Växelklot (Järnvägs- och Museiföreningar)
På bilder från museibanor syns ibland växelklot. Ibland är dom röd-gula och ibland röd-vita. Finns det någon järnvägsteknisk färgkod för detta eller är det bara konstnärlig frihet?
av ak44, Wednesday, February 24, 2016, 17:40 (3225 dagar sedan)
På bilder från museibanor syns ibland växelklot. Ibland är dom röd-gula och ibland röd-vita. Finns det någon järnvägsteknisk färgkod för detta eller är det bara konstnärlig frihet?
av Jim Hansson, Wednesday, February 24, 2016, 18:38 (3225 dagar sedan) @ ak44
På bilder från museibanor syns ibland växelklot. Ibland är dom röd-gula och ibland röd-vita. Finns det någon järnvägsteknisk färgkod för detta eller är det bara konstnärlig frihet?
"Allt" som idag är rött/gult var förr rött/vitt, så det är väl en fråga om vad man vill härma för tidsperiod.
Jim
av Kurt G Möller, Wednesday, February 24, 2016, 19:53 (3225 dagar sedan) @ Jim Hansson
Säo-mässigt förändrades röd-vitt till röd-gult gradvis, m början ca 1920. Detta innefattade alla typer av "skyddsmarkeringar".
av Ulf Pålsson, Wednesday, February 24, 2016, 23:24 (3224 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Säo-mässigt förändrades röd-vitt till röd-gult gradvis, m början ca 1920. Detta innefattade alla typer av "skyddsmarkeringar".
Nej, det var först i 1941 års utgåva av trafikreglerna (säo) som den röda och vita målningen av vissa signalmedel ändrades till röd och gul. Enligt 1941 års säo gällde:
- Växelklot: Gul sida uppåt när växeln är i normalläge, röd sida uppåt i omlagt läge.
- Klot för omläggning av spårspärr: Gul sida uppåt när spårspärren är av spåret, röd sida uppåt när den ligger på.
- Framändeskärm för lok (annat än ånglok) och motorvagnar: Röd-gul-randig.
- Slutsignalskärm och flyttbar slutsignallykta: Gul med ett rött tvärband.
I närmast föregående säo-upplaga (1934 vid SJ, 1936 vid EJ) var färgställningen för dessa företeelser röd och vit. Därför kan man nog ganska säkert slå fast att förändringen skedde med början tidigast i slutet av 1930-talet. (Det skulle vara intressant att veta närmare hur fort omställning skedde i praktiken.)
I 1941 års säo visas också semaforvingar med färgade figurer: vingen är på framsidan i längsled indelad i ett rött fält (överst) och ett gult fält. I tidigare utgåvor av säo visades inte hur semaforvingar var målade, och man vet att olika typer av målning har förekommit. Gemensamt för dessa olika målningstyper var dock, enligt 1916 års Banlära, att färgerna rött och vitt användes. Det ligger nära till hands att anta att den röd-gula standardmålningen för semaforvingar bestämdes någon gång mellan 1936 och 1941 samtidigt med att man bestämde sig för rött och gult för växelklot, spårspärrklot, framändeskärmar, slutsignalskärmar och slutsignallyktor.
För semaforvingar fortsatte dock röd och vit målning att förekomma. 1952 togs i säo in en bestämmelse enligt vilken röda och vita vingar kunde förekomma undantagsvis. Röda och vita vingar förekom här och där in på 1970-talet. Det har framkastats att orsaken var att de vingar som var emaljerade inte lämpligen kunde färgändras.
/up
av Kurt G Möller, Thursday, February 25, 2016, 11:32 (3224 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Tack. Vad kan då de något olika uppgifterna i litteraturen (om ändringsår) bero på?? Jag tänker då främst på EJ...
av Sune Nylén, Wednesday, February 24, 2016, 21:06 (3225 dagar sedan) @ Jim Hansson
Som sagt. Man behöver inte fundera många tiondelar av en sekund för att komma på det. I Norge är det vanligt med gula skyltar.
:-) Sune
av Nitram, Wednesday, February 24, 2016, 21:52 (3224 dagar sedan) @ Sune Nylén
Men växelkloten är svart/vita...
av Peter Flink, Wednesday, February 24, 2016, 22:06 (3224 dagar sedan) @ Nitram
Men växelkloten är svart/vita...
Eller röd/gula för man monterar i regel svenska växlar/klot numera och målar inte alltid om dom !
av Nitram, Thursday, February 25, 2016, 16:01 (3224 dagar sedan) @ Peter Flink
Men växelkloten är svart/vita...
Eller röd/gula för man monterar i regel svenska växlar/klot numera och målar inte alltid om dom !
Jag har noterat att det har börjat dyka upp svenska klot lite här och där. Är det för att svenska företag typ InfraNord har börja verka på den norska marknaden och då tar med sig 'egna' klot vid arbeten o d?
Men jag skulle fortfarande hävda att 99 % av alla klot är svart-vita.
av Anders Sandgren, Wednesday, February 24, 2016, 23:44 (3224 dagar sedan) @ Sune Nylén
Fast om jag tittar i en gammal vägmärkeslista (50-tal) så har Sverige och Finland den vanligaste kombinationen rött och gult på förbuds- och varningsskyltar medan Danmark och Norge har kombinationen rött och vitt.
Och så hade vi ju gula streck på vägbanan också.
Men då liksom nu gäller ju trots allt att inte äta den gula snön...
av Bjorn Markland, Thursday, February 25, 2016, 18:03 (3224 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Den gula färgen på vägmarkeringarna gällde fram till högertrafikomläggningen. De nya vägmärkesskyltarna kunde man täcka över med plastsäckar fram till 3/9, men att bränna bort alla gamla linjer i asfalten och måla nya över en natt gick förstås inte. Alltså målades markeringar för högertrafikbruk med vit färg, och alla gula markeringar upphörde att gälla på dagen H. Och sedan dess har linjerna varit vita.
Det finns en mycket rolig bild, tyvärr minns jag inte var, som föreställer Vasagatan i Stockholm ett par dagar före omläggningen. De vita linjerna med körfältspilar är på plats, men alla bilar kör mot pilarna, Vet man inte bakgrunden, ser det ut som ett massivt utbrott av civil olydnad.
av Matz Lonnedal Risberg, Friday, February 26, 2016, 13:46 (3223 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Norge har gula streck i vägbanan. När det skyltar längs vägen var det väl bara Sverige, Finland, Ryssland och Bulgarien (därför att de köpte svenska skyltar) som hade gula, men Norge börjar använda gula vid vägarbeten och annan tillfällig markering.
Växelklot har olika färger i olika länder. I Danmark är/var de helvita, men ofta numrerade med röd siffra, i Tyskland och Österrike svart/vita men röd/vita på smalspår.