lite längre ner fanns bilder på "kungavagnen" som gått där och tydligen > För ungefär 20 år sedan stod det på ett då spårlöst industriområde i Ystad en gråaktig makadamvagn med märkligt utseende. (Har en diabild nånstans att visa nångång senare om nån är intresserad.) Den hade två axlar, hade möjligen tidigare haft tre. Bottentömningen var så ordnad att den ena tratten tömde mitt i spåret och den andra åt sidan. Kopplen liknade "trelänkkoppel" av engelsk typ. I den ena änden satt det vanliga buffertar av äldre typ, men i den andra stt de tätt, varför jag sedan kom på att detta måste ha varit en malmvagn från Åmmeberg, som tydligen hade inköpts av en av spårbyggarfirmorna i Ystad. (En bit ifrån vagnen stod på marken en gulmålad Bergbolags-lokomotor med 8-cylindrig Scania Vabis-diesel med mekanisk växellåda, om detta kan ge någon ledning betr ägaren?)
Vart vagnen sedan tog vägen har jag ingen aning om, eller när och på vilka vägar den hade hamnat där. Någon som vet mer?
/undrade CEO
Inget riktigt svar på frågorna om vagnen, men jag tror att jag kan härleda hur den kom dit. Bergbolagen-lokomotorn måste ha varit BB 1723/1952 levererad till AB Förenade Superfosfatfabriker, Uddevalla, 1966 såld Persöner AB, Ystad (skrotad 1984).
Persöner Återvinning AB och Persöner Miljöteknik AB förvärvades 1973 - 1975 av PLM AB. Se länk.
PLM stod vid nedläggningen 1975 enligt diverse industriloksforskare (se Industrilok i Närke) som köpare av Vieille Montagnes motorlok, nr 7 KVAB 278/1965, nr 4/14 Deutz (KHD) 27373/1940 och den motordrivna malmvagnen nr 6 John Bergman & Son (JB) 149/1955. KVAB-loket (typ Z65) såldes 1977 vidare till Billeruds AB, Gruvön medan KHD-loket och JB-malmvagnen skrotades i Kristinehamn, det förstnämnda 1980.
Slutsatsen blir att PLM/Persöner köpte rullande materiel vid nedläggningen. Frågan är om det gällde samtliga vagnar. Minst en gammal(?) malmvagn behölls uppenbarligen, och på något sätt hamnade de nyare (Hilding Carlsson-tillverkade) på Laxå - Röfors Järnväg.
M.v.h.
Ola