BJ-tåg med B-lok. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Sunday, March 06, 2016, 21:18 (3226 dagar sedan)

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00001]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00001[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDA00001&Imgnr=1[/img]
Det påstås att detta är Göteborg men jag anser att det är Ludvika.
Se att BJ försåg B-loken med turboelektrisk belysning med topplykta av BJs burkmodell.
Loket är fd SJ B 1147 men här som BJ B3 128.
/tell

BJ-tåg med B-lok.

av HP, Sunday, March 06, 2016, 21:23 (3226 dagar sedan) @ Thomas Tell

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00001]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00001[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDA00001&Imgnr=1[/img]
Det påstås att detta är Göteborg men jag anser att det är Ludvika.
Se att BJ försåg B-loken med turboelektrisk belysning med topplykta av BJs burkmodell.
Loket är fd SJ B 1147 men här som BJ B3 128.
/tell

Det ser ut som en plåt bakom säkerhetsventilerna. Funktion? Ljuddämpning?/HP

BJ-tåg med B-lok.

av Kurt G Möller, Sunday, March 06, 2016, 22:03 (3226 dagar sedan) @ HP

Ja! Ljuddämpning!!

BJ-tåg med B-lok.

av Christer Fredriksson, Sunday, March 06, 2016, 21:26 (3226 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det är Ludvika!

BJ-tåg med B-lok.

av Alex, Sunday, March 06, 2016, 22:03 (3226 dagar sedan) @ Thomas Tell

Säkert en fiskvagn närmast lok. Färsk fisk från Göteborg gick väl ofta på BJ uppmot Dalarna och Gävle. Även i person och natttågen. Mvh/Alex

BJ-tåg med B-lok.

av Sune Nylén, Sunday, March 06, 2016, 22:18 (3226 dagar sedan) @ Thomas Tell

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00001]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA00001[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDA00001&Imgnr=1[/img]
Det påstås att detta är Göteborg men jag anser att det är Ludvika.
Se att BJ försåg B-loken med turboelektrisk belysning med topplykta av BJs burkmodell.
Loket är fd SJ B 1147 men här som BJ B3 128.
/tell

Ja den som påstår att detta skulle vara Gbg central har inte iakttagit en sådan enkel sak som att övre bärtråden är anbringad på isolator enl. BJ modell för upphängning av bärtråden.
Göteborg C har givetvis upphängning enligt SJ modell.
Enkelt, eller hur?
:-) Sune

BJ-tåg med B-lok.

av Lars Olof Lidmo, Monday, March 07, 2016, 04:47 (3225 dagar sedan) @ Sune Nylén


Ja den som påstår att detta skulle vara Gbg central har inte iakttagit en sådan enkel sak som att övre bärtråden är anbringad på isolator enl. BJ modell för upphängning av bärtråden.
Göteborg C har givetvis upphängning enligt SJ modell.
Enkelt, eller hur?
:-) Sune

Och en bryggstolpe av betong säger väl också en del.:-D :-D :-D

BJ-tåg med B-lok.

av Sune Nylén, Monday, March 07, 2016, 12:51 (3225 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Jo; men jag ville ju inte begära FÖR MYCKET av den som bestämde platsen.En kvalificerad gissning är att bilden är tagen sommarhalvåret 1945, när det ännu var ångdrift Ludvika Daglösen.:-) Sune

BJ-tåg med B-lok.

av Trafikar´n, Friday, March 11, 2016, 15:39 (3221 dagar sedan) @ Sune Nylén

En tanke om Göteborgs central och tekniska arrangemang, hade inte Bergslagens järnvägar egen station i Göteborg då?

BJ-tåg med B-lok.

av -RB-, Friday, March 11, 2016, 15:50 (3221 dagar sedan) @ Trafikar´n

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergslagsbanans_stationshus_i_G%C3%B6teborg

Enl detta upphörde persontrafiken 1930 , och flyttades till Göteborg CV .

Att spåren revs direkt stämmer nog inte , sommaren 1979 såg jag själv att alla godståg från f.d. BJ gick in och gjorde rundgång på Göteborg B innan man kunde fortsatta till Sävenäs Rbg (och tvärtom) .

mvh Rolf Berg

BJ-tåg med B-lok.

av Trafikar´n, Friday, March 11, 2016, 16:00 (3221 dagar sedan) @ -RB-

O där emellan kom godcentralens magasin. Spåren som i början 90-talet, väster om ASG, för Csam trafiken borde väl ha legat på BJs gamla bana?. Kuriosa kan ju vara att en bit in 90-talet löslastades gods till norrland i godsvagnar inne i ASG´s stora byggnad. 941 (om jag minns postnumret rätt) var inte det roligaste jobbet man kunde få som anställd av ASG då.

BJ-tåg och staketet.

av BJ, Monday, March 07, 2016, 00:00 (3226 dagar sedan) @ Thomas Tell

De skruvade stålrören i staketet känner jag till!
De var vanliga som staketstolpar i Tryta(del i Åmål) på 50-60 talet.
Det är väll förbrukade /övertaliga ångpannetuber.
BJ

BJ-tåg och staketet.

av Jim Hansson, Monday, March 07, 2016, 12:42 (3225 dagar sedan) @ BJ

De skruvade stålrören i staketet känner jag till!
De var vanliga som staketstolpar i Tryta(del i Åmål) på 50-60 talet.
Det är väll förbrukade /övertaliga ångpannetuber.
BJ

Så är det säkerligen.
Jim

BJ-tåg och staketet.

av Sune Nylén, Monday, March 07, 2016, 12:54 (3225 dagar sedan) @ BJ

Ja, det är begagnade ESS tuber. En specialitet som framtogs av två BJ ingenjörer, och tillverkades av Uddeholm.:-) Sune

BJ-tåg och staketet.

av Christer Nyqvist, Monday, March 07, 2016, 14:10 (3225 dagar sedan) @ Sune Nylén

Skillnad mellan [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=35709]spiral/esstub[/link] tidigare avhandlad.

BJ-tåg med B-lok.

av Trafikar´n, Friday, March 11, 2016, 16:06 (3221 dagar sedan) @ Thomas Tell

I tråden pratas det om Göteborgs C, kan absolut inget om Ludvika, men intressant att följa de som delar med sig av sina kunskaper. Vad som förundrar mig lite är Ludvika måste ha varit en ganska stor station, om man tittar ledningsbryggans bredd och sen mittperrong.