vattentorn (Bana)

av morrgan, Saturday, November 15, 2008, 17:54 (5953 dagar sedan)

[image]

"Stora Borås" har bett mig lägga ut denna bild som han av en händelse hittade idag bland 10.000 bilder han har tagit.
Han har drömt om detta torn många gånger och nu återsåg han det på bild så det måste ha funnits i verkligheten.
Kan någon vänlig själ hjälpa honom att ange vart detta torn låg och vad det hette så han kan sova gott i framtiden.
morrgan

vattentorn

av Gurra, Saturday, November 15, 2008, 20:52 (5953 dagar sedan) @ morrgan

Emådalen?

Vattentorn

av Jöran Johansson, Saturday, November 15, 2008, 21:17 (5953 dagar sedan) @ morrgan

Emådalen har visserligen ett torn av samma modell, men miljön stämmer inte. Däremot tror jag det är det numera rivna tornet vid Storstupet.

/Jöran

Vattentorn

av Christer Hammare, Saturday, November 15, 2008, 22:01 (5953 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Emådalen har visserligen ett torn av samma modell, men miljön stämmer inte. Däremot tror jag det är det numera rivna tornet vid Storstupet.

/Jöran

Det stämmer att det är vattentornet vid Storstupets militärmötesplats, rivet 23-24 september 1985. Tanken ligger troligen kvar på backen fortfarande och varmluftsmaskinen står uppställd utanför stationshuset i Orsa.

/Christer

Vattentorn

av Stefan Nilsson, Saturday, November 15, 2008, 22:37 (5953 dagar sedan) @ Christer Hammare

Aha, det var den manicken som stod i Orsa. Man undrade.

Fanns (eller finns?) det inte också ett likadant vattentorn längre norrut, nära Tandsjöborg?

(Finns f.ö. ett foto inifrån vattentornet vid Storstupet i boken Inlandsbanan, LTs Förlag 1979.)

Vattentorn

av Jöran Johansson, Saturday, November 15, 2008, 22:41 (5953 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Ja, närmast norr om Storstupet är Emådalen, därefter Tandsjöborg och så mitt inne i vildmarken Kropptjärn. De har torn av den här typen.

/Jöran

Vattentorn

av Stefan Nilsson, Saturday, November 15, 2008, 22:45 (5953 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja, närmast norr om Storstupet är Emådalen, därefter Tandsjöborg och så mitt inne i vildmarken Kropptjärn. De har torn av den här typen.

/Jöran

OK, tack Jöran! Vet nån om det vid Tandsjöborg finns kvar eller är det rivet?

Vattentorn

av J-E Hedlöf, Saturday, November 15, 2008, 23:32 (5953 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

OK, tack Jöran! Vet nån om det vid Tandsjöborg finns kvar eller är det rivet?

[image]

Finns kvar. Bilden tagen 9 juni i år.

Vattentorn

av Stefan Nilsson, Saturday, November 15, 2008, 23:57 (5953 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

Finns kvar. Bilden tagen 9 juni i år.

Ah, trevligt - tack för den!

Vattentorn

av Christer Fredriksson @, Sunday, November 16, 2008, 01:47 (5953 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Kallades inte vattentornet norr om Storstupet för "Knappen" ?

Vattentorn

av skogshans, Sunday, November 16, 2008, 02:13 (5953 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

De fyra torn av denna typ och som jag känner till är alla omnämnda här.

Tornet i Tandsjö har i våras kommit i IBABs ägo genom att Ljusdals kommun köpte det föt 1:- . Nu funderas väl som bäst på hur man skall göra med upprustningen.

"Knappen", som säkert skall vara Knoppen är ju det helt annorlunda vattentaget från en skogstjärn strax norr om Knoppenvägen. Det är vida känt genom sin ovanliga konstruktion och är heller inte något torn, bara en fallande ledning (som rymmer ca 1 kbm vatten! Det gällde alltså att stänga dammluckorna vid tjärnen med linspelet i tid så att den sista kbm också gick i loket. Annars blev man rejält blöt).

Dessa vattentorn, liksom banvaktsstugorna och till del stationshusen efter linjen Orsa _ Sveg visar tydligt att detta var en privatbana, OHJ, en gång i tiden Arkitekturen är särpräglad utom, men likartad inom banan. Hur som helst är de vackra.
Hans Kellerstam

Knoppen (bild)

av J-E Hedlöf, Sunday, November 16, 2008, 12:26 (5952 dagar sedan) @ skogshans

[image]

Vattentagningsanordningen vid Knoppen, 11 mars 2006.

(Beklagar den fläckiga bilden, skitig frontruta. ;-) )

Knoppen (mera bilder)

av Conny Sernfalk, Sunday, November 16, 2008, 13:13 (5952 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

På SJK:s resa 1972-05-13--14 gjordes uppehåll i Knoppen för vattentagning den 14 maj. Anläggningen hade då en träränna som läckte rejält (se bild). Den byttes väl senare ut till en plastränna. Om jag inte missminner mig användes den nya anläggningen på extra resa sent 1980 tal eller under 1990 talet. Kanske den användes av den numer avsomnade föreningen för OHJ som bedriv trafik några år på 1990 talet. Trevlig skapelse är det iallafall / Conny

[image]

[image]

Identifiering önskas av station på f.d OHJ

av Conny Sernfalk, Sunday, November 16, 2008, 13:37 (5952 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

När vi ändå är inne på f.d OHJ och bildidentifieringar, så passar jag på att fråga vilken f.d station detta är? Bilden är tagen 1989-05-21 / Conny

[image]

Identifiering önskas av station på f.d OHJ

av Fritte, Sunday, November 16, 2008, 14:30 (5952 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Lillhamra!

Knoppen (mera bilder)

av skogshans, Sunday, November 16, 2008, 19:41 (5952 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vattentaget användes 1988 under SJKs 30-årsresa med B-lok. SJs banmästare ställde då villkoret att SJK skulle svara för funktion och ev nödvändig rustning. Därefter skulle anordningen sannolikt komma att rivas. Länsantikvarien i Gävleborg informerades och vattentaget ansågs värt att bevara p g a sin ovanliga konstruktion. Det står alltså kvar och används sporadiskt, senast som jag vet i juni 2007 då IBABs jubileumståg (ångloksdraget tåg "hela" inlandsbanan) med B 1384 i norrgående tåg tog vatten.

Vad jag vet är detta "naturliga" vattentag också det enda idag fungerande på linjen Orsa - Sveg.

Hans Kellerstam.

Knoppen (Vattentagning finns på film)

av WS, Sunday, November 16, 2008, 20:23 (5952 dagar sedan) @ skogshans

Vattentaget användes 1988 under SJKs 30-årsresa med B-lok. SJs banmästare ställde då villkoret att SJK skulle svara för funktion och ev nödvändig rustning. Därefter skulle anordningen sannolikt komma att rivas. Länsantikvarien i Gävleborg informerades och vattentaget ansågs värt att bevara p g a sin ovanliga konstruktion. Det står alltså kvar och används sporadiskt, senast som jag vet i juni 2007 då IBABs jubileumståg (ångloksdraget tåg "hela" inlandsbanan) med B 1384 i norrgående tåg tog vatten.

Vad jag vet är detta "naturliga" vattentag också det enda idag fungerande på linjen Orsa - Sveg.

Hans Kellerstam.

I filmen "ÅNGLOKSNOSTALGI" visas just när denna ovanliga anläggning används till att fylla tanken på B 1379. WS.

Senaste vattentagningen 2005 i Knoppen (av ånglok)??

av Roger Lundberg @, OFWJ-Wärkstad, Monday, November 17, 2008, 22:01 (5951 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

E10 1742 tog vatten i Knoppen 2005-06-03 och 04 under en godstågscharter med tyskar!!

E10 drog på ett knippe O-vagnar och en typisk CF i aktern på sträckan Mora-Sveg-Mora.

Tyskarna som betalade kalaset ville inte följa med på tåget, utan låg utspridda i terrängen i samklang med tidtabellen (som sprack rejält), och vi var ombedda att "köra godståg" utan krusiduller, vilket vi gjorde.

Vi ett tillfälle så passade vi på att blästra tuberna (i en fin uppförsbacke utan någon bebyggelse i närheten, och den rökplymen ligger nog där än i dag :-)

Godsvagnarna hämtade vi i Orsa på uppvägen och lämnade på nervägen.
Loket vändes i Mora-Noret på den tüska drehsheibe mit grösse schildern...

Det finns knappt några officiella bilder från detta unika tillfälle, eftersom tyskarna ville ha ensamrätt på detta, vilket de lyckades bra med eftersom det skedde mitt i en oxvecka med taskigt väder.

Fotokörningarna blev läckra såvitt vi kunde bedöma och ljudbilden skall vi inte tala om :-). Kraftfull trecylindersång:-P

Vi som hanterade loket denna fina resa gick under benämningen
"Der(Die?) dreicylinder-männer";-) av de överlyckliga tågentusiasterna från Tyskland.

av WS, Monday, November 17, 2008, 22:54 (5951 dagar sedan) @ Roger Lundberg

E10 1742 tog vatten i Knoppen 2005-06-03 och 04 under en godstågscharter med tyskar!!

E10 drog på ett knippe O-vagnar och en typisk CF i aktern på sträckan Mora-Sveg-Mora.

Tyskarna som betalade kalaset ville inte följa med på tåget, utan låg utspridda i terrängen i samklang med tidtabellen (som sprack rejält), och vi var ombedda att "köra godståg" utan krusiduller, vilket vi gjorde.

Vi ett tillfälle så passade vi på att blästra tuberna (i en fin uppförsbacke utan någon bebyggelse i närheten, och den rökplymen ligger nog där än i dag :-)

Godsvagnarna hämtade vi i Orsa på uppvägen och lämnade på nervägen.
Loket vändes i Mora-Noret på den tüska drehsheibe mit grösse schildern...

Det finns knappt några officiella bilder från detta unika tillfälle, eftersom tyskarna ville ha ensamrätt på detta, vilket de lyckades bra med eftersom det skedde mitt i en oxvecka med taskigt väder.

Fotokörningarna blev läckra såvitt vi kunde bedöma och ljudbilden skall vi inte tala om :-). Kraftfull trecylindersång:-P

"Der(Die?) dreicylinder-männer";-) av de överlyckliga tågentusiasterna från Tyskland.

Intressant!

Finns det verkligen inte några bilder eller någon filmsnutt
från denna händelse med E10 1742? WS.

av Svante Andersson, Saturday, December 06, 2008, 22:48 (5932 dagar sedan) @ WS

Jo, de få bilder som "dreizylindermänner" tog...

En av dem är ju tyvärr inte med oss längre, här en bild från hans samling.
[image]

SA

Tysk grammatik.

av Anders Ljung, Tuesday, November 18, 2008, 12:18 (5950 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Die Dreizylindermänner blir det. Plural!

Tysk grammatik.

av kurt möller, Tuesday, November 18, 2008, 13:15 (5950 dagar sedan) @ Anders Ljung

Oder:

- Drilling-Männer

!

Vattentorn

av Krister Persson, Sunday, November 16, 2008, 13:59 (5952 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Drevs alla de här vattentornen som var av samma typ av en varmluftsmaskin och fungerar dom fortfarande så att man kan ta vatten?

Vattentorn

av Christer Hammare, Sunday, November 16, 2008, 19:14 (5952 dagar sedan) @ Krister Persson

Drevs alla de här vattentornen som var av samma typ av en varmluftsmaskin och fungerar dom fortfarande så att man kan ta vatten?

Vattentornet i Tandsjöborg avvek genom att ha en Penta motor. Sannolikt fungerar inget av tornen numera, och de i Storstupet, Emådalen och Kropptjärn användes troligen inte speciellt frekvent utan fanns nog mest av beredskapsskäl för att klara en viss tågkapacitet på banan.

Varmluftsmaskinen i Kropptjärn har övertagits av Faktorimuseet i Eskilstuna och den hämtades vintern 1985/86 när banan var otrafikerad efter broraset vid Hansjö norr om Orsa.

/Christer