Gamla fastighetskartor över Roslagsbanan (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kajsa G, Thursday, January 21, 2016, 14:31 (3219 dagar sedan)

Hej!

Jag fick väldigt bra hjälp sist jag ställde en fråga här om Molnby stationshus så jag ställer en till:

Jag var på lantmäteriet igår för att hitta gamla förrättningskartor över Roslagsbanan i området strax norr om Vallentuna centrum. En lantmätare försklarade att mark för Roslagsbanan exproprierades i slutet av 1800-talet men att någon karta till handlingen inte fanns hos lantmäterimyndigheten. Tydligen var det vanligt på den tiden att fastighetsägaren behöll kartan och endast beslutet registrerades.

Min fundering är följande: om dåvarande ägare till Roslagsbanan behöll kartan - i vilket arkiv kan den då tänkas finnas?

Mvh
Kajsa

Gamla fastighetskartor över Roslagsbanan

av Harald, Thursday, January 21, 2016, 15:24 (3219 dagar sedan) @ Kajsa G

Märkligt svar. Expropriationskartan är digitaliserad och finns på Lantmäteriets webbplats under Historiska kartor. Det tog mig en minut att hitta den.

https://etjanster.lantmateriet.se/historiskakartor/s/show.html?archive=REG&showmap=...

Så här hittar man järnvägshandlingar på Historiska kartor:

Välj Avancerad sökning
Som arkiv väljer man Lantmäterimyndigheternas arkiv
Välj län
Välj alternativet Socken/Arkivserie
Leta bland socknarna efter Järnvägar eller liknande.
Tryck på sök

I sökresultatet finns förhoppningsvis något som heter Kronologiskt register. I det kan man se vilket nummer den järnväg man söker har. Det är ett romerskt tal. Detta tal identifierar handlingarna i sökresultatet.

av Kajsa G, Friday, January 22, 2016, 09:15 (3218 dagar sedan) @ Harald

Tack för svar!

Det var jag som hade snurrat ihop det. Så här var det lantmätaren sa: de ursprungliga kartorna över järnvägens sträckning är för dåliga för att kunna urskilja fastighetsgränser. Lokstallet precis norr om Vallentuna centrum som jag är intresserad av avskiljdes från den ursprungliga spårfastigheten genom avsöndring i början av 1900-talet (1919 tror jag..) I avsöndringsakten finns inga kartor bilagda. Det är denna karta över lokstallet som jag är ute efter. Ägaren till spårvägen och lokstallet tror jag var densamma även efter avsöndringen.

Har ni någon aning om vilka arkiv man kan börja nosa i?

av Kajsa G, Friday, January 22, 2016, 09:28 (3218 dagar sedan) @ Kajsa G

Fel av mig igen, det är nog inget lokstall. Den nuvarande byggnaden uppfördes 1965 och avsöndringen ägde rum 1913 som det var nog för annat ändamål som området skiljdes från järnvägsfastigheten..

av Stefan Isaksson, Friday, January 22, 2016, 13:14 (3218 dagar sedan) @ Kajsa G

Hmm, du talar alltså inte om motorvagnsstallet?
Detta byggdes såvitt jag vet i samband med elektrifieringen 1939. När det slutade användas av järnvägenvet jag inte, men jag misstänker att det var före eller i samband med fjärrblockeringen av Vallentuna, alltså 1963-4.

Är det någon annan fastighet du far efter är det inte helt säkert att marken tillhört järnvägen.

SI

av Kajsa G, Monday, January 25, 2016, 14:53 (3215 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Det låter som att det kan vara samma byggnad. Det benäms "lokstallet" i flertal dokument jag hittat och ligger beläget strax norr om Vallentuna station.

/Kajsa

av Kurt G Möller, Monday, January 25, 2016, 16:00 (3215 dagar sedan) @ Kajsa G

Var det "lokstallet" i V. som revs för cirka femton-tjugo år sen?

Dvs. den byggnad som nyuppfördes cirka 1940 för de då nya motorvagnarna, "Rävarna"??

Rätt???

av John T, Monday, January 25, 2016, 16:49 (3215 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Dvs. den byggnad som nyuppfördes cirka 1940 för de då nya motorvagnarna, "Rävarna"??

Rätt???

Motorvagnsstallet i Vallentuna stod i alla händelser kvar när jag passerade där för inte så länge sedan (byggdes som Stefan nämnde högre upp i tråden 1939).

Ang. rivning kanske du tänker på lokstallet i Täby Kyrkby?

Gamla fastighetskartor över Roslagsbanan. Motorvagnsstallet i Vallentuna

av Leif B, Monday, January 25, 2016, 16:55 (3215 dagar sedan) @ John T

Rätt???

Motorvagnsstallet i Vallentuna stod i alla händelser kvar när jag passerade där för inte så länge sedan (byggdes som Stefan nämnde högre upp i tråden 1939).

Om jag inte minns heltokigt, så stod motorvagnstallet kvar senast jag var i Vallentuna, för två månader sedan. Jag har [link=http://kartor.eniro.se/m/Oenxi]markerat det på ett Eniro-flygfoto[/link].

Gamla fastighetskartor över Roslagsbanan. Lokstallet i Täby

av Leif B, Monday, January 25, 2016, 16:57 (3215 dagar sedan) @ John T

Rätt???

Lokstallet i Täby är mycket riktigt rivet men [link=http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=224612]finns på bild här[/link].

av Harald, Friday, January 22, 2016, 15:03 (3218 dagar sedan) @ Kajsa G

Det är tveksamt om något har avsöndrats från den ursprungliga järnvägsfastigheten. Däremot så finner man i Lantmäterimyndighetens arkiv en avsöndringshandling från 1912 med karta. Enligt den överlämnar AB Billiga Tomter som gåva till Stockholm-Rimbo järnvägs AB en från Rickeby nr 1 avsöndrad tomtlägenhet. Den ligger nordost om stationen och har fått beteckningen Rickeby 1:114.

den ekonomiska kartan från 1952 är denna fastighet styckad i tre. En remsa närmast järnvägen har kvar beteckningen Rickeby 1:114. Den ligger numera mellan järnvägen och Åbygatan och på den ligger en byggnad. Området öster om den är delat i två. Den nordligaste heter Rickeby 1:204 och är obebyggd. Den södra heter Rickeby 1:190 och där ligger en såg och en snickerifabrik.

Är det någon av dessa du är ute efter?

av Kajsa G, Monday, January 25, 2016, 14:41 (3215 dagar sedan) @ Harald

Tack! Det här var väldigt intressant. Vallentuna-Rickeby 1:114 är mitt i prick. Märkligt dock att lantmätaren inte kunde hitta avsöndringskartan i sitt egna arkiv..

Mvh
Kajsa

av Harald, Monday, January 25, 2016, 18:20 (3215 dagar sedan) @ Kajsa G

Tack! Det här var väldigt intressant. Vallentuna-Rickeby 1:114 är mitt i prick. Märkligt dock att lantmätaren inte kunde hitta avsöndringskartan i sitt egna arkiv..

Mvh
Kajsa

Det är ju lite rörigt eftersom järnvägshandlingar ligger i en egen arkivserie och inte i den socken där marken fysiskt ligger. Sedan beror det ju på vad man letar efter. Jag konstaterade efter att ha tittat på expropriationskartan att någon avsöndring från den ursprungliga järnvägsfastigheten knappast hade skett. Den är fortfarande järnvägsområde. Alltså borde järnvägen ha förvärvat ytterligare mark, så jag letade vidare i järnvägshandlingarna och hittade då gåvan till SRJ. Sedan har tydligen SRJ behållit bara området närmast järnvägen och avyttrat resten. Alltså har det senare gjorts avsöndringar från Rickeby 1:114. Om lantmätaren har letat efter avsöndringar från järnvägens mark bör han ha hittat någon av de handlingarna och den kanske saknar karta.

Tillägg: Jag har nog hittat förklaringen. Det gjordes en avsöndring från Rickeby tidigare. 1904-05 köpte SRJ mark på båda sidor om järnvägen närmast Rickebys södra gräns, alltså söder om Rickeby 1:114. Den avsöndringshandlingen, daterad 1910, saknar karta, men man kan av beskrivningen och genom att jämföra expropriationskartan med avsöndringskartan från 1912 räkna ut vilket område det är. Det är troligen den handlingen lantmätaren har hittat.

av Bobo L, Saturday, January 23, 2016, 22:19 (3216 dagar sedan) @ Kajsa G

Fel av mig igen, det är nog inget lokstall. Den nuvarande byggnaden uppfördes 1965 och avsöndringen ägde rum 1913 som det var nog för annat ändamål som området skiljdes från järnvägsfastigheten..

Hej Kajsa! Ring mig om du vill! Det kan vara så att jag kan bidra med lite ytterligare fakta, men antagligen vet du redan det jag har att säga..? Marita V på SLL vet nog samma saker, för övrigt.

/Bobo L

(noll sju sex sex - tre x nio = ?, 4*11 minus ett = ?, dygnets antal timmar :-) )

fd SL, Banavdelningen
fd SL, avd/sektion/enhet/grupp/division Fastighetsutveckling (jag lärde mig aldrig (då) "nya" organisationen, och vet inte vad motsvarande verksamhet heter idag)

av Kajsa G, Monday, January 25, 2016, 14:48 (3215 dagar sedan) @ Bobo L

Hej Bobo!

Spännande! Jag hör av mig :)

Mvh
Kajsa