Ett par JLJ-frågor till (Järnväg allmänt)
på www.bangardar.se finns ett par olika spårplanskartor över JLJ. En av dem är en liten bangård precis norr om bron över Ljungan, här på karta från 1912(?):
Bangården syns i denna förstorade och därmed suddiga bild - men tom:
(Sundsvalls museum, www.digitaltmuseum.se)
Är det nån som vet vad denna bangård var avsedd för? Att döma av tillgängliga kartor verkar det inte ha legat nån industri på platsen, inte förrän efter att bangårdens revs (1963?). Det framgår heller inte att det skulle vara nån lastplats där, och det borde ha varit svårt att lasta nåt där.
Kan det helt enkelt ha varit en bangård för uppställning av vagnar?
I bildsöktjänsten för Sundsvalls museum på Digitalt Museum fanns även ett foto från 1917 på ett blandat tåg på bron över Ljungan:
JLJ hade persontrafik 1912-32 och i bildtexten till fotot ovan anges att personvagnen kallades "gamla folkvagnen". Det ser ut som en 1880-tals kupevagn, kan det stämma? Vet nån om JLJ hade fler personvagnar, kanske en "ny folkvagn" eller var detta den enda "folkvagnen"?
Och vad är det för typ av vagn som går före folkvagnen?
Tack på förhand för ev. tips och idéer! :)