Information om färfger på loken som trafikerade BJ/GDG (Fordon: lok)

av masch, Wednesday, December 10, 2008, 12:59 (5901 dagar sedan)

Hej, jag söker information - och gärna färgbilder - på de ellok som trafikerade BJ/GDG, t.ex. litt. Hg2, O och D-lok (om de hade sådana).

Var kan man finna detta?

Jag är "ny i branschen" och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

//M

Information om färfger på loken som trafikerade BJ/GDG

av Micke Carlsson., Wednesday, December 10, 2008, 18:42 (5901 dagar sedan) @ masch

Eftersom de torde tappat färgen långt innan färgfilm blev vanligt är det nog ont om autentiska färgbilder från BJ tänker jag. Men detta härna borde ju vara ett steg i den riktning du söker.

http://www.jarnvag.net/test/images/bild/lokguide/Bk_O214Gavle2004.jpg


Järnvägsmuséet i Gävle har också en fin motorvagnsmodell i 1:20 där färgen kan ses.

Förbryllande...

av Martin H, Wednesday, December 10, 2008, 20:03 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Eftersom de torde tappat färgen långt innan färgfilm blev vanligt är det nog ont om autentiska färgbilder från BJ tänker jag. Men detta härna borde ju vara ett steg i den riktning du söker.

http://www.jarnvag.net/test/images/bild/lokguide/Bk_O214Gavle2004.jpg


Järnvägsmuséet i Gävle har också en fin motorvagnsmodell i 1:20 där färgen kan ses.

Detta med BJ:s färger tycker jag är en smula förbryllande.

1) O-loket på länken ovan är orange överst, precis som BJs Hg-lok.
2) I artikeln i Tåg visas den enda kända färgbilden på Xoa8, som är orange nedtill.

Verkar märkligt att man vände på färgerna när de nya Xoa8:orna kom... Någon som kan reda ut begreppen?

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 09:58 (5900 dagar sedan) @ Martin H

Nja! De där färgerna är inte lika på expressen och loken.Först. När expressen stod intill en Xoa5 var det dem emellan en markant skillnad.SJ hade valt en gulorange färg ton. GDG expressen var målad i en rödorange.Se modellen av GDG expressen ,som förekommer längre ner i stycket, som handlar om norska snabbmotorvagnssättet, och som finns utlagt på jvmv nu i dagarna.Där har Ryderberg tror jag han heter, lyckats mycket bra i att återge färgerna rätt.
El lokens färg är svårare att beskriva.Den överenstämmer nog inte riktigt helt med den färg som loket i Gävle är målat med.När GDG biltrafik bildades 1941 införde man dels en nationalkokard, som inte var gul och blå ,utan gul och röd.Dessutom ett mössmärke i samma stil som märkena på lokfronten med GDG märket och under i en halvbåge texten GDG Biltrafik, men stället för grön bakgrund användes en röd nyans. Jag har jämfört den med Stanley Gibbons färglikare för frimärken och den överenstämmer bäst med Scarlet vermillon .Scharlakans cinnober.Denna nyans stämmer nog också bäst med den nyans elloken var målade med ovan fönstren.Första elloket som målades i två färger var förmodligen 208 , för när det kom till Åmål blev det fotograferat både fram och bak ,så att säga.Undre delen var då målad i en nästan chokladbrun färgnyans ,som sedan modifierades.Nu är det ju så att röd nyans fort förändras av väder och vind och antar en mer eller mindre orange färgton.Plåtar man det sedan när solen står lågt ,ser det ännu mer orange ut. I garaget som spårvägssällskapet disponerar i Göteborg står en gammal GDG buss. Här kan man se hur färgen förändrats mot orange av väder och vind.Mer finns väl att tllägga, men sidan tycks mig ta slut:-) Sune

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 11:12 (5900 dagar sedan) @ Sune Nylén

Äras den som o.s.v. Hans Ryderwall heter fotografen av GDG expressen.Ber om ursäkt:-) Sune

Förbryllande...

av BJ, Thursday, December 11, 2008, 15:02 (5900 dagar sedan) @ Martin H

En gammal tolkning av BJ färgen på Ds 201.
Massor av ny information sedan bygget för 20 år sedan.
Banröjaren skulle nog ha varit av H3s modell osv.....
BJ (bild bygge)

[image]

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 16:40 (5900 dagar sedan) @ BJ

Nja! Jag hade för några veckor sedan just ett inlägg om banröjarna. I Nohab arkivet på Polstjärnegatan fanns en beställning på först 2 banröjare. Dessa utfördes i två olika modeller.Dels en a la H3s ,men anpassad till elektroloken.Den såg ut att vara gjuten i stålgjutgods. Denna monterades på 207.Det finns en fin sidvybild på detta lok, taget förmodar jag 1939, med denna monterad. En sådant stort foto i kanske 40 x 50 cm satt på väggen på jvg restaurangen i Kil på 50 talet,och Stig N hade sådan bild till salu. Dels en svetsad av vinkeljärn av samma modell som hamnade på M loken 1944. Av denna modell beställde man sedan till de andra loken + DJs maskiner var också försedda med dessa.Så 201 skall alltså inte ha H3s modell ,utan den andra. De där satt kvar åtminstone till 1959 när loken var stallade på Sävenäs,dit de kom i september 57,om jag ej tar fel.Någon sa´ vid något tillfälle att de tog emot i stallporten på något ställe om nu det är rätt.Loken började ju på 60 talet gå turer till Borås Uddevalla m fl platser, så det är ju möjligt att så var fallet.Svårt att kontrollera sådant så här långt efteråt.De nio BJ loken hade också strömavtagare av 1947 års modell,med rörformade isolatorer, samma som på GDG expressen. medan de tre DJ loken hade den med "trissolatorer" på taket.Dessa blev ju också utbytta .När vet jag dock ej. Ja det var väl kanske något utanför det hela.
Jag skall försöka att dela med mig med den kunnskap jag eventuellt kan ha i alla fall. Hälsningar:-) Sune

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 16:50 (5900 dagar sedan) @ BJ

Mycket fin modell det måste jag för övrigt säga.Beträffande frontemblemet,var det nog något som kom upp efter kriget på de tidigare loken.Det som är på motorvagnen och 210 när de plåtades .sa´ en gång verkmästare Frisk i Åmål till mig ,att de var målade på masonit och bara uppsatta för fotograferingen.Loket hade det bara på den ena fronten. Under kriget var det beslag på lättmetall och det vankades nog inget tillstånd till sådana där försköningar skulle jag tro.Lycka till med modellbyggandet.:-) Sune

Förbryllande...

av BJ, Thursday, December 11, 2008, 17:27 (5900 dagar sedan) @ Sune Nylén

Intresant Sune.
På tidigt 80tal så hängde en GDG vinge över dörren på till ett av rummen i "tjänstemannahuset" vid Huvudverkstaden. Den var garanterat inte i masonit.

På en troligen leveransbild av Ds201 så är loket troligen enfärgat. saknar banröjare och har trisolator bryggor.

En bild på 203 har samma banröjare som på bild nedan och GDG vinge. På linjen med tåg.
Front av 201 på bild från HKN.

[image]

Förbryllande...

av Ola Almquist, Thursday, December 11, 2008, 17:40 (5900 dagar sedan) @ BJ

På bilden av DJ 101 på historiskt.nu ser det också enfärgat ut, men det kan också bero på vilken typ av film som användes. Hur var det med Hg-loken?

M.v.h.
Ola

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 22:25 (5900 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nej,det är nog riktigt att de var av lättmetall.Efter kriget.när det lättade på tillgången försågs alla loken med metallemblem.De som suttit på expressen är svagt rundade för att passa till fronten .Vill minnas att så är fallet med det som sitter nere på GMJS-fast jag har inte sett det på ,kanske 20 år- medan alla som satt på lok och Xa Xm var raka.Bilden på 201 verkar vara tagen 1947/48. Loket har pantograf av 1947 års modell med raka rörisolatorer.Man hade ju stora problem med den lutande fronten och experimenterade stup i kvarten med olika lösningar,då upptrycket på kontaktledningen blev för högt.I Sveriges Enskilda Jvg INg förbunds små häften finns mycket rapporterat om detta i vart och varannat nummer.Tidningen Såningsmannen gjorde en reportage resa när eldriften Göteborg Gävle var klar 1946. Som omslag finns en bild av 206 i Falun. Loket har då metallemblem på fronten.Däremot visar en bild av 206 i Ål 1942 att sådant ej förekom då.DJ arrenderades ju från 1 jan 1942 av BJ,så först då fick man väl inflytande över utfomningen.Lustigt nog fick dock DJ loken inte 1947 års modell av strömavtagare och de hade ju också solskydden över sidofönstren kvar hela tiden. På BJ togs de bort tidigt i samband med besvären med upptrycket. Kanske berodde det på att DJ loken gick mest Mellerud Kornsjö på privattiden,medan BJ loken hade besvär med starka motvindar längs älvdalen. Jag skall se om jag får tid att presentera de där mättabellerna ,som sitter i en pärm .:-) Sune

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 22:35 (5900 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hg loken ja. Jag såg bara en gång Hg 225 -751 i Göteborg,Det levererades ju på BJ tiden våren 1947 och var målat i två färger precis som Ds och O loken.Däremot verkar det av bilder inte som om SDJ loken var målade så.De levererades ju strax före övergången till SJ 1948 och verkar ha varit målade i bara en färg.Ja här finns det väl mycket att berätta ,men mina två pekfingrar börjar att tröttna. Ha de! :-) Sune

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 23:44 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja loket på Såningsmannens framsida är 205, men det spelar väl kanske mindre roll:-) Sune

Förbryllande...Hg lok

av m.svenson, Friday, December 12, 2008, 00:39 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hg loken ja. Jag såg bara en gång Hg 225 -751 i Göteborg,Det levererades ju på BJ tiden våren 1947 och var målat i två färger precis som Ds och O loken.Däremot verkar det av bilder inte som om SDJ loken var målade så.De levererades ju strax före övergången till SJ 1948 och verkar ha varit målade i bara en färg.Ja här finns det väl mycket att berätta ,men mina två pekfingrar börjar att tröttna. Ha de! :-) Sune

Hej!Mycket intressant,du skriver att du såg BJ HG 225 en gång i Göteborg och loket då var målat i tvåfärgs utförandet, var det så och var det 1947? Min pappa lokförare vid BJ vid den tiden trodde sig också sett loken i den färgsättningen men han var inte helt säker. Mvh Martin.

Förbryllande...Hg lok

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, December 12, 2008, 08:05 (5899 dagar sedan) @ m.svenson

Ja jag glömde att sätta ut när jag gjorde iakttagelsen.Jag började hösten 48 som kontorsbud vid ett företag som låg nära järnvägen,och passerade mest varje dag där när jag gick till och från jobbet,gick ärende o.s.v. Det var nog våren 49 som jag såg detta lok.Det var fint väder och ingen snö,så det skulle nog kunna stämma in ganska bra.Det gick kopplat i tåg 116 G- Mellerud. Jag höll stenkoll på alla BJ lok och noterade det därför speciellt.Här är ju ett Hg lok som tillhört GDG,det såg jag med en gång,då det hade en svartmålad masonitskiva med SJ numret över den ordinarie nummerskylten.:-) Sune

Förbryllande...Hg lok

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, December 12, 2008, 08:30 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

När jag igår skrev om GDG biltrafik var jag så upptagen med att beskriva färgen, när jag jämförde lokemblemen med bussbolagets, att jag inte skrev att bussbolagets var i mässing, till skillnad från de lättmetallsmärken,som prydde loken. i boken "GDG Biltrafik AB De första 50 åren" finns på sidan 37 bilder på de olika märkena.Jag uttryckte mig kanske också lite luddigt om texten.Det stod GDG som på loken,och under i en halvbåge med versaler BILTRAFIK.I boken står att märket med texten biltrafik användes till 1967,men det fanns ett liknande märke utan texten Biltrafik.Detta kom nog efter att SJ övertagit GDG och GDG biltrafik inte längre fanns utan var ett SJ bolag.Till uniformen hade man blågrå eloxerade ,refflade knappar med texten GDG biltrafik.Senare blev de mässingsfärgade.Förmodligen när märket ändrade typ.På sid 43 i samma bok finns f.ö ett antal lastbilar och bussar f.ö. med liknande märken.Jag har tidigare berättat om en man som bodde i Kungälv och redan innan BJ tiden,så fort han fått körkort.jag tror han var född 1901 03 nån´ting , börjat köra buss Kungälv Göteborg, och sedan fortsatte hos BJ och GDG fram till pensionen.Tidigare hade chaufförerna det vanliga bussmärket,en stor brunlackad mässingsoval med en oval inuti med två uppstickande "horn".Uppfifterna har jag fått av honom,jämte ovan relaterade märken.Boken om GDG kan nog den intresserade få låna till sig från närmsta bibliotek.Lycka till med studierna.:-) Sune

Förbryllande...

av BJ, Friday, December 12, 2008, 14:52 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Oj.... BJ Hg tvåfärgad. Absolut första gången jag hör detta.
Det var ju trevligt inte minst för oss BJ och modell diggare.
Alla har så länge jag mins sagt att Hg loken var enfärgade.
Det kanske finns någon dokumentation om saken?

Kan det ha varit så att DJ 101-103 var målade i den mer vinröda färgen som på nederdelen av BJ loken?

BJ

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, December 12, 2008, 15:50 (5899 dagar sedan) @ BJ

Om det sistnämnda vet jag intet.Morrgan har nog kläm på målningen av Hg ,för Bjs målade ju sin Hg i två färger en gång i tiden,fast väder och vind har,lindrigt sagt,gått åt den,där den står på Lärje.Och nyansen var väl inte heller helt rätt.:-) Sune

Förbryllande...Hg lok

av BJ, Friday, December 12, 2008, 16:04 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

När jag igår skrev om GDG biltrafik var jag så upptagen med att beskriva färgen, när jag jämförde lokemblemen med bussbolagets, att jag inte skrev att bussbolagets var i mässing, till skillnad från de lättmetallsmärken,som prydde loken. i boken "GDG Biltrafik AB De första 50 åren" finns på sidan 37 bilder på de olika märkena.

Undrar om du har rätt nu Sune. Att GDG vingarna var mässingsfärgade.
Har tolkat dessa som silverfärgade.
Här min tolkning:
BJ

[image]

Förbryllande...

av MH, Friday, December 12, 2008, 16:42 (5899 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för ett uttömmande svar!

Men jag tycker det är märkligt att man ändrade från "mörkt nedtill" till "mörk upptill" från loket till motorvagnen, jämför på bilderna.

[image]
Mörkt nedtill

[image]
Mörkt upptill

För mig ser det ut som (om modellbyggarna fått nyanserna rätt) färgsättningen är omvänd, men med samma nyanser. Någon som vet om det är rätt, eller har någon aning om bakgrunden till det?

Förbryllande...Hg lok

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, December 12, 2008, 19:17 (5899 dagar sedan) @ BJ

Ja! Ja! Men du ,och andra också kanske,missförstod mig nog. Det var INTE det emblem som satt på fordonen jag talade om ,som var mässingsfärgade-eller "förgyllda" - om man så vill,utan de vingar personalen hade i sina mössor.
På tal em det.Jag såg på ritningen i elloksboken att där stod det BJ i stället för GDG i emblemet på expressens sidor.Det där var något som gick igen från 1939.På fronten på invigningsloket stod det också BJ.så ock på inbjudningskorten.Det utbyttes ju kort efter mot GDG i stället.Frisk , som jag talade om igår ,eller förrgår,berättade för mig att man tog en stor skiva masonit eller lamellträ,jag vet ej vilket,lackade den och målade dit vinghjulet med BJ och monterade den i fronten på invigningloket i mars 1939,där den stod ,vilande på gångbordet mellan strålkastarna.
På tal om färger.Av praktiska skäl skulle jag tro att loken fick en mörkare underdel. Alla vet ju hur olja och stöv snabbt mörkar ner en D -lokssida.Beträffande färgsättningen i övrigt skulle jag gissa att man anlitade en talangfull konstnär som kombinerade ihop det hela.Färgen på lokmodellen är ju f.ö kraftigt orange.så var ej fallet i verkligheten.:-) Sune

Förbryllande...

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, December 12, 2008, 23:13 (5898 dagar sedan) @ Sune Nylén

En sak till som jag inte tänkte på , Bussemblemet saknade det hjul som fanns på lokemblemen.:-) Sune

Vinghjulet med BJ isf GDG

av Hans Keller, Saturday, December 13, 2008, 03:19 (5898 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det provisoriska vinghjulet med signatur BJ, istället för GDG som det senare blev, kan ses på loket i invigningståget när det kom till Åmål och blev fotograferat. Fotograf var hovfotograf Isaksson i Åmål, och fotot gavs även ut som vykort. Finns återgivet i BJ-historiken från 1979./HK

Silver eller vitt?

av Hans Keller, Saturday, December 13, 2008, 03:28 (5898 dagar sedan) @ BJ

När jag igår skrev om GDG biltrafik var jag så upptagen med att beskriva färgen, när jag jämförde lokemblemen med bussbolagets, att jag inte skrev att bussbolagets var i mässing, till skillnad från de lättmetallsmärken,som prydde loken. i boken "GDG Biltrafik AB De första 50 åren" finns på sidan 37 bilder på de olika märkena.

Undrar om du har rätt nu Sune. Att GDG vingarna var mässingsfärgade.
Har tolkat dessa som silverfärgade.
Här min tolkning:
BJ

[image]

Det har diskuterats om GDG-vingen på bussar/lastbilar var i silver eller vitt. Eftersom man såg dessa fordon ofta här i Karlstad är min minnesbild att de var i silver. Det var även märkena på vagnjörnens i Bengtsfors dragbil. Emellertid finns det indikationer på att det faktiskt förekommit märken i vitt. Måhända var silver den äldre nyansen, medan vitt användes på slutet vid nymålning. Kan också tänkas att det målades olika lokalt. När blockbokstäverna GDG började användas var de dock vita./HK

Silver eller vitt?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Saturday, December 13, 2008, 07:13 (5898 dagar sedan) @ Hans Keller

Hej Hans! Det var silver det(aluminiumfärg).Som jag skrev i ett av mina inlägg,så nämnde jag den buss som står i Spårvägssällskapets lokaler Gbg.Den är målad i de gamla färgerna och där är emblemet gjort med aluminiumfärg (silver).
Så var också GDG emblemet på expressen utfört.
Bästa hälsningar Sune

Silver eller vitt?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Saturday, December 13, 2008, 07:24 (5898 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag kan väl tillägga att redan när man tillverkade emblemet för fotograferingen,det var nog 1940 ,Xa Xm plåtades och 210 dragandes på"kinesvagnarna" iKöpmannebro, och i Ånimskog tror jag det är,så hade BJ bytts ut mot GDG.:-) Sune

Förbryllande...

av JesperL, Friday, November 13, 2009, 18:17 (5563 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan det vara så enkelt att man ändrade från mörkt upptill till nedtill för att om man observerar hur ett koppelstångslok skitas ned så är det mycket smartare att ha mörkt nedtil? *spontan fundering*