Godsvagnar från NOHAB till RAI (Järnväg allmänt)
Min källa är "NYDQVIST & HOLM 100 år 1847 - 1947" av Werner Johnsson där sid 311-323 behandlar den persiska beställningen. Där finns inga uppgifter om tillverkningsnummer, ritningar eller måttskisser.
1931 beställdes hos NOHAB fyra ballastlok och 60 täckta godsvagnar. Tre av loken köptes begagnade från Göteborg-Borås Järnväg, det fjärde från Borås-Alvesta Järnväg. Loken fick bl a nya pannor, nya cylindrar och nya tillverkningsnummer. Åtminstone loken levererades 1933. Året efter levererades också en luxuös salongsvagn till shahen av Iran.
En ny beställning 1935 omfattade (förutom de lågsidiga godsvagnarna, rälsvagnarna och ballastvagnarna) 12 lok, 2 dieselelektriska motorvagnar, 1 roterande snöplog, 1 vingsnöplog, 1 kranvagn, 2 vattentankvagnar, 7 personvagnar och 1 inspektionsvagn.
Johnsson konstaterade "Främst bereddes Trollhättebor sysselsättning ... Men indirekt hade den betydelse även för många andra företag i vårt land, då mycket av materielen måste beställas utanför verkstaden." Några enstaka exempel nämnes. Dieselmotorerna tillverkade Burmeister & Wain. Till personvagnarna byggde NOHAB boggierna. När det gällde shahens vagn tillverkade NOHAB vagnstommen och boggierna, Nordiska Kompaniet inredningen och Svenska Järnvägsverkstäderna teknisk utrustning samt installerade belysning, ventilation, värme och vatten.
NOHAB sålde järnvägsmaterielen till Persiska kompaniet som i sin tur levererade till Iran. Detta bolag hade bl a till uppgift att inköpa de persiska varor som utgjorde betalning för svenska leveranser. Det kunde handla om russin, mattor och persianskinn. Huvudaktieägare var NOHAB, Bofors och KOoperativa Förbundet.
Ett antal av fordonen presenteras med bild och tekniska uppgifter i NOHAB:s katalog från 1940.