ASJ-diesellok (Fordon: lok)

av Ola Almquist, Saturday, May 14, 2016, 18:38 (3254 dagar sedan)

I detta inlägg ser man en del av ett lok som jag först trodde var TGOJ Vo1 851 men jag har senare insett att det kan det inte vara. Fyraxliga ASJ-dieslar med kantiga huvar fanns det bara tre av om jag förstått saken rätt. Vilken kan det i så fall vara med denna målning? Utbyggnaden på hytten (som innehöll vad?) verkar för avrundad för att passa in på de lok med kantiga huvar (lodräta fronter) som jag sett bilder på. Något förslag? Vad hade järnverken för färger förutom enfärgat orange? Var är bilden tagen? I Eskilstuna?

EDIT: Texten om utbyggnaden korrigerad.

M.v.h.
Ola

ASJ-diesellok

av Christer Fredriksson, Saturday, May 14, 2016, 18:56 (3254 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bilden troligen tagen utanför lokverkstaden i Et.

ASJ-diesellok

av Christer Fredriksson, Saturday, May 14, 2016, 19:07 (3254 dagar sedan) @ Ola Almquist

Står inte fordonet på verkstadstrallor?

Jämför höjden på gubbens fotblad och frihöjden från vändskivan upp till det nedersta fotsteget.

Dessutom det lilla hjulet innanför de två fotstegen, detta hjul/nav/axel liknar ej tillhöra något lokhjul.

Kan det vara ett lok som är inne på något stort arbete?

ASJ-diesellok

av Christer Fredriksson, Saturday, May 14, 2016, 19:12 (3254 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hur många axlar anger viktskylten?

Jag tycker det ser ut som 3 st?!

ASJ-diesellok

av Svante Andersson, Saturday, May 14, 2016, 19:28 (3254 dagar sedan) @ Ola Almquist

Och varför Hr Fredriksson inte kommer med ett ordentligt svar kan man ju undra.

[image]

SA

ASJ-diesellok

av Christer Fredriksson, Saturday, May 14, 2016, 20:18 (3254 dagar sedan) @ Svante Andersson

Jag tänkte Herr Anderson skulle få tillfälle att ange rätt svar med bild och allt, dvs ett vettigt svar!

Vad säges om frihöjden mellan mark och fotsteg jämfört med den första bilden och mitt förslag om verkstadstrallor där loket står på vändskivan?

ASJ-diesellok

av Svante Andersson, Saturday, May 14, 2016, 23:04 (3254 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Visst, en så bra servad boll får man inte missa att slå tillbaka.

Angående verkstadstrallor har du helt rätt. Titta bara hur tomt det är utanför den högra gubben... där skulle man annars se inre delen av boggin.

Och Hr Almquist verkar att ha "kommit på" detta tolv minuter efter ditt senaste inlägg.

SA

ASJ-diesellok

av Ola Almquist, Saturday, May 14, 2016, 23:25 (3254 dagar sedan) @ Svante Andersson

Visst, en så bra servad boll får man inte missa att slå tillbaka.

Angående verkstadstrallor har du helt rätt. Titta bara hur tomt det är utanför den högra gubben... där skulle man annars se inre delen av boggin.

Och Hr Almquist verkar att ha "kommit på" detta tolv minuter efter ditt senaste inlägg.

Nej, jag "kom inte på det", men jag svarade på min egen ursprungsfråga - dock med om än otydlig hänvisning till att Christers inlägg ang. verkstadstrallorna var korrekt - eftersom jag därmed ville visa att frågan egentligen var onödig eftersom jag hade rätt från början. Christer påpekade dock att loket var demonterat vilket det också var - i ännu större utsträckning än det verkade vid en hastig titt på den ursprungliga bilden.

M.v.h.
Ola

ASJ-diesellok boggi

av BD, Sunday, May 15, 2016, 10:16 (3253 dagar sedan) @ Svante Andersson

Och varför Hr Fredriksson inte kommer med ett ordentligt svar kan man ju undra.

[image]

SA

[image]
[image]

Detta lär vara en boggi till loktypen här ovan. Den ska vara lik eller identisk med boggin till en av SL tunnelbanevagntyper.

ASJ-diesellok

av Ola Almquist, Saturday, May 14, 2016, 20:30 (3254 dagar sedan) @ Ola Almquist

I detta inlägg ser man en del av ett lok som jag först trodde var TGOJ Vo1 851 men jag har senare insett att det kan det inte vara. Fyraxliga ASJ-dieslar med kantiga huvar fanns det bara tre av om jag förstått saken rätt. Vilken kan det i så fall vara med denna målning? Utbyggnaden på hytten (som innehöll vad?) verkar för avrundad för att passa in på de lok med kantiga huvar (lodräta fronter) som jag sett bilder på. Något förslag? Vad hade järnverken för färger förutom enfärgat orange? Var är bilden tagen? I Eskilstuna?

EDIT: Texten om utbyggnaden korrigerad.

Nu har jag löst problemet! Jag studerade inte bilden tillräckligt noggrant. Visst är det TGOJ Vo1 851. Loket står mycket riktigt på verkstadsboggier och det är demonterat. Det är inte bara handtag och räcken som är borta utan hela fronten, d.v.s. den lutande delen. Återigen, detta är inte Vo1 851, det är ASJF 787/1958, loket från Grycksboolyckan.

M.v.h.
Ola

[x]
[*]