Flistransporter på järnväg (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, February 02, 2016, 12:41 (3258 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

Transporter av träflis var inte aktuellt så länge det mesta virket flottades. När det blev aktuellt med långväga transporter av träflis på järnväg användes vagnar som ursprungligen var tänkta för transport av träkol. Tyvärr packades flisen till en hård massa under transporten.
För ca 35 år sedan åsåg jag i Korsnäs med förskräckelse hur en hjullastare utrustad med en slät plåt i stället för skopa tog sats och körde in i den tätt sammanpackade flisen. Hela vagnen skakade och det slog och skramlade i vagnens löpverk. Uppenbart pågick uppsåtlig vagnmisshandel.
Efter ett tag hade hjullastaren lyckats bryta igenom lasset men då hängde ändå en del av lasset fast ovanför.
Jag stod en lång stund och beskådade skådespelet, tyvärr utan kamera.

[image]

[image]

Några år senare fanns dessa containers med tillhörande vriddon att se i närheten av rangerbangården och ASG terminal i Gävle.
Prototypcontainers för flistransport. Foto ca 1985 - 1990.

[image]

[image]

[image]

Sedan tillverkades en serie fliscontainers samt ändrades en del Os-vagnar till containervagnar. Tyvärr verkar det som att dessa containers hade bristfällig tvärstagning enär det emellanåt kunde ses deformerade containers.
Senare byggdes för norsk räkning kortare containers som fortfarande finns i drift.

[image]

[image]

[image]

[image]

För ungefär tio år sedan kom den österrikiska firman Innofreight med ett mer utvecklat system och vilkas system nu etablerat sig för transport av träflis med flera bulklaster som grus och även malm.
Det senast levererade är containers avsedda för Fortums värmekraftverk i Värtan.

[image]

[image]

Innofreigt tillverkar sina containers i Slovenien och den svenska tillverkaren av växelflak och nu även av fliscontainers CMT sina i Polen.
CMT utmanar nu Innofreight med en fliscontainer av i stort sett samma data i och med en leverans till Rush Rail för att användas för flistransporter till Korsnäs.

[image]

[image]

[image]

Flistransporter på järnväg

av Alex, Tuesday, February 02, 2016, 22:33 (3257 dagar sedan) @ BD

Trevlig sammanfattning av en viktig transportbärare på svenska spår och som nu pågått i många år och tycks ha framtiden för sig.

Bilderna från GC broschyren i mitten visar lossning av sågverksflis på det numera nedlagda massabruket i Norrsundet. Om jag minns rätt var flisen lastat i Alvesta och Vislanda. Det var ett relativt kortvarigt upplägg kring 2009.

Mvh/Alex

Flistransporter på järnväg

av Olof W, Wednesday, February 03, 2016, 08:18 (3257 dagar sedan) @ BD

Tack för en bra sammanfattning

I den första artikeln nämns bottenskrapor i Fb-u vagnar. Hur fungerade dessa?

Tack på förhand
Olof

Flistransporter på järnväg

av BD, Wednesday, February 03, 2016, 10:41 (3257 dagar sedan) @ Olof W

Tack för en bra sammanfattning

I den första artikeln nämns bottenskrapor i Fb-u vagnar. Hur fungerade dessa?

Tack på förhand
Olof

Vet inte hur de var konstruerade och hur de fungerade, men de måste ha varit av kraftig konstruktion för att hålla och dels fanns risken att lasten ovanför skraporna hängde kvar ovanför.
Den våldsamma användningen av hjullastare i Korsnäs tyder på att systemet med skrapor inte fungerade till belåtenhet.

Flistransporter på järnväg , Rs

av Anders.k., Wednesday, February 03, 2016, 17:23 (3256 dagar sedan) @ BD

Tack för intresant samman fattning.
Bygger på med Rs vagnar.

Petterson Rail köpte ju ett antal Rs som byggdes om till containervagnar för flispottor då man körde Varberg- Sarpsborg.
TXL ägde ju vagnarna efter Pettersons konkurs, vem som äger dom nu vet jag inte.

Fjällbo 2012 och omärkning till TXL pågår.
[image]

GC har ju också bygt om ett par Rs för transport av flispottor.
Som synes på bilden så utnyttjas inte lastlängden lika väl som på Rs ovan.
Dök upp i tåget som kör flis Värö- Örebro säsongen 2012.
[image]

M.V.H Anders.k.

Flistransporter på järnväg

av woodchip, Thursday, February 04, 2016, 21:41 (3255 dagar sedan) @ BD

Intressant att se , hanteringen har utvecklats.

dock har man vad hört problem med fast frysning i stålcontainrarna , är den någon som använder diesel eller glykol i dom? Det går ju bara på bränsleflis då cellulosa flisen måste vara helt ren.

/ Stefan P som kör flis på gummihjul