Hargshamn 1937 (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, January 31, 2016, 11:57 (3248 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/TT/1937/Mek/110.jpg[/IMG]

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/TT/1937/Mek/111.jpg[/IMG]

Hargshamn 1937

av Leif B, Sunday, January 31, 2016, 14:01 (3248 dagar sedan) @ BD

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]

Nja, det var inte bottentömningsvagnar på smalspårets tid. Som framgår av fig 21, var det flakvagnar som tömdes över gaveln genom att hela vagnen tippades framåt.

[link=http://www.stiglundin.se/jarnvag/18109564/dhj/linje/hargshamn.htm]Bild på några tomvagnar i Hargshamn[/link].

Intressant artikel du hittat!

Hargshamn 1937

av BD, Sunday, January 31, 2016, 14:15 (3248 dagar sedan) @ Leif B

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]


Nja, det var inte bottentömningsvagnar på smalspårets tid. Som framgår av fig 21, var det flakvagnar som tömdes över gaveln genom att hela vagnen tippades framåt.

För 30 år sedan var det normalspår och transporterna sköttes med Mas- och "bergslagsmalmvagnar" med boggier.

Hargshamn 1937

av Leif B, Sunday, January 31, 2016, 14:18 (3248 dagar sedan) @ BD

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]


Nja, det var inte bottentömningsvagnar på smalspårets tid. Som framgår av fig 21, var det flakvagnar som tömdes över gaveln genom att hela vagnen tippades framåt.

För 30 år sedan var det normalspår och transporterna sköttes med Mas- och "bergslagsmalmvagnar" med boggier.

Ooops! Tiden går ....

När började man köra till Oxelösund i stället för till Hargshamn? Eller pågick det parallellt?

Hargshamn 1937

av Peter Flink, Sunday, January 31, 2016, 14:19 (3248 dagar sedan) @ BD

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]


Nja, det var inte bottentömningsvagnar på smalspårets tid. Som framgår av fig 21, var det flakvagnar som tömdes över gaveln genom att hela vagnen tippades framåt.

För 30 år sedan var det normalspår och transporterna sköttes med Mas- och "bergslagsmalmvagnar" med boggier.

Fast Dannemora mineral tömde ju sin malm i en "grop" och använde delar av smalspårets gamla transportanläggning för transport ut till fartygen.

Hargshamn 1937

av -RB-, Sunday, January 31, 2016, 14:25 (3248 dagar sedan) @ Leif B

Banan Gimo - Hargshamn breddades på 1970 och man insatte Mas vagnar av lite olika varianter i malmtrafiken . Kbö/Uads såg jag också i Gimo , men oklart om de användes till malm eller till transporter för Rockwool .

mvh Rolf Berg

Hargshamn 1937

av John T, Sunday, January 31, 2016, 17:24 (3248 dagar sedan) @ Leif B

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]


Nja, det var inte bottentömningsvagnar på smalspårets tid. Som framgår av fig 21, var det flakvagnar som tömdes över gaveln genom att hela vagnen tippades framåt.

För 30 år sedan var det normalspår och transporterna sköttes med Mas- och "bergslagsmalmvagnar" med boggier.


Ooops! Tiden går ....

När började man köra till Oxelösund i stället för till Hargshamn? Eller pågick det parallellt?

Nu minns jag inte på rak arm exakt hur det låg till, och jag har inte möjlighet att gräva i det material jag har just nu - men jag länkar till två tidigare inlägg i ung. samma fråga som jag skrev här på forumet för några år sedan. I anknytande inlägg i resp. tråd finns mer information:
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=106422]
Det ena inlägget,[/link]

och
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=77863]
det andra inlägget[/link].

Hargshamn 1937

av Christer Fredriksson, Sunday, January 31, 2016, 17:39 (3248 dagar sedan) @ BD

Hur lossades malmen från vagnarna i Hargshamn innan vagnvändaren anlades?

Finnes det någon skattning på hur mycket malm som föll av de öppna vagnarna utan gavlar under transporterna från Dannemora till Hargshamn, för slig resp. styckemalm?

Hargshamn 1937

av Richard Loe, Sunday, January 31, 2016, 19:46 (3248 dagar sedan) @ Leif B

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]


Nja, det var inte bottentömningsvagnar på smalspårets tid. Som framgår av fig 21, var det flakvagnar som tömdes över gaveln genom att hela vagnen tippades framåt.

[link=http://www.stiglundin.se/jarnvag/18109564/dhj/linje/hargshamn.htm]Bild på några tomvagnar i Hargshamn[/link].

Intressant artikel du hittat!

På brittisk engelska kallas vagnar som lossas på detta sätt för "[i]tippler wagons[/i]", dvs en vagn som man tippar. I Storbritannien användes dom främst för malm och stenkol. Dom ersattes av bottentömningsvagnar ("[i]hopper wagons[/i]"). I USA finns det en tendens att ersätta bottentömningsvagnar med stora flakvagnar (sk "[i]gondola cars[/i]") som man klossar genom att tippa dom i sidled. Fördelen med en "[i]gondola car[/i]" är att tyngdpunkten på vagnen är lägre och vagnen är även något kortare jämfört med en bottentömningsvagn med samma kapacitet.

Hargshamn 1937. Bottentömings- vs. lådvagnar

av Leif B, Sunday, January 31, 2016, 21:04 (3248 dagar sedan) @ Richard Loe

[b]Besökte Hargshamn för ca 30 år sedan. Då bestod malmvagnslossningen av en "grop" där bottentömningsvagnarna tömdes och ett transportband tog vid. I och för sig bör det ha kunnat fungera för de bottentömningsvagnar litt Fanps som Dannemora Mineral använde.
Bild Fig 20 visar Hargshamn.[/b]


Nja, det var inte bottentömningsvagnar på smalspårets tid. Som framgår av fig 21, var det flakvagnar som tömdes över gaveln genom att hela vagnen tippades framåt.

[link=http://www.stiglundin.se/jarnvag/18109564/dhj/linje/hargshamn.htm]Bild på några tomvagnar i Hargshamn[/link].

Intressant artikel du hittat!


På brittisk engelska kallas vagnar som lossas på detta sätt för "[i]tippler wagons[/i]", dvs en vagn som man tippar. I Storbritannien användes dom främst för malm och stenkol. Dom ersattes av bottentömningsvagnar ("[i]hopper wagons[/i]"). I USA finns det en tendens att ersätta bottentömningsvagnar med stora flakvagnar (sk "[i]gondola cars[/i]") som man klossar genom att tippa dom i sidled. Fördelen med en "[i]gondola car[/i]" är att tyngdpunkten på vagnen är lägre och vagnen är även något kortare jämfört med en bottentömningsvagn med samma kapacitet.

En ytterligare fördel måste ju vara ett en "gondola" är en enklare konstruktion utan rörliga delar som utsätts för stora påfrestningar. [link=http://www.perlmodell.se/best019.htm]TGOJ använde ju lådvagnar[/link], om än treaxliga till skillnad från i USA, i sina malmtåg och dessa tippades åt sidan och vändes varvet runt i Oxelösund. Dessa vagnar har dessutom en lätt konisk vagnkorg som säkert underlättar malmens släppning, särskild när denna frusit fast i vagnen. Som jämförelse, i Narvik har man ju haft rätt mycket möda med att tömma bottentömningsvagnar när malmen frusit fast.

Hargshamn 1937. Bottentömings- vs. lådvagnar

av Christer Fredriksson, Sunday, January 31, 2016, 21:35 (3248 dagar sedan) @ Leif B

[i]En ytterligare fördel måste ju vara ett en "gondola" är en enklare konstruktion utan rörliga delar som utsätts för stora påfrestningar.[/i]

Vilken konstruktion tar emot den frusna malm-klumpen från "gondolan" när den vändes vintertid?
Hur länge stoppar "gondola" korgen och vagnens ram samt mothållet för att vända dessa?
Åk upp till Narvik och kolla den nya vagntömningen och den nya utlastningsanordningen vid den nyanlagda malmkajen vid Fagernes för Northland!

TGOJ litt M4-vagnar i plåt stoppade i mer än 60 års tung malmtrafik!

De bottentömmande litt Mss1/M1-vagnarna stoppade i nästan 90 år!