Hållsta station är under rivning! (Byggnad)

av Eric Henriksson, Monday, November 24, 2008, 17:11 (5863 dagar sedan)

Idag påbörjades rivningen av Hållsta station, enligt uppgift av rivningsfirmar är just nu det även en grävskopa i Larslunds station. Innan dessa två stationshus påbörjades var man vid Hjulsbro - är detta stationshus rivet alltså eller...

eric henriksson i ä-tuna

Lunden

av Rasmus Axelsson, Monday, November 24, 2008, 17:15 (5863 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Apropå ingenting: det numera f.d. överliggningshuset »Lunden« i Hagalund hade ett hål i ena väggen på översta våningen lördags kväll. Rivningen tycks vara påbörjad.

Hållsta station är under rivning!

av Herbert Paalberg, Monday, November 24, 2008, 17:16 (5863 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Hjulsbro stn är nu ett f.d stationshus jämnat med markytan.
Palle i Vika.:-(

När? Godsmagasinet?

av Rasmus Axelsson, Monday, November 24, 2008, 17:25 (5863 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ungefär när revs stationshuset? Är godsmagasinet i Hjulsbro rivet?

Hållsta station är under rivning!

av Eric Henriksson, Monday, November 24, 2008, 17:25 (5863 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack, då vet jag det. Rivningsfirmans information var inte lätt då det är Polacker/Estländare som river och deras engelska är inte bra och mina spårkknskaper inte heller är bra på dessa.:-D

När? Godsmagasinet?

av Herbert Paalberg, Monday, November 24, 2008, 18:02 (5863 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Stationshuset i Hjulsbro var rivet i fredags 08.11.21 när jag passerade med rst 8304. Godsmagasinet fanns kvar idag 08.11.24 när jag passerade med rst 8653.
Palle i Vika.

Hållsta rivning

av Eric Henriksson, Tuesday, November 25, 2008, 22:04 (5862 dagar sedan) @ Eric Henriksson

idag ser det ut så här i Hållsta!

[image]

[image]

Larslund rivning

av Eric Henriksson, Tuesday, November 25, 2008, 22:09 (5862 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Glömde meddela att Larslund är jämnat med marken nu, helt o hållet, bara en brädhög återstår och i morgon är det nya objekt. Det går med rasande tempo

Hållsta rivning

av Hans O, Wednesday, November 26, 2008, 06:50 (5862 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Hur fungerar det vid tillfällen som här, är det någon som kollar upp om det finns något av historiskt värde inne i bygnaden. Och i detta fallet räddades/sparas biljett luckan/glaset? Eller är den för "ohistorisk" för att bli intresant?

Mvh Hans O

Larslund rivning, frågor

av Jöran Johansson, Wednesday, November 26, 2008, 09:22 (5861 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Vilken dag skedde denna legaliserade vandalisering? Fanns det något SÄRSKILT skäl att riva just det här huset? Det föreföll ovanligt präktigt, med ett fint och ostört läge och kunde absolut inte vara till hinder för den minimala tågtrafiken? Låg inte heller särskilt nära spåren. Var inte huset bebott nyligen?

/Jöran

Larslund rivning, svar o annat

av Eric Henriksson, Wednesday, November 26, 2008, 13:14 (5861 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Vilken dag skedde denna legaliserade vandalisering?

Man kan i stort sett säga att huset låg ner 2008-11-24

Fanns det något SÄRSKILT skäl att riva just det här huset?

Banverkets avvecklingsplan och att det fanns intresserade köpare

Var inte huset bebott nyligen?

Var bebott till slutet av maj 2006 då hyresgästen avflyttade

En reflektion då av vad som finns kvar längs forna OFWJ

Oxelösunds II stationshus är kvar, Stn I revs 1937
Bnvst 2 Kvar ännu 2008, osäker om den såldes till Oxd kommun
Bnvst 202 Kvar ännu 2008, osäker om den såldes till Oxd kommun
Stjärnholm Kvar ännu 2008, osäker om den såldes till Oxd kommun
Bnvst 3. Kvar 2008 såldes 2006
Nyköping (södra) Stn I revs 1969. Stn II kvar, såld 1970
Bnvst 205 Kvar, såld 1977
Bnvst 8 kvar, såld 1964
Bnvst 10 Kvar, såld 1964
Bnvst 11 Kvar, Såld 1961
Vrena Kvar, såld 20071130
Bnvst 12 Kvar Såld 1962
Bnvst 13 Kvar såld 1962
Bnvst 14 Kvar, såld 1961
Bnvst 15 Kvar såld 1967
Bnvst 16 Kvar, såld 1961
Bmstu III. Kvar, såld 1961
Bnvst 209. Kvar, såld 1972
Vadsbro, kvar såld 20070220
Bnvst 18 Kvar, såld 1961
Bnvst 20 Kvar, såld trigen redan 1960
Bnvst 21 Kvar, såld 1962
Bnvst 227 Kvar såld 1996
Bnvst 23 Kvar dock flyttad 1948
Mellösa. Kvar såld 20010630
Bnvst 25 Kvar, såld 1959 eller 1960
Bnvst 26. Kvar, såld 1961
Bnvst 27 Kvar, såld 1961
Hälleforsnäs. Kvar året ut förhoppningsvis
Harsjön Kvar året ut forhoppningsvis, finns dock med i objekt hos en rivningsfirma
Bnvst 29 Kvar såld 1959 eller 1960
Bnvst 215 Kvar såld 1970
Bälgviken Kvar, såld 1979
Bnvst 32 Kvar, såld 1961
Bnvst 33 Kvar såld 1985
Skogstorp Kvar, såld 1978
Bnvst 35 Kvar, såld
Eskilstuna C Kvar
Folkesta Kvar veckan ut o nästa
Rekarne Kvar veckan ut och nästa vecka förhoppningsvis
Bnvst 41 Kvar, såld 1961
Bnvst 42 Kvar, såld 1961
Östertibble Kvar, såld 1970
Bnvst 43 (Öti) kvar, såldes 1961
Torpaslätt, Kvar såld 1969
Bnvst 45 Kvar, såld 1962
Kungsör Kvar. Stnhus I såld 2000
Bmstu V Kvar, såld 1984
Bnvst 49 Kvar, såld 1965
Valskog, Stnhus II kvar, såld 1972

Bnvst 219/220 Kvar, såld 1973
Kvicksund Kvar, såld 1977
Bnvst 53 Kvar, såld 1961
Bnvst 54 Kvar, såld 1962
Bnvst 222 Kvar, såld 1961
Bnvst 225 Kvar, såld 1966
Bnvst 55 Kvar, såld 1962
Bvf V Kvar, såld 1982
Bnvst 56 Kvar , såld 1961
Bnvst 57 Kvar, såld 1962
Kolbäck Kvar, såld 1996

några frågor kanske...

av Eric Henriksson, Wednesday, November 26, 2008, 19:12 (5861 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Igår när man rev ställverksrummet fanns det ju fullt av asbestplattor och inte för att vara elak så undrar jag bara, hur ska det rivas egentligen och så även förvaras ty rivningen skedde utan några som helst skyddsattiraljer eller annat och de nedtagna skivorna staplades på hög, jag hade för mig att det fanns/finns föreskrifter eller är jag helt ute o cyklar. Är det någon som kan klargöra detta för mig hur det är med rivning av sånt här.

[image]
Här har de oskyddade vägskivorna ställts in till den forna biljettluckan

asbestrivning

av Staffan Granath, Wednesday, November 26, 2008, 19:32 (5861 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Igår när man rev ställverksrummet fanns det ju fullt av asbestplattor och inte för att vara elak så undrar jag bara, hur ska det rivas egentligen och så även förvaras ty rivningen skedde utan några som helst skyddsattiraljer eller annat och de nedtagna skivorna staplades på hög, jag hade för mig att det fanns/finns föreskrifter eller är jag helt ute o cyklar. Är det någon som kan klargöra detta för mig hur det är med rivning av sånt här.

[image]
Här har de oskyddade vägskivorna ställts in till den forna biljettluckan

ja, det finns krav för sanering och demontering, se http://www.av.se/dokument/afs/afs2006_01.pdf

(under omarbetning, ny upplaga utkommer inom kort)

då det verkar röra sig om hårda skivor behöver inte rummet tätas in och förses med filtrerad ventilation, men personligt skydd skall bäras.
plattorna deponeras på soptipp, oftast på markerad plats.

nej, du har inte utsatt dig för någon större risk genom att vistas i lokalen, ev. damm är så tungt att det efter en kort stund hamnar på golvet

staffan g, elektroing. som ofta ser ställverksrum :-| :-) :-D

Hållsta järnvägshistoria, del 1

av Eric Henriksson, Wednesday, November 26, 2008, 20:04 (5861 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Kanske skulle komma med något äldre också så här kommer en bunt torrt om Hållsta

Hållsta (Hs(*11) 93+448,1
Hållsta Hål(*31) 93+4483/93+47930/93,51
P Stg Il/exp Vlt be/avbemannad
Ö 18761001 18761001 18761001 18761001 18761001
N 20010616 19780527 19780527 19860601 19780527
31,33 m.ö.h. Station på vänstra sidan. N 6573634 E 583074.
Trafik;
18761001=Öppnades som station. Även 18761015 i källa.
18781014=Den anlagda lastplatsen Belgviken blir underlydande Hållsta station i och med att den lastplatsen öppnades.
19520615=Signaturen ändrades från Hs till Hål.
19580607=Personalindragning sker vid stationen i och med att CTC tas i drift och vid Hållsta blir det endast en personal placerad kvar.
19590701=Fr.o.m. är platsen en håll- och lastageplats underlydande Eskilstuna C.
19671001=Åter bli en trafikplats, men utan resgods.
197805276=Avbemannades anhalten och med det lades paket och styckegodset ner. Även /19770101(*2)/19780601(*2) i källa.
19830529=All persontrafik nedlades förutom SLT-tågen.
19860601=Vagnslastgodstrafiken nedlades.
20010616=SLT-trafikens tåg slutade stanna vid stationen. Trafiken för Sörmlands Läns Lokaltrafik kvarstod med 5 tågstopp om vardagen för persontrafiken fram till och med sommaren 2001.
[image]
GBBJ arkiv
-
Bangård;
18xx=Bangården har sedan anläggandet 1876 förlängts med ett spår och ett stickspår utgick till TGOJ’s grusgrop.
1902=Acetylengasbelysning installerades vid bangården.
1908=Spår 2 och 3 omlades och förlängts med 52 m.
1914=Stenplattformen förlängdes under året med 25 m.
1917=Elbelysning installerades vid bangården.
1920=Rundspåret förlängdes i norr med 90 m.
1927=En ny personplattform anlades.
1936=Ombyggnad och förlängning av sidospåren i norra änden av bangården sker för att erhålla bättre spårförbindelse med grusgropen.
1937=Bangårdsombyggationen är klar.
1938=Spår 2 förlängdes i norra ändan av bangården med c:a 100 m.
1953=Bangården byggdes om så att en frispårslängd om 650 m längd erhållits samt att en ny lastkaj vid spår III anlades under året. Vidare så borttogs stamplattformen men en ny 4 m bred och 180 m lång mellanplattform anlades som ersättning.
19650301=Driftplatsens underhåll, så som gräsklippning, ogräsrensning m.m. som rör planteringarna. ska skötas av trafiksektionen genom stationens försorg.
1985=Ny plattform vid spår 1 byggdes under året och mellanplattformen revs.
1988=Lastspåret blev av med sina växlar då växlarna N:o 3 och N:o 6 togs bort.
Ställverktyp driftsatt avvecklad anmärkning
Vevstlv 1914 1955 M tågvägsspärr
DrS2 1955 19981003 Inkopplades t Tlc 19551207
Stlv 85 19981006 Kvar Utbrett placerat i Skrp, Installerat mellan den 3-6 oktober, reläblock på omgivande linjer(*23).
[image]
GBBJ arkiv

Hållsta järnvägshistoria, del 2

av Eric Henriksson, Wednesday, November 26, 2008, 20:07 (5861 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Byggnad;
1876=Öppnades som station med byggnaderna stationshus, godsmagasin och afträde. Å belägen vid bangården finns både personplattform och lastkaj. Spår utgår till grusgrop. Bostadshuset "Höjden", senare Hål 8C inlöstes av O.F.W.J. för att användas som bostadshus.
1897=En ny stationskarlsbostad uppfördes under året.
1902=Ett acetylengasverk uppfördes under året och i och med detta
så installerades det acetylengasbelysning i stationshuset.
1903=Boställhus uppfördes vid hål
1917=Elbelysning installerades i stationshuset.
1918=Godsmagasinet flyttas ut från spåret och byggdes om samtidigt.
1935=Stationsbyggnaden, ett en- och enhalvvånings stationshus i trä, renoverades då expeditionslokaler och väntsal moderniserades. Huset ligger på vänstra sidan och lägenheten i huset är om 3 rum och kök.
1958=Stationshuset byggdes om under året och fick nuvarande externa utseende.
1962=Godsmagasinet revs. I samband med det genomgår stationen
invändigt en större renovering samt att godsutrymmet i stationshuset
utvidgas.
197x=Hus 8C revs efter en omfattande vattenskada. Var scoutstuga
då. Detta hus byggdes inte av järnvägen utan var en befintlig byggnad som järnvägen inlösa tidigt 1870-tal.
1990=Stationshuset renoverades och exterört målades huset om
till gult.
20061009=Hus 14A, byggdes i början av 1950-talet i samband med elektrifieringen, med nr 42231 revs.
2006=Stationshuset med byggnadsnummer 42230 ska avvecklas, dock inte bestämt när. Likaså ladan intill stationshuset med nr 76538 i Hållsta rivas under år 2006 på grund av att de ej längre behövs för järnvägsverksamheten(*4).
20081124=Stationshusrivningen är påbörjad, rivningen sker av företaget C.R. Miljö, Norrköping.
[image]
© Foto R Bergström, Eskilstuna museers arkiv
-
Status;
1921=Husby Rekarne socken. Poststation är förenad med järnvägsstationen. Å bangården finns frilastningsspår med plats för 15 vagnar och 1 lastkaj med plats för 4 vagnar. Vevställverk med tågvägsspärr. Belysningssystemet är av elektrisk typ.
1926=Husby-Rekarne kommun. 142 km från Stockholm över Flen. Uppbörd c:a 31 500 kr. Tjänstgöringstiden är 18 timmer. Stationsföreståndare E. Andersson samt en stationskarlsförman och 2 stationskarlar. Underlydande trafikplats är Årby. Hållsta ligger i en åkerbrukstrakt med c:a 2 260 invånare i kommunen. Samhället har poststation, telefonstation med telegraminlämning och handlande.
1928=Har signalsäkerhetsanläggning och den hindersfria längden inom fripåleavståndet är 431 m.
1947=Trafikens omfattning var 9 149 försålda personbiljetter, 1 500 res- och expressgodsexpeditioner samt 8 051 il- och fraktgodsexpeditioner.
2008=Kvar som trafikteknisk station.
[image]
Eskilstuna Museers arkiv
-
Posten;
18761101=Posten flyttade in i järnvägsstationen.
19210101= Avskildes till egna lokaler i samhället.
19530501=Återkom igen och var förenad med järnvägen. Posten
var dock borta ur stationshuset innan år 1959.
Övrigt;
1877=Det kostade att resa i III:e klass till Eskilstuna från Hållsta 0;40 kronor.
1946=Hållsta stationssamhälle ligger i Husby-Rekarne församling, Eskilstuna kommun. Hållsta hade ca 500 invånare 1946 och år 2000 ca 802 stycken.
Personal;
Stationsföreståndare fr.o.m. t.o.m. anmärkning Infl Utfl
Richard Hellberg 18760916 19060301 Stins iu Pension
Erik Magnus Andersson 19060301 19200101 Stm iu Pension
Karl Axel August Ryd 19200101 19260901 Stfm iu Sii
Erik Magnus Andersson 19260901 19350131 Stm iu Pension
Henrik Alexander Ericsson 19350301 19460301 Stm kl II iu iu
Per Johan Andersson 19460301 19510701 Stf 2 Oxd iu
Karl Filip Hallqvist 19510701 19570101 se anm #a iu Pension
A.A. Isaksson 19570101 19590101 se anm #b iu iu
Tage I. Lundvall 19590101 19780601 Ftb iu iu
#a=Stf 16 stf 17 53-54, #b=Stf 17/ stf 12 (1957-19??),
Ett namn som finns med men inte passar in är (Pär Gustaf Haverman fr.o.m. 18770101, t.o.m 18851015 som Stins)
*1=Grafiska Tidtabellen 1972-06-18, 2=C.F.redriksson, 3=Grafiska Tidtabellen 1963, 4=Banverket, 6=Sjf 611, 11=Grafiska Tidtabellen 1928, 19=Olofsson ’Sveriges Järnvägar 1921, 23=P. Forsström, 30=Järnvägsinspektionens trafikplatsnamn, 31=Ba order n:r B 14:1 19520206 gällandes fr.o.m. 19520615.
[image]
GBBJ arkiv

Asbestdamm

av Rasmus Axelsson, Thursday, November 27, 2008, 13:46 (5860 dagar sedan) @ Staffan Granath

nej, du har inte utsatt dig för någon större risk genom att vistas i lokalen, ev. damm är så tungt att det efter en kort stund hamnar på golvet

Enligt programmet »Hälsolarm« i P1 den 5 oktober i år beskrivs just asbestdammet som ett problem eftersom de små fibrerna kan hålla sig svävande i veckor... man ska inte lita på media alltid, men lyssna och bedöm själv.

Asbestdamm

av Staffan Granath, Thursday, November 27, 2008, 17:44 (5860 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

nej, du har inte utsatt dig för någon större risk genom att vistas i lokalen, ev. damm är så tungt att det efter en kort stund hamnar på golvet


Enligt programmet »Hälsolarm« i P1 den 5 oktober i år beskrivs just asbestdammet som ett problem eftersom de små fibrerna kan hålla sig svävande i veckor... man ska inte lita på media alltid, men lyssna och bedöm själv.

risken i lokaler där hårda asbestskivor demonterats är ingen direkt riskmiljö. då det rör sig om relativt stora partiklar på ofta mer än 50 mg.
förutsätningen är dock att skivorna brutits eller skruvats loss, om kapning eller borrning utförts skall det betraktas som högrisk då det rör sig om mycket små partiklar :-P

om det däremot rör sig om rivning av rörisolering eller mattor, ja då är det verkligen viktigt att området kapslas i och förses med filtrering för där är partiklarna nere på fibernivå och direkt skadliga vid inandning.

företaget C.R Miljö som anges ha rivit stationen har jag erfarenhet av själv och de är helt seriösa och följer rutinerna.

tänk också på att det kan förekomma asbest i både lok och vagnar som renoveras, även frivilligt arbete skall skyddas :-(

f.ö så omfatta asbest inte bara av skyddsföreskrifterna utan betraktas även som publik hälsofara , alltså även för privatpersoner ;-) :-|

Värde?

av Rasmus Axelsson, Thursday, November 27, 2008, 21:48 (5860 dagar sedan) @ Hans O

Hur fungerar det vid tillfällen som här, är det någon som kollar upp om det finns något av historiskt värde inne i bygnaden. Och i detta fallet räddades/sparas biljett luckan/glaset? Eller är den för "ohistorisk" för att bli intresant?

Vem skulle bevara sådana saker? Banverket tycks huvudsakligen ha värderat husens kulturhistoriska värden efter det yttre och bara i vissa fall verkar man ha kunnat bry sig om det inre.

Vilket värde har glaset från en biljettlucka taget ur sitt sammanhang? Affektionsvärde? Sånt verkar inte bita på Banverket...

Värde?

av Micke D, Monday, December 01, 2008, 12:56 (5856 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Då biljettluckan hade varit trevlig att bevara har jag haft kontakt med banverket sedan i somras.
De hänvisade till att upphandlingen skulle bli klar och att jag då kunde kontakta entreprenören och fråga om jag kunde få ta till vara biljettluckan.
Efter det har jag ibland ställt frågan om hur läget är men fått svar att jag ska vänta.
Nu så har jag ju fått besked via detta forum att stationen är riven.
Något besked från banverket kom aldrig...
Så jag missade tyvär detta helt och hållet.

Hållsta station är under rivning!

av Britt Moberg @, Larslund Nyköping, Monday, December 08, 2008, 13:25 (5849 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Idag påbörjades rivningen av Hållsta station, enligt uppgift av rivningsfirmar är just nu det även en grävskopa i Larslunds station. Innan dessa två stationshus påbörjades var man vid Hjulsbro - är detta stationshus rivet alltså eller...

eric henriksson i ä-tuna

Hejsan !
Jag kan meddela att Larslundsstationshus är rivet nu. Grävkopan påbörjade arbetet med rivningen kl.08 00 och huset var rivet klart kl.18 00.
En hel del påstötte dock under rivningen. Varken el eller vattenförsörjningen var avstängd vid tidpunkten för rivningen varför vattenledningen grävdes av kl.16 30 ca samt att elen kortslöts vid ca 18-tiden.
Jag har dokumenterat rivningen med både stillbilder samt filmning, för info.
Vänligen Britt Moberg