Flistransporter på järnväg (Järnväg allmänt)
Transporter av träflis var inte aktuellt så länge det mesta virket flottades. När det blev aktuellt med långväga transporter av träflis på järnväg användes vagnar som ursprungligen var tänkta för transport av träkol. Tyvärr packades flisen till en hård massa under transporten.
För ca 35 år sedan åsåg jag i Korsnäs med förskräckelse hur en hjullastare utrustad med en slät plåt i stället för skopa tog sats och körde in i den tätt sammanpackade flisen. Hela vagnen skakade och det slog och skramlade i vagnens löpverk. Uppenbart pågick uppsåtlig vagnmisshandel.
Efter ett tag hade hjullastaren lyckats bryta igenom lasset men då hängde ändå en del av lasset fast ovanför.
Jag stod en lång stund och beskådade skådespelet, tyvärr utan kamera.
Några år senare fanns dessa containers med tillhörande vriddon att se i närheten av rangerbangården och ASG terminal i Gävle.
Prototypcontainers för flistransport. Foto ca 1985 - 1990.
Sedan tillverkades en serie fliscontainers samt ändrades en del Os-vagnar till containervagnar. Tyvärr verkar det som att dessa containers hade bristfällig tvärstagning enär det emellanåt kunde ses deformerade containers.
Senare byggdes för norsk räkning kortare containers som fortfarande finns i drift.
För ungefär tio år sedan kom den österrikiska firman Innofreight med ett mer utvecklat system och vilkas system nu etablerat sig för transport av träflis med flera bulklaster som grus och även malm.
Det senast levererade är containers avsedda för Fortums värmekraftverk i Värtan.
Innofreigt tillverkar sina containers i Slovenien och den svenska tillverkaren av växelflak och nu även av fliscontainers CMT sina i Polen.
CMT utmanar nu Innofreight med en fliscontainer av i stort sett samma data i och med en leverans till Rush Rail för att användas för flistransporter till Korsnäs.