Automatiskt två röda? (Arkiv/forskning/litteratur)
"Dubbel-rött" var väl bra, då visste du ju att du inväntade mötande tåg, samt att du ej behövde ringa Fjtkl och säga att du står vid signal xx i rött!
Växla enkelrött/dubbelrött var också i vissa fall fjtkl sätt att kalla föraren till telefonen (Ringsignalen hördes inte alltid in i lokhytten). Utöver att köra växeln framför lokfronten fram och tillbaka. Skiftningen mellan en och
två röda åstadkoms med att samtidigt trycka objektknappen för resp. signal och den s k grupptryckknappen USpT (Svensk-tyska för originalets Ausfahrt-Sperr-Taste)
Kommandona känner jag igen från någon beskrivning men visst var två röda en automatisk funktion som oberoende av fjtkl visades när tåg var på väg i motsatt riktning, men kände systemet även av spänningslös kontaktledning och rörlig bro ur kontroll utan denna särskilda manöver av fjtkl?