Jag tittade i boken "Minnenas spår" av Stig Svallhammar och Bertil Thylander där personal från fd NVHJ berättar minnen från både privatbanetiden och SJ-tiden. I den finns en kopia av NVHJ avlöningsstat från 1949. Då finns en motorförare vid namn Ture Friberg placerad i Spångenäs. Vid förstatligandet 1949 blev han placerad i Västervik berättar han. Därefter kördes tågen av personal från Västervik.
X1, sedermera SJ XF1p 715 slopad 1950, hette motorvagnen som gick mellan Spångenäs-Vimmerby under privatbanetiden och fram till 1950. Ersattes då av en vagn som hette X1p 433, fd KBJ 53. Även den med möjlighet att dra godsvagnar.
Enligt de som berättar så skulle alla tåg till Vimmerby från och med 1952 varit genomgående till Västervik med av- och tillkoppling i Spångenäs i och med att stålmotorvagnar, YC04p/YCo5p, sattes in. Framgår inte av Sveriges kommunikationer 1953. Om föraren gjorde så framgår inte men var väl troligt. Fick väl vara biljettgranskare mellan Västervik-Spångenäs.
För de som är intresserade så gavs boken ut av Stenvalls förlag 2005.
Här är en artikel om sista turen med XF1p 715. Den togs dock i trafik 1932 och inte 1924 som det står i artikeln.
[img]https://c3.staticflickr.com/1/568/31194523394_b83ee3527b_h.jpg[/img]
Jag hittar inte inte Ture Friberg vare sig i Sveriges Järnvägsstationer eller Svenska Lokmän. Däremot i listan i Minnenas spår som det står om ovan.
En bild på honom finns [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ05511]här[/link] där han avbildats tillsammans med bl.a. min mormors bror, Bertil Axelsson.
X1p 433 finns på bild [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ05478]här[/link]. En annan variant av tåg på Vimmerbybanan ses [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ02941]här[/link].
M.v.h.
Ola