November 13, 2008, 22:05 (5954 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jag vill minnas att BJs körde med sin S5 i okt 1974 Falköping-Gårdsjö-Lidköping-Herrljunga-Göteborg. Dk 728 drog från Göteborg till Falköping därbyte till S5 skedde.
Var är S5 loket numera?
Jag åkte med då.

Ångtåg på Kinnekullebanan

av morrgan, Thursday, November 13, 2008, 22:16 (5954 dagar sedan) @ s svensson

Jag vill minnas att BJs körde med sin S5 i okt 1974 Falköping-Gårdsjö-Lidköping-Herrljunga-Göteborg. Dk 728 drog från Göteborg till Falköping därbyte till S5 skedde.
Var är S5 loket numera?
Jag åkte med då.

BJ Y3 nr 74 finns under tak i Lärje. Loket har aldrig varit någon S5:a, under SJ tiden var litterat S7.
BJs har aldrig kört 74:an under någon annan skepnad.
morrgan

Ångtåg på Kinnekullebanan

av Stora Borås @, Borgstena, Thursday, November 13, 2008, 22:23 (5954 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Hej, vi i BJs körde Ångtåg på Kinnekullebanan vid flera tillfällen på 80-talet. Bland annat när Mariestad fyllde 400 år. ( Det var då Klings Glass kom med M-400, som de tillverkar ännu idag). Vidare när vi i SJ Stab Information Väst regi (Morrgan) höll på med Järnvägsskolan. Vid detta tillfälle hade vi en Rc5a med hela vägen till Mariestad. Ångloket som var med var BJ Y3 74. Vi tog vatten i Vara och växlade om loken så att ångloket gick främst och Rc5an efter och i Håkantorp gjode vi ett "flygande lokbyte" genom att elloket tryckte ur och tog ned bågen och vi på ångloket öppnade upp regulatorn för fullt och utan att stanna fortsatte vi i samma fart ut på Kinnekullebanan.
Vid det tidigare tillfället när Mst fyllde 400 år körde vi med E2 909 och 935. I Herrljunga blev vi stående på grund av att tåget mot Uddevalla, som utgjordes av X5 (el ev X8), hade kört på en bil i närheten av Vedum. Tyvärr med dödlig utgång för bilföraren. Bilen satt fast under fronten på motorvagnen och bärgningsbilen kunde inte få loss den utan att motorvagnen flyttades, vilket inte kunde göras för egen maskin. Därför hade hjälplok begärts och i stället för att ta lok från Sävenäs eller Falköping (vilket hade tagit lång tid), erbjöd vi oss att gå ut med ånglok och hämta in motorvagnen till Herrljunga. Så skedde också. Det är troligen sista gången i Sverige som ånglok har gått ut som hjälpfordon till havererat ordinarie tåg. Ja tänk vad man har varit med om under de 27 år som jag jobbat på SJ.

"Stora Borås"

Ps. På tal om att ha med ellok på oelektrifierade linjer så hade vi med en Rc5a till Tranemo (Järnvägsskolan igen) Då lyckades vi köra ned en stömavtagare i Tranemo på grund av en belyningslina som hängde för lågt. Slå det om ni kan. För övrigt kan sägas att det var endast Rc5 som vi hade med. Detta på grund av att traktionsmotorerna på dessa är självventilerade och inte behöver ventilatorer igång för att inte suga in sand från banvallen.Ds