Ystad stad hade satsat hårt på YEJ - ungefär en aktie per innevånare (inge kommun skulle idag våga göra något motsvarande). I Ystads stadsfullmäktige ville man hindra Malmöbanan från att komma in i staden. Hade det inte varit för att två av Malmöbanans grevar satt i YEJs styrelse så hade MYJ aldig fått ansluta till YEJs station. Men det fanns hus i vägen och fortfarande är Ystads station lite konstig spårmässigt. Så det är bra att det finns folk som kan järnvägshistoria som kan förklara. Bär f d MYJ skulle elektrifieras på 19910-talet så övervägdes ny ingart och spår på hamnsidan av Ystads station men idén övergavs. Så vi lär få leva med den sneda infarten.
När byggdes den stora tegelbyggnad som fortfarande står i vägen?
M h t det motstånd från Ystad stad du nämner, kunde vi tänka oss att Ystad lät bygga denna byggnad just för att hindra MYJ att angöra Ystad station?
För min ursprungliga fråga är ännu inte besvarad: Varför går linjen in mot Ystad i en halv mil lång raksträcka med sikte på bangården för att de sista 500 m göra en stor lov runt dessa byggnader för att komma in på snedden? Om avsikten under hela MYJ projektering och byggnad var att ansluta till bangården i ena hörnet hade man väl rimligen låtit linje gå rakt dit istället.
Jim