Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal? (Fotografier/bildfrågor)

av Göran B, Sunday, February 07, 2016, 20:27 (3134 dagar sedan)

Sitter med en bildserie på 12 bilder från Jönköping.
Helt okunnig på bilmodeller m m som kan vara till hjälp med att datera bilderna.
Jag gissar dock på 1930-tal? Dock tidigast 1932 då Jö blev elektrifierat.

Någon som kan ge en mer kvalificerad gissning baserat på de tre järn- och spårvägsbilderna nedan?

[image]

[image]

[image]

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Anders Sandgren, Monday, February 08, 2016, 00:03 (3134 dagar sedan) @ Göran B

Sitter med en bildserie på 12 bilder från Jönköping.
Helt okunnig på bilmodeller m m som kan vara till hjälp med att datera bilderna.
Jag gissar dock på 1930-tal? Dock tidigast 1932 då Jö blev elektrifierat.

Någon som kan ge en mer kvalificerad gissning baserat på de tre järn- och spårvägsbilderna nedan?

[image]

[image]

[image]

30-tal (tidigast 1932 pga elektrifieringen) stämmer nog. Vindbron blev dubbelspårig 1931 och Rosenlund (som det nog står på spårvagnen) var slutstation för röd linje 1930-1939. 1/1 1940 förlängdes linjen till Österängen och Rosenlund som ändstation lär möjligen ha återkommit med gul linje 1946 om än kortvarigt då slutstationen blev Saturnusplan. Den nedre vagnen kan vara en fd Stockholmsvagn och har saxbygel medan spårvagnen vid Vindbron är en av vagnarna 1-13 fortfarande med släpbygel men med inbyggd plattform.

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av johanmmolin, Monday, February 08, 2016, 09:57 (3134 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Tyvärr kan jag inte bidra med så mycket närmare info, men i ytterhamnen ses här lilla passagerarslupen Woglinde, som kom till Vättern någon gång efter 1930 från Mariestad, för trafik Gränna - Visingsö. 1950 kom båten åter till Vänern.
Tidsintervallet stämmer således med tidigare förslag, men är inte bättre preciserat. Av bilarna att döma borde detta väl vara fredsförhållanden på 1930-talet?

EDIT: Hittade precis uppgift om att Woglinde kom till Vättern 1938. Således borde väl bilden vara tagen 1938 eller 1939?

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Anders Östlund, Monday, February 08, 2016, 14:55 (3134 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Fick detta svar från Jönköpingsexpertisen:

"Ö.Storg 2-,Optiker Jahnke fanns på den adressen 1934 iafall,telenr då var 643,Handelsbanken mittemot( Ö.Storg nr 1),hade telnr 449 1934."
- Valentin Malica

Så "30-talet" enligt tidigare inlägg bekräftas härmed...

Hälsar,
Anders Ö

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Jöran Johansson, Monday, February 08, 2016, 15:33 (3134 dagar sedan) @ Anders Östlund

Fick detta svar från Jönköpingsexpertisen:

"Ö.Storg 2-, Optiker Jahnke fanns på den adressen 1934 i a fall, telenr då var 643, Handelsbanken mittemot( Ö.Storg nr 1), hade telnr 449 1934."

Optiker Jahnke fanns där åtminstone 1931 enl telefonkatalogen, firman ska ha startats 1929 enl deras webbsida.

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Per Ljungberg, Tuesday, February 09, 2016, 08:05 (3133 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Såvitt jag vet gick spårvägen inte längre än till Rosenlunds torg. Möjligen låg spåret något längre åt öster. Men det korsade i alla fall aldrig industrispåret mot Huskvarna (f.d. Gripenbergsbanan). Det som i dag kallas Österängen ligger öster om E4:an.
PLj

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Harald, Tuesday, February 09, 2016, 10:04 (3133 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Såvitt jag vet gick spårvägen inte längre än till Rosenlunds torg. Möjligen låg spåret något längre åt öster. Men det korsade i alla fall aldrig industrispåret mot Huskvarna (f.d. Gripenbergsbanan). Det som i dag kallas Österängen ligger öster om E4:an.
PLj

Den förlängdes från Rosenlund till den ändstation som kallades Österängen 1940, men avkortades åter till Rosenlundstorget 1955. Österängen var en gård som låg där Huskvarnaspåret korsade Huskvarnavägen och ändstationen låg i höjd med nuvarande Rosenlundsbadet.

Spårvägssällskapets faktablad

Karta från 1954

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Anders Östlund, Monday, February 08, 2016, 13:03 (3134 dagar sedan) @ Göran B

Jag har lagt in frågan i ett forum med mycket kunnigt lokalt folk i Jönköping. Återkommer om jag får svar!

Du skriver "12 bilder"... Jag saknar 9 st... ;)

Hälsar,
Anders Ö

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Göran B, Monday, February 08, 2016, 16:55 (3134 dagar sedan) @ Anders Östlund

Jag har lagt in frågan i ett forum med mycket kunnigt lokalt folk i Jönköping. Återkommer om jag får svar!

Du skriver "12 bilder"... Jag saknar 9 st... ;)

Hälsar,
Anders Ö

De övriga nio får inte visas i detta forum då de inte innehåller spårburna fordon. Jag får inte heller nämna var jag lagt bilden på dom...

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Arne, Monday, February 08, 2016, 19:10 (3133 dagar sedan) @ Göran B

Jag har lagt in frågan i ett forum med mycket kunnigt lokalt folk i Jönköping. Återkommer om jag får svar!

Du skriver "12 bilder"... Jag saknar 9 st... ;)

Hälsar,
Anders Ö


De övriga nio får inte visas i detta forum då de inte innehåller spårburna fordon. Jag får inte heller nämna var jag lagt bilden på dom...

Inte ens om de nio andra bilderna kan hjälpa till att datera de första tre du visade? Det borde väl ligga i forumets intresse att man med hjälp av även andra Jönköpingsbilder från den här perioden kan gaffla in det eftersökta årtalet kan man tycka. Och varför får man då inte heller nämna var de nio bilderna finns på nätet ½ Konstigt, methinks!

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av johanmmolin, Monday, February 08, 2016, 21:49 (3133 dagar sedan) @ Arne

Jag kan fortfarande tycka att WOGLINDE ganska snävt naglar fast årtal. Båten kom till Vättern 1938, det kan ju t o m vara så att hon är nylevererad dit eftersom hon befinner sig i Jönköping mitt i sommaren (och inte i Gränna eller Visingsös hamn). Och det är väl knappast rimligt att anta att fotografierna är efterkrigsfotografier.

Så mitt bud blir fortfarande 1938 eller 1939.

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Anders Lööf, Monday, February 08, 2016, 22:33 (3133 dagar sedan) @ johanmmolin

Någon med bättre kännedom om Jönköping får gärna rätta mig, men på sista bilden med spårvagn och bilar på Östra Storgatan sett mot öster så ligger optiker Jahnke i en äldre träfastighet på högra sidan.
På denna plats ligger väl idag bla Handelsbanken i ett tegelhus och detta är uppfört, om jag inte missminner mig, 1943.
Förutsatt att detta stämmer så har vi där ytterligare ett bevis som stärker tesen om datering av bilderna till 1938-39.
A. Lööf

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Thomas Tell, Tuesday, February 09, 2016, 20:07 (3132 dagar sedan) @ Anders Lööf

Olika årtal gäller nog all nio bilderna. De verkar ju vara vykort och då är spridningen stor.
/tell

Jönköping - äldre bilder. Ungefärligt årtal?

av Gunnar Olson, Monday, February 08, 2016, 22:36 (3133 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag kan fortfarande tycka att WOGLINDE ganska snävt naglar fast årtal. Båten kom till Vättern 1938, det kan ju t o m vara så att hon är nylevererad dit eftersom hon befinner sig i Jönköping mitt i sommaren (och inte i Gränna eller Visingsös hamn). Och det är väl knappast rimligt att anta att fotografierna är efterkrigsfotografier.

Så mitt bud blir fortfarande 1938 eller 1939.

Även om båten skulle kunna tänkas ha gjort ett tillfälligt besök i Jönköping tidigare så finns det en annan sak som stöder det förslaget. På bilden från Östra Storgatan finns i övre högra hörnet en parkerad amerikansktillverkad bil med bulliga former. Det lär innebära att bilden kan ha varit tagen tidigast 1937.

Jönköping - korsning spårväg-järnväg

av Jöran Johansson, Monday, February 08, 2016, 22:38 (3133 dagar sedan) @ Göran B

[image]

Precis bakom spårvagnen korsar spårvägen järnvägsspåret mellan Jönköping C och Jönköpings hamn. Jag föreställer mig att det hörde till sällsyntheterna med sådana korsningar. Vad fanns det för säkerhetsanläggning?

Jag ber om ursäkt om någon tar illa upp för denna utvikning.

Jönköping - korsning spårväg-järnväg

av Christer Fredriksson, Monday, February 08, 2016, 22:51 (3133 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Inte alls!
Sådana korsningar fanns det en hel del av!
Vid industrispår gällde, flagga för tåg samt egen syn och sunt förnuft för spårvägen!

Jönköping - korsning spårväg-järnväg

av Anders Sandgren, Monday, February 08, 2016, 22:59 (3133 dagar sedan) @ Jöran Johansson

[image]


Precis bakom spårvagnen korsar spårvägen järnvägsspåret mellan Jönköping C och Jönköpings hamn. Jag föreställer mig att det hörde till sällsyntheterna med sådana korsningar. Vad fanns det för säkerhetsanläggning?

Jag ber om ursäkt om någon tar illa upp för denna utvikning.

Det är förbindelsespåren mellan Jönköping hamn och Jönköpings C och där gällde nog flaggvakt då det ju inte var ett spår med reguljär trafik. Endast växling. Jag har för mig att när Jöh var på sista versen hade man lagt ner fd HNJ-lokstationen och rälsbussarna ställdes upp vid SJ's lokstallsområde. Passagerarna fick då liksom tidigare gå från hamnstationen till centralstationen samtidigt som rälsbussen gick samma väg som växlingsrörelse (tom).
Jänrvägen korsade spårvägen två gånger, nämligen även vid svängbron där spåren fanns kvar som reserv efter att vindbron öppnats. Spåret från svängbron kan nog skymtas i gatan bakom järnvägsspåret, det fanns även ett spår upp längre bort efter järnvägsstationen.
Man hade mer problem med korsningen med JGJ där tillståndet strulade och öppnandet av spårvägn till A6 därför försenades med nästan ett år (klar aug 1915, öppnad maj 1916).