Banvaktsstuga norr om Värmlands bro riven (Byggnad)
Som rubriken lyder.
Såg att huset var helt borta igår så rivning borde ha börjat för ungefär en vecka sedan.
Vet inget mer om huset än att det flyttats när dåvarande RV45 byggdes ut.
av David Sohlberg, Thursday, December 04, 2008, 20:38 (5852 dagar sedan)
Som rubriken lyder.
Såg att huset var helt borta igår så rivning borde ha börjat för ungefär en vecka sedan.
Vet inget mer om huset än att det flyttats när dåvarande RV45 byggdes ut.
av Rasmus Axelsson, Thursday, December 04, 2008, 20:43 (5852 dagar sedan) @ David Sohlberg
Vilken av dem kan det ha varit tro?
av David Sohlberg, Thursday, December 04, 2008, 21:03 (5852 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Jag sätter en potatis på Brotorp. Även om kartorna på sidorna inte ville vara med.
av David Sohlberg, Thursday, December 04, 2008, 21:09 (5852 dagar sedan) @ David Sohlberg
Den jag menar ligger/låg enligt eniro.se på
X= 656712
Y= 134105
av Jöran Johansson, Thursday, December 04, 2008, 22:51 (5852 dagar sedan) @ David Sohlberg
Den här stugan är något av ett mysterium. Den ligger (förlåt låg) ju inte intill järnvägen utan på bortsidan av riksväg 45 från järnvägen sett. Därför kan knappast Banverket ha medverkat den här gången. Stugan företedde många drag av en BJ banvaktsstuga, men finns inte upptagen som sådan (såvitt jag kunnat finna). Troligen är det en stuga med BJ ursprung som flyttats till den här platsen. Man kan tänka sig banvaktsstugan 54 Mellbyn som låg ett par km norrut och revs för länge sedan. Men det är bara en spekulation.
Jag har lagt ut några krokar för att få veta mer om byggnaden, men utan napp hittills. Finns det någon som vet mer så kontakta mig gärna!
Jag tittade på stugan för några månader sedan. Den stod då tom och var inte särskilt väl skött, men såg inte ut som ett rivningsobjekt heller.
För det är väl den här stugan vi talar om?
/Jöran
av David Sohlberg, Friday, December 05, 2008, 16:19 (5851 dagar sedan) @ Jöran Johansson
.
av Hans Keller, Saturday, December 06, 2008, 03:36 (5851 dagar sedan) @ David Sohlberg
Ungefär mitt för stugan passerade ursprungligen vägen BJ i plankorsning. Denna försvann när man på 1930-talet lade om vägen till att fortsätta en bit norrut på BJ östra sida och sedan passera banan på en viadukt. Infarten på denna söderifrån var en mycket skarp kurva, ca 70-80 grader. Med tilltagande vägtrafik skedde på 1960/70-talen några svåra bilolyckor när bilar körde av rakt fram. Med anledning av bla detta rätades vägen till att gå genare i kurvan och med en ny bro som passerar snett över fd BJ på 1970-talet. Den gamla vägens bankett väster och nedanför BJ banvall syns ännu tydligt. Denna väg är emellertid inte den ursprungliga riksvägen Göteborg-Karlstad. Den gick över Liljedal där den passerade Ransundet på färja. Det får väl antas att stugan flyttades i samband med vägomläggningen på 1930-talet. Stugan var ju fö av trämodell vilket inte ursprungsstugorna söder om Kil är/var (tegel). Stugan någon km norrut, Mellbyn, tror jag mig ha sett och den var i tegel. Brotorp var fö målad i BJ-färger till för inte så många år sedan./HK
av Stefan Nilsson, Thursday, December 04, 2008, 22:51 (5852 dagar sedan) @ David Sohlberg
Den jag menar ligger/låg enligt eniro.se på
X= 656712
Y= 134105
Den - är du säker? Den ligger/låg ju till o med på andra sidan 45:an (öster). Jag tänkte mer på Brotorp när jag läste ditt första inlägg, den som ligger/låg mellan 45:an och banan och som är bommad i fotot på Rasmus sida:
6566795
1340870
Får nästan ta en tur i helgen och kolla...
Fick f.ö info från en bekant att godsmagasinet på Vidön var rivet förra veckan, exakt när känner jag inte till. Antar att det är det som står under "Skoghall" i Rasmus lista (försökte f.ö anmäla denna ändring via sidan men fick felmeddelande "Kunde inte ansluta" eller nåt liknande ;-)).
av Rasmus Axelsson, Saturday, December 06, 2008, 16:13 (5850 dagar sedan) @ Stefan Nilsson
Den - är du säker? Den ligger/låg ju till o med på andra sidan 45:an (öster). Jag tänkte mer på Brotorp när jag läste ditt första inlägg, den som ligger/låg mellan 45:an och banan och som är bommad i fotot på Rasmus sida:
Menar du Banvakt.se så är det i huvudsak Jörans verk... han står för innehållet och jag mest för tekniken...
Fick f.ö info från en bekant att godsmagasinet på Vidön var rivet förra veckan, exakt när känner jag inte till. Antar att det är det som står under "Skoghall" i Rasmus lista
Det skulle kunna mycket väl kunna vara skoghallsmagasinet... hur står det till med stationshuset nu för tiden?
(försökte f.ö anmäla denna ändring via sidan men fick felmeddelande "Kunde inte ansluta" eller nåt liknande ;-)).
Tack för det, jag visste att jag hade missat något tekniskt när vi flyttade sidan från gamla webhotellet. Nu ska det dock funka... pinsamt.
av Stefan Nilsson, Saturday, December 06, 2008, 16:33 (5850 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Menar du Banvakt.se så är det i huvudsak Jörans verk... han står för innehållet och jag mest för tekniken...
David S vet bäst vilken stuga det gällde, som har sett platsen. Jag tyckte bara det verkade orimligt att riva den kåken som såg bra ut och stod bra till, jämfört med den andra...
Fick f.ö info från en bekant att godsmagasinet på Vidön var rivet förra veckan, exakt när känner jag inte till. Antar att det är det som står under "Skoghall" i Rasmus lista
Det skulle kunna mycket väl kunna vara skoghallsmagasinet... hur står det till med stationshuset nu för tiden?
Stationshuset stod kvar så sent som i förmiddags, verkar utan tvekan bebott.
(försökte f.ö anmäla denna ändring via sidan men fick felmeddelande "Kunde inte ansluta" eller nåt liknande ;-)).
Tack för det, jag visste att jag hade missat något tekniskt när vi flyttade sidan från gamla webhotellet. Nu ska det dock funka... pinsamt.
;-) Inte meningen att göra det pinsamt! Ska se om jag kan ordna nåt kul som kompensation...