Ullersäter Trafik (Järnväg allmänt)
Ännu några bilder från min uppväxt i Ullersåter i slutet av 1940-talet.
Tyvärr är inte bildkvaliten den bästa beroende dels på kameran samt att det är ganska små kopior. Jag hoppas dock att bilderna kan återge lite av den tidens anda och atmossfär:
Lokalgodståget Frövi - Köping gör uppehåll i Ullersäter:
Sverkersta ån vid en av de årliga översvämningarna som orsakade problem för sträckan Ervalla - Frövi - Köping. Här jag och min fader vid en gärdsgårdsgrind:
Årliga skördetiden för blommor, bl.a. liljekonvaljer, och bär, smultron, blåbär, lingon efter linjen mellan Vanneboda och Ullersåter, spårspring/promenader, hörde då till vardagen på landsbygden:
Första el-tåget, invigningståget, passerar Ur och Stf/Tkl Olov Fredriksson ger avgång och utbyter hälsningar med Lokps.
OBS Ullersäters egna Bangårdsvagn:
Det första tåget MÄLARDALEN passerar Ur:
Efter 1947 var det blandad loktypsdrift på sträckan Frövi - Köping!
Alla tåg framfördes med el-lok, utom malmtågen som framfördes med TGOJ ånglok.
Här tågmöte i Ur och Stf/Tkl Olov Fredriksson ger avgång för ett malmtåg medan godståget inväntar mötet.
Det första året med el-drift drogs lokalgodstågen på sträckan Frövi - Köping av TGOJ Litt Ub-lok, vilket ändrades efter något år till SJ Du-lok. Lokalgodståget drages här av TGOJ Litt Ub-lok: