Olyckan i Grycksbo 1958

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 13, 2016, 08:41 (3145 dagar sedan) @ Jakob E

Ett provlok från VMF i Falun på provtur, minns ej dess id.

Olyckan i Grycksbo 1958

av Kjell Aghult, Wednesday, April 13, 2016, 09:40 (3145 dagar sedan) @ Jakob E

Det ser ju inte muntert ut och man förstår att det blev många dödsoffer där. Vad är det för lok kantro ?

7 resande och 2 järnvägsmän dödades och 10 resande skadades. Det var ordinarie
rälsbusståg 848 och extra tjänstetåg 4941 (Lokprovkörning). 848 förare hade ordergetts vid Falun C att 4941 gick, mötet stod i tidtabellsboken. Det var en vanlig sträcka med tåganmälan, som aldrig haft Säo § 100 (F ö slopad sedan två år tillbaka). Sällsynt nog missade både tkl G. och föraren 848 möteskontrollen, trots att tkl måste ha lämnat "klart" för båda tågen i mötet. Kollisionen inträffade på linjen Grycksbo-Sågmyra.

Olyckan i Grycksbo 1958

av Ola Almquist, Wednesday, April 13, 2016, 12:39 (3144 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ett provlok från VMF i Falun på provtur, minns ej dess id.

ASJF 787/1958, även kallat SJ V4 113. Se även denna tråd.

En bild finns här.

M.v.h.
Ola

Olyckan i Grycksbo 1958

av MaxJüdel, Wednesday, April 13, 2016, 13:39 (3144 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Som ofta vid olyckor finns en rad bakomliggande och samverkande orsaker. I detta fallet finns flera sådana. Grycksbo hade väldigt få tågmöten under en rad av år, något år hade man till exempel ett tågmöte per vecka (ett lördagståg mötte ett dagligt tåg). Det mest vanliga var därför att det endast var ett tåg att klarera.

Olycksdagen gick extratåg 4941 (ASJ lok som man ville sälja till SJ - det hela var en således en demonstrationskörning för SJ Maskinavdelning, därav att det var personvagnar bakom ASJ dieselloket) Rättvik - Falun C och skulle möta ordinarie persontåg 848Y i Grycksbo. Motorvagnsföraren kvitterade mötesordern i Falun inne på tågexpeditionen i Falun C och stoppade sedan denna i kavajfickan. Troligen kom denna sedan inte att sättas fast i tidtabellsklämman vid manöverbordet i YC06:an bredvid tjänstetidtabellen.

I Grycksbo hade ordinarie tågklarerare ett besvärligt biljettärende med en kund vid "vänliga fönstret", varför stationsmästaren, troligen oombedd, tillfälligt tog över tågklarereringen och expedierade ordinarie persontåg 848 utan att tillräckligt ha tagit del av såväl tkl-bok som tam-bok. Tåget gjorde ett kort uppehåll för resandeutbyte och fick sedan "Avgång" med signalstaven av stationsmästaren. När denne kom in på expeditionen frågade tjänstgörande tkl, ett förste trafikbiträde, om möteståget hade kommit eftersom han såg och hörde att tåg 848 lämnade stationen. Stationsmästaren insåg då att något var fel och sprang ut och visade röd flagga men tåget var redan långt bort från stationshuset och motorvagnsföraren hade ingen anledning att titta bakåt. Grycksbo hade vid denna tidpunkt inga utfartssignaler men vägbommarna i norra bangårdsänden vevades upp i förhoppningen att rörelsen skulle stanna.

Olyckan i Grycksbo 1958

av MaxJüdel, Wednesday, April 13, 2016, 13:44 (3144 dagar sedan) @ MaxJüdel

Stationsmästaren insåg då att en kollision var oundviklig och började ringa efter hjälp utan att invänta besked därom. Förste trafikbiträdet tog mycket illa vid sig av händelsen och var sjukskriven i flera månader. Stationsmästaren tog på sig hela ansvaret för händelsen och fick inte återgå i säkerhetstjänst de få år han hade att tjänstgöra innan pensioneringen.

Vid samtal med tågklarerare som tjänstgjort i Grycksbo efter händelsen nämndes att man efter händelsen var mycket strikta med att alltid klarera tågen i enlighet med uppgjorda tjänstgöringslistor.

1961 ersattes vevställverket med ett reläställverk av modellen "Järpås" och utfartssignaler från de två tågvägarna tillkom då.

Olyckan i Grycksbo 1958

av Kjell Aghult, Wednesday, April 13, 2016, 14:54 (3144 dagar sedan) @ MaxJüdel

Som ofta vid olyckor finns en rad bakomliggande och samverkande orsaker.

Vid så här svåra olyckor ger även samhället sin syn genom rättsväsendet.
Så skedde t ex efter ställdalenolyckan 1956. Vid årets 60-årsjubileum av denna utelämnade dock veterligen lokala media denna del av skeendet. Jag vet inte om något i denna väg någonsin yppats om Grycksbo-olyckan.

Olyckan i Grycksbo 1958

av Stefan Isaksson, Wednesday, April 13, 2016, 20:59 (3144 dagar sedan) @ MaxJüdel

Var det ens möjligt för föraren att titta bakåt?
Backspegel saknades väl och om det är lite skymt på förarsidan...

SI

Olyckan i Grycksbo 1958

av s svensson, Wednesday, April 13, 2016, 23:25 (3144 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det fanns ett foto i Asea tidning på loket SJ kallade V4. Men något nummer på SJ hade loket inte vad jag hittat.
Kanske någon vill komplettera detta.

Y-tåget bestod av YBo6 1097+ UBFo6 1780 (som båda skrotades)+UBFo6y+YBo6 (dessa båda fick mindre skador).

Olyckan i Grycksbo 1958

av Ola Almquist, Thursday, April 14, 2016, 02:37 (3144 dagar sedan) @ s svensson

Det fanns ett foto i Asea tidning på loket SJ kallade V4. Men något nummer på SJ hade loket inte vad jag hittat.
Kanske någon vill komplettera detta.

Y-tåget bestod av YBo6 1097+ UBFo6 1780 (som båda skrotades)+UBFo6y+YBo6 (dessa båda fick mindre skador).

Uppgiften kommer härifrån och den finns även här. Eftersom båda har samma upphovsman, Kjell Friberg, får vi hänskjuta frågan till honom om varifrån uppgiften om nummer 113 kommer.

M.v.h.
Ola

Olyckan i Grycksbo 1958

av Christian Ljunggren, Thursday, April 14, 2016, 11:24 (3143 dagar sedan) @ s svensson

Någon som känner till vilka de två sista fordonen i rälsbusståget var, dvs de som reparerades.

Med vänlig hälsning

Christian

Olyckan i Grycksbo 1958

av Christian Ljunggren, Thursday, April 14, 2016, 11:52 (3143 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack, fast där framgår ju endast att det var UBFo6y o YBo6, ej inv-nr.

/Christian

Olyckan i Grycksbo 1958

av Per-Olov Brännlund, Thursday, April 14, 2016, 22:43 (3143 dagar sedan) @ s svensson

De övriga fordonen i motorvagnståget var UBFo6y 1763 + YBo6 1081.

Olyckan i Grycksbo 1958

av Christian Ljunggren, Friday, April 15, 2016, 09:22 (3143 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Tackar för det!

Med vänlig hälsning

Christian