Ullersäter Trafik (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Wednesday, February 24, 2016, 12:26 (3247 dagar sedan)

Ännu några bilder från min uppväxt i Ullersåter i slutet av 1940-talet.
Tyvärr är inte bildkvaliten den bästa beroende dels på kameran samt att det är ganska små kopior. Jag hoppas dock att bilderna kan återge lite av den tidens anda och atmossfär:

Lokalgodståget Frövi - Köping gör uppehåll i Ullersäter:

[image]

[image]

Sverkersta ån vid en av de årliga översvämningarna som orsakade problem för sträckan Ervalla - Frövi - Köping. Här jag och min fader vid en gärdsgårdsgrind:

[image]

Årliga skördetiden för blommor, bl.a. liljekonvaljer, och bär, smultron, blåbär, lingon efter linjen mellan Vanneboda och Ullersåter, spårspring/promenader, hörde då till vardagen på landsbygden:

[image]

Första el-tåget, invigningståget, passerar Ur och Stf/Tkl Olov Fredriksson ger avgång och utbyter hälsningar med Lokps.
OBS Ullersäters egna Bangårdsvagn:

[image]

[image]

Det första tåget MÄLARDALEN passerar Ur:

[image]

Efter 1947 var det blandad loktypsdrift på sträckan Frövi - Köping!
Alla tåg framfördes med el-lok, utom malmtågen som framfördes med TGOJ ånglok.
Här tågmöte i Ur och Stf/Tkl Olov Fredriksson ger avgång för ett malmtåg medan godståget inväntar mötet.
Det första året med el-drift drogs lokalgodstågen på sträckan Frövi - Köping av TGOJ Litt Ub-lok, vilket ändrades efter något år till SJ Du-lok. Lokalgodståget drages här av TGOJ Litt Ub-lok:

[image]

Ullersäter Trafik

av BD, Thursday, February 25, 2016, 15:33 (3246 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

[image]

När Köping elektrifierades upphörde för ett tag mina dagliga besök vid Köpings station men återupptogs så småningom.
Vad jag kan minnas var det efter elektrifieringen uteslutande D-lok med träkorg som trafikerade Köping. TGOJ ånglok litt M3 kom som tidigare med godståg liksom växelloket litt U som skötte växlingen på stationen och i hamnen. Även S3, bl a en oljefyrad, och S3a syntes även i Köping.

Ullersäter Trafik

av Christer Fredriksson, Thursday, February 25, 2016, 16:23 (3246 dagar sedan) @ BD

De godståg som kom till Köping med TGOJ ånglok efter elektrifieringen var lokalgodstågen Eskilstuna - Valskog - Köping och åter.

Som växellok i Köping hade TGOJ litt U- och litt Y3a- lok fram till dess att TGOJ sålde Köpings hamn med tillhörande växlings- och underhållsarbeten till SJ. Detta för att SJ skulle få tillräkna sig en del av frakterna från Frövifors pappersbruk, som var en SJ kund vid SJ station.

Det mesta pappret gick vid denna tid från Frövifors via Köpings hamn. Tidigare fick TGOJ allt utom själva bangårdsväxlingen i Frövi, ty Frövifors skötte ju själva växlingen mellan bruket och stationen.

Ullersäter Trafik

av Ola Almquist, Thursday, February 25, 2016, 15:50 (3246 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Efter 1947 var det blandad loktypsdrift på sträckan Frövi - Köping!
Alla tåg framfördes med el-lok, utom malmtågen som framfördes med TGOJ ånglok.
Här tågmöte i Ur och Stf/Tkl Olov Fredriksson ger avgång för ett malmtåg medan godståget inväntar mötet.
Det första året med el-drift drogs lokalgodstågen på sträckan Frövi - Köping av TGOJ Litt Ub-lok, vilket ändrades efter något år till SJ Du-lok. Lokalgodståget drages här av TGOJ Litt Ub-lok:

[image]

Men TGOJ Ub kom väl inte förrän 1950? Hyrdes de ut till SJ i början?

M.v.h.
Ola

Ullersäter Trafik

av Christer Fredriksson, Thursday, February 25, 2016, 16:15 (3246 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja de hyrdes ut till SJ i början och var rödmålade.