Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna (Järnväg allmänt)

av BJ, Saturday, April 16, 2016, 00:10 (3173 dagar sedan)

SkandiaTransport
3-AXLIGA BILTRANSPORTVAGNAR

Typ1.
De första Svenska biltransportvagnarna var Tyska vagnar av typ Offs 60.
10 vagnar levereras till Skandiatransport 1960-61 och serie 2 som är 0,5 meter kortare levereras 1964. Vid UIC-reformen 1967 så ser den gamla nummerserien och översättning till UIC-nummer ut så här:

Ser 1. Levererade 1960-61. 550207--550216 = 2074 044 4 000-1 -- 2074 044 4 009-2

Ser 2. Levererade 1963-64. 550445--550464 = 2074 044 4 010-0 -- 2074 044 4 029-0
Ser 2. Vagnarna är 1966 ägda av NTS (Före detta ägda av SkandiaTransport)
Är NTS före detta Motortransport? Motor transport ser ut att ha de senare vagnarna på 70-talet.

För modellprojekt undras:
Första vagnen finns på foton på samlingsportalen i sv-foto.
Färgen avviker klart med 70tals bilder av vagnarna som troligen är Gula med svarta stora skyltar och gul text.
Vilka färger har 60-tals vagnarna??? Är de blå med gul skylt och blå text!?
BJ
[image]
[image]

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av WS, Monday, April 18, 2016, 17:25 (3170 dagar sedan) @ BJ

SkandiaTransport
3-AXLIGA BILTRANSPORTVAGNAR

Typ1.
De första Svenska biltransportvagnarna var Tyska vagnar av typ Offs 60.
10 vagnar levereras till Skandiatransport 1960-61 och serie 2 som är 0,5 meter kortare levereras 1964. Vid UIC-reformen 1967 så ser den gamla nummerserien och översättning till UIC-nummer ut så här:

Ser 1. Levererade 1960-61. 550207--550216 = 2074 044 4 000-1 -- 2074 044 4 009-2

Ser 2. Levererade 1963-64. 550445--550464 = 2074 044 4 010-0 -- 2074 044 4 029-0
Ser 2. Vagnarna är 1966 ägda av NTS (Före detta ägda av SkandiaTransport)
Är NTS före detta Motortransport? Motor transport ser ut att ha de senare vagnarna på 70-talet.

För modellprojekt undras:
Första vagnen finns på foton på samlingsportalen i sv-foto.
Färgen avviker klart med 70tals bilder av vagnarna som troligen är Gula med svarta stora skyltar och gul text.
Vilka färger har 60-tals vagnarna??? Är de blå med gul skylt och blå text!?
BJ
[image]
[image]

NTS stod för Nordisk Transport och Spedition ab.
De bedrev som namnet antyder mest transporter inom norden, till största del
på vägarna, och fordonen va därför enligt den tidens regler s.k utlandsbilar
eller TIR-bilar med plomberbara kapell. Bil+Släp eller Dragare+Trailer med
den kortare längden runt 18 meter för att kunna köra i Norge, Danmark (Europa).
Både NTS och Skandiatransport köptes upp av Scansped, där finns kopplingen.
Senare hamnade Scansped hos Bilspedition.

Jag har enbart sett 2 varianter på målning. 60-70-80-tal gula vagnar med svart
text, och sen 80-90-tal byte till grönt med vit text. Så skyltarna är nog gula
med svart text på bilderna, men den mörkare brytningen långt ner på bildernas
vagnar blir svårare. Kan det va en mörkare gul/orange kulör?

Kan säga att så sent som runt år 2000 stod ett gäng gamla avställda gul/svarta
Skandiatransport biltransportvagnar på bangården i Landeryd. /WS/

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av 53 Wadsten, Monday, April 18, 2016, 17:42 (3170 dagar sedan) @ WS

Gamla folkabubblor, trevligt, smatter smatter.

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av HJP, Monday, April 18, 2016, 18:56 (3170 dagar sedan) @ WS

Vilka färger har 60-tals vagnarna??? Är de blå med gul skylt och blå text!?
BJ
[image]
[image]


Jag har enbart sett 2 varianter på målning. 60-70-80-tal gula vagnar med svart
text, och sen 80-90-tal byte till grönt med vit text. Så skyltarna är nog gula
med svart text på bilderna, men den mörkare brytningen långt ner på bildernas
vagnar blir svårare. Kan det va en mörkare gul/orange kulör?

****
Med tanke på att texten på skyltarna, ligger ganska nära vagnens färg, på gråskalan, kan jag tänka mig att det är samma färg. Jag tror i vart fall inte, att texten är svart. Jämför med bilarnas däck, och hjul, innanför fälgen.

På annan plats, sade sig en person, minnas dessa färger, som på modellbilen, nedan. Inte orimligt, om man tänker sig färgerna i gråskala.

[image]
.

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av Jesper, Monday, April 18, 2016, 19:09 (3170 dagar sedan) @ BJ

SkandiaTransport
3-AXLIGA BILTRANSPORTVAGNAR

Typ1.
De första Svenska biltransportvagnarna var Tyska vagnar av typ Offs 60.
10 vagnar levereras till Skandiatransport 1960-61 och serie 2 som är 0,5 meter kortare levereras 1964. Vid UIC-reformen 1967 så ser den gamla nummerserien och översättning till UIC-nummer ut så här:

Ser 1. Levererade 1960-61. 550207--550216 = 2074 044 4 000-1 -- 2074 044 4 009-2

Ser 2. Levererade 1963-64. 550445--550464 = 2074 044 4 010-0 -- 2074 044 4 029-0
Ser 2. Vagnarna är 1966 ägda av NTS (Före detta ägda av SkandiaTransport)
Är NTS före detta Motortransport? Motor transport ser ut att ha de senare vagnarna på 70-talet.

För modellprojekt undras:
Första vagnen finns på foton på samlingsportalen i sv-foto.
Färgen avviker klart med 70tals bilder av vagnarna som troligen är Gula med svarta stora skyltar och gul text.
Vilka färger har 60-tals vagnarna??? Är de blå med gul skylt och blå text!?
BJ

Inte omöjligt att de var blå. Några vagnar levde kvar inpå 90-talet men då med kapad övervåning. Jag såg två Lads som de hette -93 i Göteborgs Frihamn.
Verkar som om alla vagnar utom en ur första serien byggdes om på det viset under 70- och 80-talet. Vill minnas att de användes för transport av lastbilar.
Färgen var då någon blek blå-grå nyans och jag får för mig att ramverk var svart så det skulle kunna varit en ledtråd till färgen de hade som nya. Kanske någon kan fylla på eller rätta mig. Vagnarna levererades för övrigt av Niedersächsische Wf 1960.
Finns det någon tidigare koppling mellan Skandiatransport och blått [edit: HJP fick med det ganska väl...] eller är det erfarenheterna från tidigare arbete med bildtolkningar som fick dig att gissa på den målningen?

NTS är som skrevs i ett svar före mitt Nordisk Transport. Jag har inget om "Serie 2"-vagnarna, någon som har mer? Vilken källa har du Bo med längd, kan det säga mer om t ex tysk typ?
Kan det varit vagnar ägda av något utländskt bolag som sedan fördes ut ur landet ganska tidigt eftersom de inte verkar lämnat några större avtryck efter sig? Utländska bolag fick ju tidigare inte registrera vagnar i Sverige utan det fick ske via svenska "bulvan-företag".

//Jesper

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av BJ, Tuesday, April 19, 2016, 13:26 (3170 dagar sedan) @ Jesper

Tack alla för bra svar.

Citat från Ulf L Eriksson i denna länk:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=148
--------
Serie 1. inleds med en vagn som uppges vara tillverkad 1960. Den finns avbildad 1976 med logga för Skandiatransport.
Serien avslutas med en vagn som uppges vara omnumrerad till 044 4 202. Det finns tre till liknande omnumreringar i "oordning" så att 044 4 200-- 203 blivit belagda. Omnumreringarna förefaller ha skett till följd av ombyggnader under början på 1980-talet.
Övriga vagnar verkar bara ha överlevt ca 5 år till innan de skrotats.
Serie 2. Tillverkad 1963 avviker i en del tekniska avseende från föregående. Vagnarna är 0,5 m kortare och har inte Knorr- utan Oerlikon-broms.
I serien finns en vagn 044 4 024-1 på foto från 1974 lastad med FIAT och märkt med NTS Trelleborg som vagnhållare.
---------

Las var ju blå i slutet av 80talet Har inte just nu bild på landet.
BJ

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av Jesper, Tuesday, April 19, 2016, 17:50 (3169 dagar sedan) @ BJ

Tack alla för bra svar.

Citat från Ulf L Eriksson i denna länk:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=29&t=148
--------
Serie 1. inleds med en vagn som uppges vara tillverkad 1960. Den finns avbildad 1976 med logga för Skandiatransport.
Serien avslutas med en vagn som uppges vara omnumrerad till 044 4 202. Det finns tre till liknande omnumreringar i "oordning" så att 044 4 200-- 203 blivit belagda. Omnumreringarna förefaller ha skett till följd av ombyggnader under början på 1980-talet.
Övriga vagnar verkar bara ha överlevt ca 5 år till innan de skrotats.
Serie 2. Tillverkad 1963 avviker i en del tekniska avseende från föregående. Vagnarna är 0,5 m kortare och har inte Knorr- utan Oerlikon-broms.
I serien finns en vagn 044 4 024-1 på foto från 1974 lastad med FIAT och märkt med NTS Trelleborg som vagnhållare.
---------

Las var ju blå i slutet av 80talet Har inte just nu bild på landet.
BJ

044 4200-4203 borde ha varit vagnar som byggdes om till Las före 1980. De blev efter 1980 Lads 421 3100-3103. Själv noterade jag 421 3101 och 3102 som urspr 550210 resp 550216 (stämmer med Ulfs uppgift).
I TÅG 8/1987 finns en sammanställning över ommärkningen 1980. Där finns även Lads 421 3104-3108 upptagna som ex Laes 044 4000..4007. Om dessa ombyggnader verkligen utfördes så ska 9 av de 10 ursprungliga vagnarna blivit .Las/Lads.

Med bilderna på lastbilarna så borde det väl inte råda något tvivel om att de var blå men bakgrunden bakom skandiatransport är ju knappast vit, kanske gul som du skriver i första inlägget eller någonstans mittemellan?

Serien Laekks 425 3000-3007 är vakant utan Laekks-serien börjar med 3008 som är/var en av de nyare typen från SNAV. Kanske tilltänkt för resterande Laes ur första serien eller kanske från serie 2 alt från båda.

//Jesper

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av BJ, Wednesday, April 20, 2016, 09:14 (3169 dagar sedan) @ Jesper

Troligen var de första vagnarna blå.
Brekina biltransportbilen är ju bevisligen blå /vit.
Då är det ju intressant om detta stämmer med verkligheten.
Har inte hittat något stöd för denna målning på nätet!
Brekina gav ut en gul Fyffes bil som egentligen skulle vara silverfärgad.

Ritade lite på saken.
BJ
[image]

Skandiatransport.Nya färger!?

av BJ, Friday, April 22, 2016, 00:13 (3167 dagar sedan) @ BJ

Troligen var de första vagnarna blå.
Brekina biltransportbilen är ju bevisligen blå /vit.
Då är det ju intressant om detta stämmer med verkligheten.
Har inte hittat något stöd för denna målning på nätet!
Brekina gav ut en gul Fyffes bil som egentligen skulle vara silverfärgad.

Ritade lite på saken.
BJ
[image]

Uppdaterar möjligheten till andra färgsättningar.
BJ
[image]

Skandiatransport. Här bild på Las 201-5

av BJ, Wednesday, April 27, 2016, 18:47 (3161 dagar sedan) @ Jesper

Hittade bilden från sent 70-tal över Las 2074 044 4 201-5 P.
Denna vagn var tidigare dubbeldäckad biltransportvagn av tyska typen Offs 60.
BJ

[image]


Möjlig modell i H0

[image]

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av Anders.k., Thursday, April 21, 2016, 04:14 (3168 dagar sedan) @ Jesper

Vet du vad 427 0 000- 009 var för några vagnar ?

Enligt "lok och Vagnar 1 " slopades dom 1994, resten 9 vagnar i alla fall.
Det ska varit fd Italienska vagnar och måste varit försvarligt gammla.
Lite skumt att det just är 10 vagnar .
Har aldrig sett någon bild på dom.

M.V.H Anders.k.

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av BJ, Thursday, April 21, 2016, 10:06 (3168 dagar sedan) @ Anders.k.

Vet du vad 427 0 000- 009 var för några vagnar ?

Enligt "lok och Vagnar 1 " slopades dom 1994, resten 9 vagnar i alla fall.
Det ska varit fd Italienska vagnar och måste varit försvarligt gammla.
Lite skumt att det just är 10 vagnar .
Har aldrig sett någon bild på dom.

M.V.H Anders.k.

Det var de från Italien inköpta i mitten av 80-talet
Tar mig friheten att visa Ulf L Eriksson´s bild här.
Hoppas det är OK.
BJ
[image]

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av Anders.k., Thursday, April 21, 2016, 13:22 (3168 dagar sedan) @ BJ

Tack.

Har börjat titta lite på biltransportvagnar efter dina inlägg, intressant och lite rörigt.
Det är verkligen ett ämne det har skrivits om minimalt alltså, bilder är ju stort sett obefintligt.
TÅG 1/88 har en artikel om Skandiatransport , handlar främst om Laas byggs om till Habbccekks men lite historia om företaget.
Inget om dessa Italienska dock och inget om vidare historia om dom första Tyska vagnarna.

M.V.H Anders.k.

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av BJ, Thursday, April 21, 2016, 14:14 (3167 dagar sedan) @ Anders.k.

Roligt att fler är intresserade av biltransportvagnar.
Det är ju lite underligt att dessa är så lite dokumenterade när de är så spännande att titta på.
Mycket trevligt om mera data kommer fram i ljuset.
BJ

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av HJP, Thursday, April 21, 2016, 15:33 (3167 dagar sedan) @ BJ

Vet du vad 427 0 000- 009 var för några vagnar ?

Enligt "lok och Vagnar 1 " slopades dom 1994, resten 9 vagnar i alla fall.
Det ska varit fd Italienska vagnar och måste varit försvarligt gammla.
Lite skumt att det just är 10 vagnar .
Har aldrig sett någon bild på dom.

M.V.H Anders.k.


Det var de från Italien inköpta i mitten av 80-talet
Tar mig friheten att visa Ulf L Eriksson´s bild här.
Hoppas det är OK.
BJ
[image]

****
Den vagnen från början gul, om jag fattat rätt. Lima gjorde en modell av den i H0-skala.

[image]
.

Skandiatransport. De första 3 axliga vagnarna

av BJ, Thursday, April 21, 2016, 15:59 (3167 dagar sedan) @ HJP

Vet du vad 427 0 000- 009 var för några vagnar ?

Enligt "lok och Vagnar 1 " slopades dom 1994, resten 9 vagnar i alla fall.
Det ska varit fd Italienska vagnar och måste varit försvarligt gammla.
Lite skumt att det just är 10 vagnar .
Har aldrig sett någon bild på dom.

M.V.H Anders.k.


Det var de från Italien inköpta i mitten av 80-talet

Den vagnen från början gul, om jag fattat rätt. Lima gjorde en modell av den i H0-skala.

[image]
.

Denna typen av vagnar har aldrig varit gula.
Limavagnen är ett försök att avbilda Laes Typ 2 vagnar. Fel vagn rätt färg och märkning. Om man målar om Lima vagnen i grönt och märker upp den med senare Skandiatransport logga så blir det rätt.
Dessa 10 vagnar kommer alltså till Sverige när Limavagnen funnits på marknaden många år.
Det förekommer en bild med vagnarna hemkomna och inte omärkta.
På bilden finns också en vagn av Offs 55 typ! (föregångaren till Scandiatransport första 3 axliga med högre bottenplan och större hjul)
Vad hände med den senare vagnen?

Skandiatransport. Lösningen???

av BJ, Wednesday, April 27, 2016, 13:08 (3162 dagar sedan) @ BJ

Något bevis på att de första 3-axliga vagnarna var blå har väll inte kommit fram egentligen!
En ny teori baserad på en bild från Motortransport via HJP, kanske har substans.

Vagnen på bilden från 1972 är troligen: 20-74-044 4 012-6 P.
Om detta stämmer så var vagnen 1963 till 1965 Skandiatransport nr 550447.
Övertagen av NTS med samma nummer 1965 och vidare.
Någon gång på vägen så blir vagnarna Motortransport.

Vagnen är en av de 20 i andra serien som uppges vara 0.5 m kortare än de första 10 vagnarna levererade 1960.
Troligen har vagnen EJ blivit ommålad ännu.
Var vagnarna GRÅ !!
Detta är ju andra serien och ser ut att ha saknat de stora plåtarna med texten på. De set ut att vara utrustade med kjedja i stället för räcke.

BJ

[image]

[image]

Skandiatransport. Nytt försök!

av BJ, Tuesday, July 12, 2016, 09:38 (3086 dagar sedan) @ BJ

Något bevis på att de första 3-axliga vagnarna var blå har väll inte kommit fram egentligen!
En ny teori baserad på en bild från Motortransport via HJP, kanske har substans.

Vagnen på bilden från 1972 är troligen: 20-74-044 4 012-6 P.
Om detta stämmer så var vagnen 1963 till 1965 Skandiatransport nr 550447.
Övertagen av NTS med samma nummer 1965 och vidare.
Någon gång på vägen så blir vagnarna Motortransport.

Vagnen är en av de 20 i andra serien som uppges vara 0.5 m kortare än de första 10 vagnarna levererade 1960.
Troligen har vagnen EJ blivit ommålad ännu.
Var vagnarna GRÅ !!
Detta är ju andra serien och ser ut att ha saknat de stora plåtarna med texten på. De set ut att vara utrustade med kjedja i stället för räcke.

BJ

[image]

[image]

Lyfter tråden från i våras med förhoppning om att något nytt om de första 3-axliga biltransport vagnarna möjligen kommit fram!
Söker också bild på vagnarna med NTS märkning.

BJ