Urspårat i Hagalund (Fordon: allmänt)

av BD, Sunday, November 16, 2008, 12:46 (5788 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Olyck/Hgl/1.jpg[/IMG]
Bilderna tagna av Peter Behr vid obekant tidpunkt.
Verkar att vara VBM hyrkranars Lokomo som ska hjälpa till.
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Olyck/Hgl/2.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Olyck/Hgl/3.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Olyck/Hgl/4.jpg[/IMG]

Urspårat i Hagalund

av BKN, Sunday, November 16, 2008, 12:59 (5788 dagar sedan) @ BD

Cykel med bockstyre, förekom sånt på 70-talet? Det känns som om det kan vara tidigt 80-tal.

För övrigt så ser det smått livsfarligt ut att lämna båda maskinerna urspårade med bågen uppe.

Urspårat i Hagalund

av Micke Carlsson., Sunday, November 16, 2008, 13:15 (5788 dagar sedan) @ BKN

Inte säkert att bågarna går att ta ner, Ub:ns horn ser ut att ha krokat över tråden, ett förekommande fenomen i sådana här fall. Rc:ns båge är skev, kanske inte gick att ta ner heller?

Tack BD för bilderna!

Urspårat i Hagalund

av Bertil Bengtsson, Sunday, November 16, 2008, 16:22 (5787 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Tack för bilderna, Bengt!
Jag erinrar mig en episod då jag var ung i Boden, säg 1958 eller så. En Mg (vet inte numret) hade spårat ur mitt i "engelsmannen" i Bdn:s södra infart. Loket blockerade totalt infarten söderifrån. Strömavtagaren var uppe, oskadad, och loket var under spänning. Ett hjulpar, det mittersta i södra boggin, stod kvar på spåret. En Ub (582 eller 708) var kopplad med wire till loket för att dra upp loket på spår igen. Min far Gösta råkade komma förbi, på väg hem. Han kopplade ur de fem "urspårade" motorerna och kopplade, samtidigt som Ub:n drog, upp Mg:ns enda "kvarvarande" motor. Gissa om det enda hjulparet slirade - det gjorde nog "100 km/h"! Men loket kom i alla fall på spår igen, och kördes sedan för egen maskin, med EN drivande motor, till stall! Engelsmannen klarade sig oskadad... tur det.
Berra

Urspårat i Hagalund

av Ulf Bergqvist, Sunday, November 16, 2008, 14:49 (5788 dagar sedan) @ BKN

Cykel med bockstyre, förekom sånt på 70-talet? Det känns som om det kan vara tidigt 80-tal.

Jag köpte min första cykel med bockstyre 1972...;-) ;-) ;-)

Urspårat i Hagalund

av BKN, Monday, November 17, 2008, 04:30 (5787 dagar sedan) @ Ulf Bergqvist

Jag köpte min första cykel med bockstyre 1972...;-) ;-) ;-)

36 år innan jag var delaktig i att lära dig köra YP:-P

Racerstyre (bockstyre) redan 1950

av BD, Monday, November 17, 2008, 06:34 (5787 dagar sedan) @ BKN

Jag fick äran prova en "racercykel" som naturligtvis hade "racerstyre", vilket väl motsvarar s k "bockstyren", redan 1950.

Urspårat i Hagalund

av Bobo L, Sunday, November 16, 2008, 14:39 (5788 dagar sedan) @ BD

Så förargligt.... Måste ha varit opraktiskt med urspårade lok i växelvägarna..? ;-)

Urspårat i Hagalund

av Staffan Granath, Sunday, November 16, 2008, 15:01 (5788 dagar sedan) @ Bobo L

Så förargligt.... Måste ha varit opraktiskt med urspårade lok i växelvägarna..? ;-)

men jag hoppas att de stängde av matningen alt. hade isolerad lyftwire ;-)

även på andra ställen kan det vara opraktiskt med lok i höstsådden :-(

från det ännu ostädade morshyttan, nu historia :-| :-) :-(

(förresten, vem hade företräde, är det "vänster-regel" på järnvägen :-| )

Urspårat i Hagalund

av Micke Carlsson., Sunday, November 16, 2008, 15:20 (5787 dagar sedan) @ Staffan Granath

Eftersom det ännu är handlagda klotväxlar på bilden i det inferno som utgör Hagalund, så gällde first come - first serve. Någon var alltså nummer två in i denna soppa.

Urspårat i Hagalund

av Sune Nylén @, Sunday, November 16, 2008, 16:26 (5787 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Störst går först gäller väl? :-) Sune

Urspårat i Hagalund Ub 255?

av Micke Carlsson., Monday, November 17, 2008, 06:45 (5787 dagar sedan) @ BD

Är det förresten inte Ub 255 på bilderna? (NJ:s U-lok)