Som ofta vid olyckor finns en rad bakomliggande och samverkande orsaker. I detta fallet finns flera sådana. Grycksbo hade väldigt få tågmöten under en rad av år, något år hade man till exempel ett tågmöte per vecka (ett lördagståg mötte ett dagligt tåg). Det mest vanliga var därför att det endast var ett tåg att klarera.
Olycksdagen gick extratåg 4941 (ASJ lok som man ville sälja till SJ - det hela var en således en demonstrationskörning för SJ Maskinavdelning, därav att det var personvagnar bakom ASJ dieselloket) Rättvik - Falun C och skulle möta ordinarie persontåg 848Y i Grycksbo. Motorvagnsföraren kvitterade mötesordern i Falun inne på tågexpeditionen i Falun C och stoppade sedan denna i kavajfickan. Troligen kom denna sedan inte att sättas fast i tidtabellsklämman vid manöverbordet i YC06:an bredvid tjänstetidtabellen.
I Grycksbo hade ordinarie tågklarerare ett besvärligt biljettärende med en kund vid "vänliga fönstret", varför stationsmästaren, troligen oombedd, tillfälligt tog över tågklarereringen och expedierade ordinarie persontåg 848 utan att tillräckligt ha tagit del av såväl tkl-bok som tam-bok. Tåget gjorde ett kort uppehåll för resandeutbyte och fick sedan "Avgång" med signalstaven av stationsmästaren. När denne kom in på expeditionen frågade tjänstgörande tkl, ett förste trafikbiträde, om möteståget hade kommit eftersom han såg och hörde att tåg 848 lämnade stationen. Stationsmästaren insåg då att något var fel och sprang ut och visade röd flagga men tåget var redan långt bort från stationshuset och motorvagnsföraren hade ingen anledning att titta bakåt. Grycksbo hade vid denna tidpunkt inga utfartssignaler men vägbommarna i norra bangårdsänden vevades upp i förhoppningen att rörelsen skulle stanna.