Godsvagnar från NOHAB till RAI (Järnväg allmänt)
Den danska firman Kampsax byggde i samarbete med Nohab den Transiransk järnvägen. Bl a levererades godsvagnar enligt dessa bilder. Vore intressant att få reda på antalet av resp typer.
Ballastvagn.
av BD, Sunday, September 11, 2016, 18:27 (3072 dagar sedan)
Den danska firman Kampsax byggde i samarbete med Nohab den Transiransk järnvägen. Bl a levererades godsvagnar enligt dessa bilder. Vore intressant att få reda på antalet av resp typer.
Ballastvagn.
av Christer Fredriksson, Sunday, September 11, 2016, 19:27 (3072 dagar sedan) @ BD
När byggdes dessa vagnar?
Jag tänker då på plåtlagergafflarna samt hyllsbuffertarna som är av modernt snitt!
av BD, Sunday, September 11, 2016, 20:02 (3072 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
När byggdes dessa vagnar?
Jag tänker då på plåtlagergafflarna samt hylsbuffertarna som är av modernt snitt!
Under 1930-talet. Notera även HiK-bromsen.
av Kurt G Möller, Sunday, September 11, 2016, 21:28 (3072 dagar sedan) @ BD
Fotona ser ut precis som om det var spegelvända "S J" på boxlocken...???!!!
???????????
av Christer Fredriksson, Sunday, September 11, 2016, 21:47 (3072 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Jo, men texten på sidorna är korrekt.
av Lars E Johansson, Monday, September 12, 2016, 10:01 (3071 dagar sedan) @ BD
Beställningen 1935 omfattade 60 lågsidiga godsvagnar (vet ej hur många som hade bromsytt), 20 fyraxliga rälsvagnar och 120 ballastvagnar. Ballastvagnarna konstruerades av NOHAB. De sista godsvagnarna levererades i september 1936.
av Ulf Diehl, Monday, September 12, 2016, 20:25 (3071 dagar sedan) @ Lars E Johansson
I beställningen till Turkiet så subkontrakterade NOHAB leveransen av godsvagnarna till KVAB. Skedde så här också? I annat fall har du NOHAB tillverkningsnummer?
Ulf Diehl
av Ola Almquist, Tuesday, September 13, 2016, 03:15 (3071 dagar sedan) @ Ulf Diehl
I beställningen till Turkiet så subkontrakterade NOHAB leveransen av godsvagnarna till KVAB. Skedde så här också? I annat fall har du NOHAB tillverkningsnummer?
Ulf Diehl
Det står det ingenting om i boken Kalmar - 100 år på spår så det tror jag inte.
Beställningsår och -nummer enligt NOHAB-arkivet, D2DB:1:
1934 62123 60 st. tvåaxliga täckta godsvagnar med handbroms, lastar 17,5 ton
1935 62144 20 st. fyraxliga rälsvagnar.
1935 62145 30 st. tvåaxliga lågsidiga godsvagnar utan broms.
1935 62146 30 st. tvåaxliga lågsidiga godsvagnar med broms.
1935 62147 60 st. tvåaxliga ballastvagnar utan broms.
1935 62148 60 st. tvåaxliga ballastvagnar med broms.
1935 62149 2 st. tvåaxliga tankvagnar, 20 m3
M.v.h.
Ola
av Bertil Bengtsson, Tuesday, September 13, 2016, 16:27 (3070 dagar sedan) @ Ola Almquist
Finns det ritningar / måttskisser?
Vagnarna tycks vara konstruerade enligt dåvarande svensk standard, dvs med hylsbuffertar och med redan då något gammelmodiga lagergafflar. Var det svensk standard "rakt igenom" var lagervidden 1980 mm, men var det tysk standard på hjulaxlarna var lagervidden 1956 mm. Modernt var HiK-bromsen - men vad har boggivagnen för broms? Tycker mig läsa "Charpenter"? Boggivagnen och stolpvagnarna ser ganska tyska ut, men sådana vagnar fanns inte i Tyskland.
Berra
av BD, Tuesday, September 13, 2016, 17:28 (3070 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Text:
Frein a' air comprime'
Type Hikgl
av Bertil Bengtsson, Friday, September 16, 2016, 18:11 (3067 dagar sedan) @ BD
Tackar ! Berra
av Lars E Johansson, Wednesday, September 14, 2016, 22:07 (3069 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Min källa är "NYDQVIST & HOLM 100 år 1847 - 1947" av Werner Johnsson där sid 311-323 behandlar den persiska beställningen. Där finns inga uppgifter om tillverkningsnummer, ritningar eller måttskisser.
1931 beställdes hos NOHAB fyra ballastlok och 60 täckta godsvagnar. Tre av loken köptes begagnade från Göteborg-Borås Järnväg, det fjärde från Borås-Alvesta Järnväg. Loken fick bl a nya pannor, nya cylindrar och nya tillverkningsnummer. Åtminstone loken levererades 1933. Året efter levererades också en luxuös salongsvagn till shahen av Iran.
En ny beställning 1935 omfattade (förutom de lågsidiga godsvagnarna, rälsvagnarna och ballastvagnarna) 12 lok, 2 dieselelektriska motorvagnar, 1 roterande snöplog, 1 vingsnöplog, 1 kranvagn, 2 vattentankvagnar, 7 personvagnar och 1 inspektionsvagn.
Johnsson konstaterade "Främst bereddes Trollhättebor sysselsättning ... Men indirekt hade den betydelse även för många andra företag i vårt land, då mycket av materielen måste beställas utanför verkstaden." Några enstaka exempel nämnes. Dieselmotorerna tillverkade Burmeister & Wain. Till personvagnarna byggde NOHAB boggierna. När det gällde shahens vagn tillverkade NOHAB vagnstommen och boggierna, Nordiska Kompaniet inredningen och Svenska Järnvägsverkstäderna teknisk utrustning samt installerade belysning, ventilation, värme och vatten.
NOHAB sålde järnvägsmaterielen till Persiska kompaniet som i sin tur levererade till Iran. Detta bolag hade bl a till uppgift att inköpa de persiska varor som utgjorde betalning för svenska leveranser. Det kunde handla om russin, mattor och persianskinn. Huvudaktieägare var NOHAB, Bofors och KOoperativa Förbundet.
Ett antal av fordonen presenteras med bild och tekniska uppgifter i NOHAB:s katalog från 1940.