Lokförarens Klocka. Noggrannhet (Historiskt material)
Förr var noggrannheten på klockor i allmänhet mycket sämre än dagens elektroniska ur. Radion skickade varje dag kl 12 ut en tidssignal så att man kunde ställa sina klockor rätt. Det var ett antal år sedan tidsignalen upphörde. Hur man höll kontroll över tiden före radion vet jag inte, men det kanske skedde över telegrafen. Stationsuren med sin långa pendel och lodverk gick nog att få att gå ganska rätt men ett mobilt fickur kunde nog avvika en del per dygn.
vad jag förstår av förfäders noteringar drar jag en amatörmässig antagelse att stins/stm fick en telegraf el. telefonmeddelande om att tåg avgått och med tidsangivelse.
tidmätningen utgick antagligen för ungefärlig körtid och behövde inte ha exakt tid på dygnet då körtiden mellan stationerna kanske som mest var 20-30 min.
ta detta som mina spekulationer, men det behövdes kanske inte vara mer exakt än att den några gånger dagligen kunde justeras mot stationsuret/tidssignalen :-|
från sonsonsonen till en som visste exakt hur det gick till :-D