Visst är det Edsbro? (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, April 26, 2016, 10:55 (3113 dagar sedan)

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDN01197
[image]
Bilden finns i tidningen Signalen nummer 12 våren 1949 och är där anonym. Artikeln på sid 8-9 handlar om Den mänskliga faktorn att krypa under bommar och gå i spåret.

Bilden är från Edsbro på Roslagsbanan SRJ. Tåget består av ett Atlas/Motala-lok SRJ 20-26 eller DHJ 5-6, DF 4 eller 5, godsvagn Gs troligen 535, Co 66 eller 67 och Co.
Bilen är en Chevrolet Stylemaster 1946.

Eller?
/tell

Visst är det Edsbro?

av Kurt G Möller, Tuesday, April 26, 2016, 12:19 (3113 dagar sedan) @ Thomas Tell

Häärligt - ljuvligt...!!

= SRJ åren 1925-50, i koncentrat. "Stor-Åren".

Men TÄNK om blott den stora DF-finkan hade fått vara med på ngn mer bild... Foton på denna/dessa är det ont om. Och den ena blev visst slopad i förtid efter en smäll.

Visst är det Edsbro. - DF 4 o 5

av Thomas Tell, Tuesday, April 26, 2016, 15:36 (3113 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Foton på dessa är det ont om. Och den ena blev visst slopad i förtid efter en smäll.

DF 5 krockade på Östra 9 april 1948 och fick halva korgen uppsliten. Den reparerades och båda vagnarna ändrades 1960 till resgodsvagnar F 173 respektive 174, slopades 1963 och skrotades 1965.
/tell

Visst är det Edsbro. - DF 4 o 5

av Kurt G Möller, Tuesday, April 26, 2016, 18:43 (3113 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack. Foto på den uppslitna vagnen har funnits - ngn som har detta?

Visst är det Edsbro?

av John T, Tuesday, April 26, 2016, 13:26 (3113 dagar sedan) @ Thomas Tell

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDN01197
[image]
Bilden finns i tidningen Signalen nummer 12 våren 1949 och är där anonym. Artikeln på sid 8-9 handlar om Den mänskliga faktorn att krypa under bommar och gå i spåret.

Bilden är från Edsbro på Roslagsbanan SRJ. Tåget består av ett Atlas/Motala-lok SRJ 20-26 eller DHJ 5-6, DF 4 eller 5, godsvagn Gs troligen 535, Co 66 eller 67 och Co.
Bilen är en Chevrolet Stylemaster 1946.

Eller?
/tell

Håller med, jag tycker också allt stämmer med Edsbro, med skolan inkl. dess utseende snett emot stationshuset, godsmagasinets placering, vägkorsningens läge, antal spår och dessas krökning, etc.

Visst är det Edsbro?

av Thomas Tell, Tuesday, April 26, 2016, 15:29 (3113 dagar sedan) @ John T

Växlarnas lägen stämmer inte riktigt med den spårplan jag har tillgång till men i övrigt. Det kan inte vara någon annan station för där stämmer det inte alls.
/tell

Visst är det Edsbro?

av John T, Tuesday, April 26, 2016, 16:30 (3113 dagar sedan) @ Thomas Tell

Växlarnas lägen stämmer inte riktigt med den spårplan jag har tillgång till men i övrigt. Det kan inte vara någon annan station för där stämmer det inte alls.
/tell

Det har du rätt i - samma med de spårplaner jag har tillgång till. Lite besynnerligt. Men som du skriver, allt annat stämmer.

Den här flygbilden torde väl för övrigt, vad gäller växellägen, vara ytterligare en bekräftelse på att om inte kartan stämmer, gäller trots allt terrängen.

Visst är det Edsbro?

av Rolf Nordin, Tuesday, April 26, 2016, 17:51 (3113 dagar sedan) @ John T

Var någonstans återfinns denna flygbild?

Visst är det Edsbro?

av John T, Tuesday, April 26, 2016, 21:28 (3113 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Var någonstans återfinns denna flygbild?

Aha, jag borde kanske för tydlighets skull ha nämnt att den finns hos Edsbro hembygdsförening.

Visst är det Edsbro?

av Mårt, Tuesday, April 26, 2016, 20:45 (3113 dagar sedan) @ John T

Under vedtraven ser det ut som om stickspåret mot livsmedelsbutiken går (stoppbock på flygbilden), så då stämmer det ju med Edsbro!
/Mårt

Visst är det Edsbro? Flyttad yttre växel

av John T, Wednesday, April 27, 2016, 17:35 (3112 dagar sedan) @ John T

/tell

Det har du rätt i - samma med de spårplaner jag har tillgång till. Lite besynnerligt. Men som du skriver, allt annat stämmer.

Den här flygbilden torde väl för övrigt, vad gäller växellägen, vara ytterligare en bekräftelse på att om inte kartan stämmer, gäller trots allt terrängen.

Det verkar uppenbarligen som att yttre östra växeln i Edsbro flyttades innanför vägen någon gång mellan 1948 och 1958. I SRJ årsberättelse för det förra året nämns att elektrisk växelmanövrering installerats för tågvägsskiljande växlar. Det kan tänkas att yttersta växeln flyttades in i samband med detta - det kan ju tänkas ha varit mer praktiskt att ha den innanför vägen.

Ca 1958-60 verkar ett modernare ställverk ha installerats, enligt tillgängliga spårplaner. På dessa är, som tidigare konstaterat, i alla händelser den yttersta växeln innanför vägen.

Visst är det Edsbro? Stoppbock och slängskjuts?

av Leif B, Wednesday, April 27, 2016, 21:56 (3112 dagar sedan) @ John T

/tell

Var det genom stoppbocken på bilen som Stortysken for vid den berömda incidenten "slängskjuts i Edsbro"?

Visst är det Edsbro? Stoppbock och slängskjuts?

av Stefan Isaksson, Wednesday, April 27, 2016, 22:17 (3112 dagar sedan) @ Leif B

For loket verkligen genom stoppbocken?

Om jag kommer ihåg Rånäs-Anders version (han var en riktig historieförstörare - han talade om vad som VERKLIGEN hände :-) ) så värmde växelpassaren växeln genom att lägga den fram och åter (det var vinter och snö), men växeln fastnade i mitten strax innan loket kom, och loket spårade därför ur i växeln. Loket kan ju för all del följt stickspåret i alla fall och kört ned bocken, men jag har alltid trott att färden gick mellan spåren.

SI

Visst är det Edsbro? Stoppbock och slängskjuts? Foto!

av Thomas Tell, Thursday, April 28, 2016, 01:08 (3111 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

[image]
Här bild från ett tidningsurklipp i RBV samling.
/tell