bevarat från åmmeberg (Bana)

av henrik, sthlm, Sunday, November 16, 2008, 19:35 (5952 dagar sedan)

hej

lite längre ner fanns bilder på "kungavagnen" som gått där och tydligen fanns en hästdraden vagn bevarad .....vad finns det mer bevarat i från åmmeberg?
har väl funnits mer smalspår i åmmeberg oxå? va
d finns bevarat av lok och vagnar?
mvh henrik

Ångloket Åmmeberg

av Rasmus Axelsson, Sunday, November 16, 2008, 20:29 (5952 dagar sedan) @ henrik

lite längre ner fanns bilder på "kungavagnen" som gått där och tydligen fanns en hästdraden vagn bevarad .....vad finns det mer bevarat i från åmmeberg?

Ångloket Åmmeberg ska stå kvar i sitt lokstall i Åmmeberg men jag har aldrig sett det själv. Lite mer går att läsa här.

Ångloket Åmmeberg

av HP @, Jönköping, Sunday, November 16, 2008, 21:14 (5952 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ångloket Åmmeberg ska stå kvar i sitt lokstall i Åmmeberg men jag har aldrig sett det själv. Lite mer går att läsa här.

Även ångloket Carlsund finns bevarat. Ägs av SJVM, finns i Motala. Lokomotorn (Z65) finns väl också kvar? Var det inte den som såldes till KYJ, och senare hamnade som växellok i Tillberga, eller blandar jag ihop korten?

Mvh Henrik R

Ångloket Åmmeberg

av Micke Carlsson., Sunday, November 16, 2008, 21:21 (5952 dagar sedan) @ HP

Z65:an från ÅJ finns idag hos TÅGAB tror jag?

KYJ 10 (var det väl?) kom till SJ som nr 652 och finns idag vid CV.

[image]

bevarat från åmmeberg

av Klas Blomberg, Monday, November 17, 2008, 17:20 (5951 dagar sedan) @ henrik

Nej, inga smalspår i Åmmeberg, däremot under jord i Zinkgruvan. Numera finns det även en smalspårig snutt ovanför jord vid Zinkgruvans gruvmuseum

Några malmvagnar tror jag såldes till Laxå-Röfors efter nedläggningen, finns troligen inte längre kvar - annars finns nog inget mer bevarat än det som redan andra har nämnt.

Om vi lämnar rullande materiel så finns så gott som hela banvallen kvar - i Åmmeberg finns dessutom lokstallet, vattentornet (som ligger ute på en ö i ån) och Vita bron kvar.

bevarat från åmmeberg

av Ola Almquist, Wednesday, November 19, 2008, 08:32 (5949 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jenbach-lok på museets rundbana:

JW-lok

M.v.h.
Ola

Överlevande vagn från Åmmeberg, men hur länge?

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, November 19, 2008, 11:28 (5949 dagar sedan) @ henrik

hej

lite längre ner fanns bilder på "kungavagnen" som gått där och tydligen fanns en hästdragen vagn bevarad .....vad finns det mer bevarat ifrån åmmeberg?
har väl funnits mer smalspår i åmmeberg oxå? vad finns bevarat av lok och vagnar?
mvh henrik

För ungefär 20 år sedan stod det på ett då spårlöst industriområde i Ystad en gråaktig makadamvagn med märkligt utseende. (Har en diabild nånstans att visa nångång senare om nån är intresserad.) Den hade två axlar, hade möjligen tidigare haft tre. Bottentömningen var så ordnad att den ena tratten tömde mitt i spåret och den andra åt sidan. Kopplen liknade "trelänkkoppel" av engelsk typ. I den ena änden satt det vanliga buffertar av äldre typ, men i den andra stt de tätt, varför jag sedan kom på att detta måste ha varit en malmvagn från Åmmeberg, som tydligen hade inköpts av en av spårbyggarfirmorna i Ystad. (En bit ifrån vagnen stod på marken en gulmålad Bergbolags-lokomotor med 8-cylindrig Scania Vabis-diesel med mekanisk växellåda, om detta kan ge någon ledning betr ägaren?)
Vart vagnen sedan tog vägen har jag ingen aning om, eller när och på vilka vägar den hade hamnat där. Någon som vet mer?
/undrade CEO

Överlevande vagn från Åmmeberg, men hur länge?

av Ola Almquist, Wednesday, November 19, 2008, 12:05 (5949 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

lite längre ner fanns bilder på "kungavagnen" som gått där och tydligen > För ungefär 20 år sedan stod det på ett då spårlöst industriområde i Ystad en gråaktig makadamvagn med märkligt utseende. (Har en diabild nånstans att visa nångång senare om nån är intresserad.) Den hade två axlar, hade möjligen tidigare haft tre. Bottentömningen var så ordnad att den ena tratten tömde mitt i spåret och den andra åt sidan. Kopplen liknade "trelänkkoppel" av engelsk typ. I den ena änden satt det vanliga buffertar av äldre typ, men i den andra stt de tätt, varför jag sedan kom på att detta måste ha varit en malmvagn från Åmmeberg, som tydligen hade inköpts av en av spårbyggarfirmorna i Ystad. (En bit ifrån vagnen stod på marken en gulmålad Bergbolags-lokomotor med 8-cylindrig Scania Vabis-diesel med mekanisk växellåda, om detta kan ge någon ledning betr ägaren?)

Vart vagnen sedan tog vägen har jag ingen aning om, eller när och på vilka vägar den hade hamnat där. Någon som vet mer?
/undrade CEO

Inget riktigt svar på frågorna om vagnen, men jag tror att jag kan härleda hur den kom dit. Bergbolagen-lokomotorn måste ha varit BB 1723/1952 levererad till AB Förenade Superfosfatfabriker, Uddevalla, 1966 såld Persöner AB, Ystad (skrotad 1984).

Persöner Återvinning AB och Persöner Miljöteknik AB förvärvades 1973 - 1975 av PLM AB. Se länk.

PLM stod vid nedläggningen 1975 enligt diverse industriloksforskare (se Industrilok i Närke) som köpare av Vieille Montagnes motorlok, nr 7 KVAB 278/1965, nr 4/14 Deutz (KHD) 27373/1940 och den motordrivna malmvagnen nr 6 John Bergman & Son (JB) 149/1955. KVAB-loket (typ Z65) såldes 1977 vidare till Billeruds AB, Gruvön medan KHD-loket och JB-malmvagnen skrotades i Kristinehamn, det förstnämnda 1980.

Slutsatsen blir att PLM/Persöner köpte rullande materiel vid nedläggningen. Frågan är om det gällde samtliga vagnar. Minst en gammal(?) malmvagn behölls uppenbarligen, och på något sätt hamnade de nyare (Hilding Carlsson-tillverkade) på Laxå - Röfors Järnväg.

M.v.h.
Ola

Överlevande vagn från Åmmeberg på LRJ

av Klas Blomberg, Wednesday, November 19, 2008, 16:06 (5949 dagar sedan) @ Ola Almquist

Slutsatsen blir att PLM/Persöner köpte rullande materiel vid nedläggningen. Frågan är om det gällde samtliga vagnar. Minst en gammal(?) malmvagn behölls uppenbarligen, och på något sätt hamnade de nyare (Hilding Carlsson-tillverkade) på Laxå - Röfors Järnväg.

M.v.h.
Ola

Jag tittade i Laxå-Röfors-boken i går med anledning vad en här tråden, och där finns bild på två tvåaxliga malm(?)vagnar i Röfors 1975, och att de var inlånade, dittransportarde med trailer och att det fanns kvar SJ-märkning på dem. Tyvärr stod det inget mer om den än vad som framgick av bildtexten.

Hilding Carlsson vagnarna finns inte med i LRJ vagnsförtcekning i boken.