Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred (Signaler/säkerhet)
Nu i dagarna så har en tablåsignal för kontroll av fjäderväxlarna i Hultsfred åter monterats upp. Jag tänkte skriva en artikel (eller notis) om den och skulle behöva lite information. Den är troligtvis monterad någon gång under 1975 när SJ började samtrafikera de f.d. privatbanorna NVHJ och VÅHJ, men någon som vet ett mer exakt datum? En källa säger att detta kan ha varit de första signalerna på SJ som använt sig utav lysdioder, kan det verkligen stämma? Hur vanligt var det dessutom med tablåsignaler på svenska smalspår? Det verkar som att Stockholm Östra fick tablåsignaler som avgångssignaler, men var de tidigare än de i Hultsfred? Sedan tror jag att det var så att Hultsfred var det enda stället i Sverige där fjäderväxlar lades i tågspår på smalspår. Kan det stämma?
För att inte bara ställa frågor så slänger jag upp en bild på tablåsignalen också! ;-)