Inlandsbanan, Piteälvsbron (Bana)

av skogshans, Tuesday, November 18, 2008, 00:02 (5950 dagar sedan)

Är det någon som vet om Piteälvsbron någonsin har varit bevakad? Om så, hur länge sedan? Där finns ju på norra sidan en brovaktarstuga(?), idag fritidshus. På senare år har ju tågen haft, och har alltjämt, tekniskt uppehåll för bomfällning men i någon tidtabell under SJ-tiden (1980-talet) var den officiell hållplats, troligen av misstag (samtidigt som Nordenvägen var "hållplats").

Hans Kellerstam.

Inlandsbanan, Piteälvsbron

av Ulf L Eriksson ⌂ @, Luleå, Thursday, November 20, 2008, 00:28 (5948 dagar sedan) @ skogshans

Är det någon som vet om Piteälvsbron någonsin har varit bevakad?

... i någon tidtabell under SJ-tiden (1980-talet) var den officiell hållplats, troligen av misstag ....

Hans Kellerstam.

Vad föranleder misstanken om att det skulle ha varit ett misstag? På det sättet kunde man ju både lämpa av och fiska upp en och annan sportfiskare eller forspaddlare på strategisk plats. Den underliggande Trollforsen har sedan länge varit mäkta populärt vatten att fresta fresta fiskelyckan med.
Platsen var dessutom försedd med både plåtstins och kort plattformsramp alldeles framför stugan, åtminstone under 1970-talet och väl ett tag framåt.
Att däremot ha platsen regelrätt bevakad låter som lätt "overkill".
Trollforsen, bara ett typiskt norrländskt stenkast söderut, hade nog bättre förutsättningar att vara bevakad trafikplats under tid när trafikens omfattning möjligen påkallade detta, även om det bör ha varit duktigt länge sedan.

av skogshans, Thursday, November 20, 2008, 16:18 (5948 dagar sedan) @ Ulf L Eriksson

Hej och tack för synpunkterna.

Misstaget.
Historien bakom detta är en händelse vid Piteälvsbron (Päb) sommaren 1984, tror jag det var. Min son och jag + en annan familj hade dagen innan stigit av här för att vid Björnideforsen någon km uppströms fiska och ha det trevligt. Nästa dag var det dags att fara vidare norrut. I god tid hade vi infunnit oss utanför bro- (bv-) stugan. Där fanns en aktuell tidtabell (tdt) uppsatt. Tåget kom, stannade vid södra signalen och föraren gick ut för bomfällningen. Nu satte han fart igen och jag insåg snart att han inte hade någon tanke på att stanna igen för att ta upp oss. Jag gjorde ’stopp’ med armarna men han bara log och försvann strax bak en kurva. Plåtstins fanns icke. Där stog vi vid ett låst hus. Nästa tåg kom efter ett dygn.
Den minsta av tjejerna var så smal att vi kunde lirka in henne genom skafferifönstret som inte var låst. Väl inne låste hon upp ett normalfönster så att jag kunde krypa in och komma åt bantelefonen. Via en knappt hörbar ledning, fick jag så småningom tag i fjärren i Boden. Där kollade man mina och andra uppgifter och konstaterade att Päb (och Nordenvägen lite norr om) inte alls skulle vara hållplats (hp) och att något fel hade uppstått, ’Datan för tdt-konstruktionen’ hade hoppat ur.
Lokföraren var tillfälligt inlånad från Vännäs och visste bara att stanna för bomfällningen, alltså inget hp-uppehåll.
För vår del fick vi i av SJ beställd och bekostad droskbil åka droska från (Moskosel-) Päb - Jokkmokk - Gällivare, en resa om ca 22 mil enkel resa. Jag vill minnas att Päb och Nordenvägen miste sin hp-status i T85. En annan sak är ju att det i praktiken gick att stiga av och på varhelst man ville, kanske enl ’norrlandssäo:n’. Det fanns, och finns väl än idag t o m inofficiella trafikplatser som ex Buddnakk eller bara km-angivelsen för ett visst ställe.

Som du antyder, och som även jag mest undrar över är de första 20 åren. Päb ligger rätt ensligt till och, särskilt vintertid, skulle man kunna gissa att det behövdes en grindvakt så att tågen hade genomfart. Samtidigt var det väl svårt att få någon att stanna en längre tid. Om det ändå gick så belastade det troligen banans ekonomi.

Jag hyrde Päb-stugan ett par veckor en sommar och kunde då förstärka min reskassa genom att köra forsfararnas bilar till Benbryteforsen där de landade. Kunde man ha det bättre?

Hans Kellerstam.

av Calle Wickberg, Lidköping, Saturday, November 22, 2008, 23:56 (5945 dagar sedan) @ skogshans

Hej och tack för synpunkterna.

Misstaget.
Historien bakom detta är en händelse vid Piteälvsbron (Päb) sommaren 1984, tror jag det var. Min son och jag + en annan familj hade dagen innan stigit av här för att vid Björnideforsen någon km uppströms fiska och ha det trevligt. Nästa dag var det dags att fara vidare norrut. I god tid hade vi infunnit oss utanför bro- (bv-) stugan. Där fanns en aktuell tidtabell (tdt) uppsatt. Tåget kom, stannade vid södra signalen och föraren gick ut för bomfällningen. Nu satte han fart igen och jag insåg snart att han inte hade någon tanke på att stanna igen för att ta upp oss. Jag gjorde ’stopp’ med armarna men han bara log och försvann strax bak en kurva. Plåtstins fanns icke. Där stog vi vid ett låst hus. Nästa tåg kom efter ett dygn.
Den minsta av tjejerna var så smal att vi kunde lirka in henne genom skafferifönstret som inte var låst. Väl inne låste hon upp ett normalfönster så att jag kunde krypa in och komma åt bantelefonen. Via en knappt hörbar ledning, fick jag så småningom tag i fjärren i Boden. Där kollade man mina och andra uppgifter och konstaterade att Päb (och Nordenvägen lite norr om) inte alls skulle vara hållplats (hp) och att något fel hade uppstått, ’Datan för tdt-konstruktionen’ hade hoppat ur.
Lokföraren var tillfälligt inlånad från Vännäs och visste bara att stanna för bomfällningen, alltså inget hp-uppehåll.
För vår del fick vi i av SJ beställd och bekostad droskbil åka droska från (Moskosel-) Päb - Jokkmokk - Gällivare, en resa om ca 22 mil enkel resa. Jag vill minnas att Päb och Nordenvägen miste sin hp-status i T85. En annan sak är ju att det i praktiken gick att stiga av och på varhelst man ville, kanske enl ’norrlandssäo:n’. Det fanns, och finns väl än idag t o m inofficiella trafikplatser som ex Buddnakk eller bara km-angivelsen för ett visst ställe.

Som du antyder, och som även jag mest undrar över är de första 20 åren. Päb ligger rätt ensligt till och, särskilt vintertid, skulle man kunna gissa att det behövdes en grindvakt så att tågen hade genomfart. Samtidigt var det väl svårt att få någon att stanna en längre tid. Om det ändå gick så belastade det troligen banans ekonomi.

Jag hyrde Päb-stugan ett par veckor en sommar och kunde då förstärka min reskassa genom att köra forsfararnas bilar till Benbryteforsen där de landade. Kunde man ha det bättre?

Hans Kellerstam.

Det låter som en ovanligt dum (på ena eller andra sättet) förare, det där.

Vid mitt hittills enda besök på platsen, i somras, konstaterades att det mittemot BV-stugan fanns en kur, inrymmandes ett synbarligen slopat centrallås, och jag noterade också en betongstolpe av den typ som användes till huvudsignaler kvarstående vid spåret ett stycke bort. M h a centrallåset tycks man ha kunnat fälla bommarna i varje ände av bron och sedan kunnat ge kör i tvåskens huvudsignal på valfri sida av bron. Detta tyder ju på att bv-folket varit platsvakt vid bron? Hur länge kan man ha skött det så?

Den där stugan vore f ö riktigt mysig att hyra - vem äger den idag?

Inlandsbanan, Piteälvsbron 5 Bilder

av Peter Sandström, Sunday, November 23, 2008, 13:06 (5945 dagar sedan) @ Calle Wickberg

2 bilder från södra sidan
[image]
[image]

3 bilder från norra sidan
[image]
[image]
[image]

Inlandsbanan, Piteälvsbron 5 Bilder

av skogshans, Monday, November 24, 2008, 01:34 (5944 dagar sedan) @ Peter Sandström

Fina bilder! Det är ett härligt ställe.

av skogshans, Monday, November 24, 2008, 01:33 (5944 dagar sedan) @ Calle Wickberg

På SJ-tiden var det SJ fritidsförening i Arvidsjaur som hade nyckeln och rent praktiskt frågade man någon på stn om stugan var ledig. Jag tror inte att de hyrde ut till vem som helst, man skulle ha någon koppling till järnvägen eller järnvägsintresse. Idag vet jag inte vem som äger eller disponerar stugan men att den ännu är fritidsstuga tror jag. När jag åkte förbi där i fjol med IBABs ångloksdragna jubileumståg, träffade jag i all hast på en man i stugan som sade sig vara stugvärd el liknande. Skulle tro att BV har den idag men även IBAB kanske. Enklast är att ringa och höra med Arvidsjaur stn.