Vilken järnvägsbro är detta? (Bana)
Enligt Svensk Ortförteckning finns tre Bomsarvet:
By Borlänge, by Gagnef och by Säter (Gustafs).
Någon som kan säga vilken som åsyftas och vilken järnväg man ser på bilden?
Enligt Svensk Ortförteckning finns tre Bomsarvet:
By Borlänge, by Gagnef och by Säter (Gustafs).
Någon som kan säga vilken som åsyftas och vilken järnväg man ser på bilden?
Det är Borlänge. Fotot taget från nordväst. Järnvägen finns inte kvar men bron verkar användas som vägbro.
/Johan
Det är Borlänge. Fotot taget från nordväst. Järnvägen finns inte kvar men bron verkar användas som vägbro.
/Johan
Ja, bron byggdes för järnvägslinjen Falun - Repbäcken. Bilden är tagen på älvens södra sida, västerifrån. På bilden ser man också spår på en lägre nivå. De hör till Kvarnsvedens Pappersbruk, och jag tror att de används fortfarande. De spåren var emellertid inte anslutna till linjen Falun - Repbäcken.
Vilken underbar bild, det är ett äkta fotografi... ;-)
Är det Kvarnsvedens smalspår som syns i högra nedre hörnet?
rnd
Ja, det är smalspåret som går till höger. Kontaktledningsstolparna syns tydligt. Spåret gick från Tägtens skilje och ned till bruket. Dagen normalspår till virkesterminalen Tägten, följer ungefär körvägen i bildens mitt och går under den fd järnvägsbron (Falun-Västerdalarnas Jvg) i en vägport vid västra landfästet. Idag har terminalen tre spår, två för lastning/lossning och ett mittre för rundgång. Normalt går 2-3 tågsätt om dagen Borlänge-Kvarnsveden-Tägten för lossning/lastning.
Ca 500 m nedströms bron ligger Forshuvuds kraftstation.
Kartlänk till hitta.se Kolla också på flygbilden, bron syns bra där.
Ja, det är smalspåret som går till höger. Kontaktledningsstolparna syns tydligt.
Fast stolparna verkar vara en kraftledning.
Tack för alla svar. Nu vet jag mycket bättre!
Ja, det är smalspåret som går till höger. Kontaktledningsstolparna syns tydligt.
Fast stolparna verkar vara en kraftledning.
Det går en trefaslinje i toppen på stolparna, ja, men tittar man noga syns uteliggare för kontaktledningen.
Sedan 2003 heter bron officiellt Forshuvudbron.
Jag hoppas att det är ok att använda bilden.
forum.skalman.nu
Rulla ner en bit på sidan.