MYJ anslutning i Ystad (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Sunday, February 12, 2017, 17:27 (2853 dagar sedan)

I Ystad ankommer banan från Malmö i en lång raksträcka för att sedan via en banansväng angöra bangården på snedden. Om istället banan fortsatt rakt fram hade den snyggt anslutit till banhallens spår 1-3 från det hållet. Var detta den ursprungliga tanken?
Jim

MYJ anslutning i Ystad

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, February 12, 2017, 17:57 (2853 dagar sedan) @ Jim Hansson

I Ystad ankommer banan från Malmö i en lång raksträcka för att sedan via en banansväng angöra bangården på snedden. Om istället banan fortsatt rakt fram hade den snyggt anslutit till banhallens spår 1-3 från det hållet. Var detta den ursprungliga tanken?
Jim

Troligen inte. YEJ var först på plats 1865 och MYJ anslöt inte förrän 1874. I boken "Ystadiana 2001 - Uppåt väggarna", utgiven av Ystads fornminnesförening, finns en drygt 30-sidig intressant artikel med titeln "Järnvägsbyggnader i Ystad" författad av SkJ-medlemmen Bengt Svedrell. Jag citerar: "Då Malmöbanan, i folkmun kallad 'Grevebanan', ej sågs med blida ögon i Ystad vid den här tiden, kom banan att ledas in på bangården litet snett från sidan, så Malmötågen fick backa in i banhallen, ett något 'bakvänt' förfarande som levde kvar ända fram till dess att bangården byggdes om på 1950-talet..." Om de hus som idag ligger ivägen för en rakare infart fanns redan 1874 vet jag inte men de borde annars också ha utgjort ett direkt hinder.

MYJ anslutning i Ystad

av Jim Hansson, Sunday, February 12, 2017, 18:33 (2853 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

I Ystad ankommer banan från Malmö i en lång raksträcka för att sedan via en banansväng angöra bangården på snedden. Om istället banan fortsatt rakt fram hade den snyggt anslutit till banhallens spår 1-3 från det hållet. Var detta den ursprungliga tanken?
Jim


Troligen inte. YEJ var först på plats 1865 och MYJ anslöt inte förrän 1874. I boken "Ystadiana 2001 - Uppåt väggarna", utgiven av Ystads fornminnesförening, finns en drygt 30-sidig intressant artikel med titeln "Järnvägsbyggnader i Ystad" författad av SkJ-medlemmen Bengt Svedrell. Jag citerar: "Då Malmöbanan, i folkmun kallad 'Grevebanan', ej sågs med blida ögon i Ystad vid den här tiden, kom banan att ledas in på bangården litet snett från sidan, så Malmötågen fick backa in i banhallen, ett något 'bakvänt' förfarande som levde kvar ända fram till dess att bangården byggdes om på 1950-talet..." Om de hus som idag ligger ivägen för en rakare infart fanns redan 1874 vet jag inte men de borde annars också ha utgjort ett direkt hinder.

Det är ju just för att YEJ redan fanns på plats som jag misstänker att MYJ tänkte sig att komma in på det viset. Den stora tegelbyggnaden som hindrar denna lösningen fanns där när MYJ öppnade men kanske inte vid planerandet.

MYJ anslutning i Ystad

av Anders Olsson1, Sunday, February 12, 2017, 22:10 (2852 dagar sedan) @ Jim Hansson

Ystad stad hade satsat hårt på YEJ - ungefär en aktie per innevånare (inge kommun skulle idag våga göra något motsvarande). I Ystads stadsfullmäktige ville man hindra Malmöbanan från att komma in i staden. Hade det inte varit för att två av Malmöbanans grevar satt i YEJs styrelse så hade MYJ aldig fått ansluta till YEJs station. Men det fanns hus i vägen och fortfarande är Ystads station lite konstig spårmässigt. Så det är bra att det finns folk som kan järnvägshistoria som kan förklara. Bär f d MYJ skulle elektrifieras på 19910-talet så övervägdes ny ingart och spår på hamnsidan av Ystads station men idén övergavs. Så vi lär få leva med den sneda infarten.

MYJ anslutning i Ystad

av Jim Hansson, Sunday, February 12, 2017, 22:29 (2852 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Ystad stad hade satsat hårt på YEJ - ungefär en aktie per innevånare (inge kommun skulle idag våga göra något motsvarande). I Ystads stadsfullmäktige ville man hindra Malmöbanan från att komma in i staden. Hade det inte varit för att två av Malmöbanans grevar satt i YEJs styrelse så hade MYJ aldig fått ansluta till YEJs station. Men det fanns hus i vägen och fortfarande är Ystads station lite konstig spårmässigt. Så det är bra att det finns folk som kan järnvägshistoria som kan förklara. Bär f d MYJ skulle elektrifieras på 19910-talet så övervägdes ny ingart och spår på hamnsidan av Ystads station men idén övergavs. Så vi lär få leva med den sneda infarten.

När byggdes den stora tegelbyggnad som fortfarande står i vägen?

M h t det motstånd från Ystad stad du nämner, kunde vi tänka oss att Ystad lät bygga denna byggnad just för att hindra MYJ att angöra Ystad station?

För min ursprungliga fråga är ännu inte besvarad: Varför går linjen in mot Ystad i en halv mil lång raksträcka med sikte på bangården för att de sista 500 m göra en stor lov runt dessa byggnader för att komma in på snedden? Om avsikten under hela MYJ projektering och byggnad var att ansluta till bangården i ena hörnet hade man väl rimligen låtit linje gå rakt dit istället.
Jim

MYJ anslutning i Ystad

av Uno P, Sunday, February 12, 2017, 22:38 (2852 dagar sedan) @ Jim Hansson


När byggdes den stora tegelbyggnad som fortfarande står i vägen?

Den stora tegelbyggnaden på Hamngatan 15, närmast MYJs infart byggdes redan 1852 som ett magasin. Huset bredvid, Tullhuset på Hamngatan 17 byggdes 1889 men det är inte omöjligt att det även låg ett hus här tidigare.

MYJ anslutning i Ystad

av Jim Hansson, Sunday, February 12, 2017, 22:44 (2852 dagar sedan) @ Uno P


När byggdes den stora tegelbyggnad som fortfarande står i vägen?

Den stora tegelbyggnaden på Hamngatan 15, närmast MYJs infart byggdes redan 1852 som ett magasin. Huset bredvid, Tullhuset på Hamngatan 17 byggdes 1889 men det är inte omöjligt att det även låg ett hus här tidigare.

Det är den närmast vattnet som är den som ligger i vägen. Jag har sett foton från tiden innan MYJ kom till men efter YEJ tillkomst och där fanns det en byggnad redan då. Förmodligen en annan i s f.
Jim

MYJ anslutning i Ystad

av Lennart Petersen, Monday, February 13, 2017, 00:49 (2852 dagar sedan) @ Jim Hansson

I Ystad ankommer banan från Malmö i en lång raksträcka för att sedan via en banansväng angöra bangården på snedden. Om istället banan fortsatt rakt fram hade den snyggt anslutit till banhallens spår 1-3 från det hållet. Var detta den ursprungliga tanken?
Jim

Nej, källa :"Sv,Järnvägsföreningen 1926 del IV"
Flera av de första planerna på MYJ innefattade en bana över havsviken och sedan en sväng över hamnen så man skulle komma in till YEJ banhall österifrån.
Överenskommelse med YEJ om att komma till stationen och banhallen fanns från början men Ystad stad var emot MYJ eftersom staden satsat stora belopp i aktier i YEJ. I stället hänvisade man YEJ till antingen en säckstation väster om staden (utan spårförbindelse med YEJ) eller den här krokiga förbindelsen.
Varför nu MYJ var ett hot kan man undra. Hotet mot YEJ som hade räknat med att bli förbindelse mot kontinenten via båt från Ystad blev i stället kontinentalbanan och ångbåtsförbindelsen Trelleborg-Sassnitz.
Senare kom MYJ och YEJ under gemensam förvaltning i YJ Ystads Järnvägar.
Piraten skriver så snyggt om de 7 banorna och trafikchefen som var mäktigare än konungen och landshödningen men fler än 5 var inte banorna.
MYJ hade en lite trasslig planering och för som så många banor var det svårt att få ihop kapital. Först tänkte man bygga smalspå men ändrade sig till normalspår . När man började räkna på bygget så ändrade man sig en gång till och planerade smalspår 891 vilket sedan ändrades till smalspår 1067 för vilket man sökte koncession men i sista stunnd kom det till kapital för normalspår så det blev 1435 till sist. Grevebanan kallades den för att flera skånska grevar var med och tecknade kapital i banan.

MYJ anslutning i Ystad

av Kjell Aghult, Monday, February 13, 2017, 07:02 (2852 dagar sedan) @ Lennart Petersen

....

Senare kom MYJ och YEJ under gemensam förvaltning i YJ Ystads Järnvägar.
Piraten skriver så snyggt om de 7 banorna och trafikchefen som var mäktigare än konungen och landshödningen men fler än 5 var inte banorna.

Jo, det var sju bolag 1902-1905:
1) Ystad-Eslöv
2) Malmö-Ystad
3) Börringe-Östratorp
4) Ystad-Gärsnäs
5) Ystad-Brösarp
6) Ystad-Skivarp
7) Gärsnäs-S:t Olof

Nr 4 och 7 fusionerades 1905 och nr 6 nedlades 1919.
Källa är bl a framlidne Gunnar Sandins "Fritiof Nilsson Piraten och järnvägen".

MYJ anslutning i Ystad

av Uno P, Monday, February 13, 2017, 10:33 (2852 dagar sedan) @ Jim Hansson


När byggdes den stora tegelbyggnad som fortfarande står i vägen?

Den stora tegelbyggnaden på Hamngatan 15, närmast MYJs infart byggdes redan 1852 som ett magasin. Huset bredvid, Tullhuset på Hamngatan 17 byggdes 1889 men det är inte omöjligt att det även låg ett hus här tidigare.


Det är den närmast vattnet som är den som ligger i vägen. Jag har sett foton från tiden innan MYJ kom till men efter YEJ tillkomst och där fanns det en byggnad redan då. Förmodligen en annan i s f.
Jim

På Samlingsportalen finns bilder från tiden före 1889 som visar att tomten var bebyggd. Men det fanns även en hamnbassäng som behövde fyllas ut.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA09110
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAA16813

Genarpsjärnvägens anslutning i Ystad

av mormorsgruvan, Monday, February 13, 2017, 14:00 (2852 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Denna skulle väl anslutas från Öster?

Jämförelse med Trelleborg

av mormorsgruvan, Monday, February 13, 2017, 14:01 (2852 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Här anslöts alla 4 järnvägarna från Öster !

Jämförelse med Trelleborg

av Christer Fredriksson, Monday, February 13, 2017, 14:10 (2852 dagar sedan) @ mormorsgruvan

MTJ kom in från Väster och sedan back in i vagnhallen!

Jämförelse med Trelleborg

av Mattias Jansson, Monday, February 13, 2017, 14:24 (2852 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

MTJ kom in från Väster och sedan back in i vagnhallen!

MTJ invigdes iofs elva år före banhallen, så det var absolut inget ursprungsarrangemang.

Jämförelse med Trelleborg

av Leif B, Monday, February 13, 2017, 20:19 (2851 dagar sedan) @ Mattias Jansson

MTJ kom in från Väster och sedan back in i vagnhallen!


MTJ invigdes iofs elva år före banhallen, så det var absolut inget ursprungsarrangemang.

MTJ hade ju sin station på landsidan av staden där busstationen ligger nu. Den stationen kallades Trelleborg Övre medan stationen nere vid hamnen kallats Trelleborg Nedre resp Trelleborg Central under olika perioder. b]Nedre station[/b]. Den tredje station var Ångfärjestationen, senare Trelleborg F.

MTJ tågen kördes dock tidvis vidare till Nedre station - med ovan nämnda backningsmanöver.

Se kartskissen en bit ned på denna sida!

MYJ anslutning i Ystad

av Jim Hansson, Monday, February 13, 2017, 21:09 (2851 dagar sedan) @ Lennart Petersen

I Ystad ankommer banan från Malmö i en lång raksträcka för att sedan via en banansväng angöra bangården på snedden. Om istället banan fortsatt rakt fram hade den snyggt anslutit till banhallens spår 1-3 från det hållet. Var detta den ursprungliga tanken?
Jim


Nej, källa :"Sv,Järnvägsföreningen 1926 del IV"
Flera av de första planerna på MYJ innefattade en bana över havsviken och sedan en sväng över hamnen så man skulle komma in till YEJ banhall österifrån.

Tack för ditt fullödiga svar.

Då är alltså svaret "ja" på min fråga (och inte "nej" som du skrivit).
Jim

Jämförelse med Trelleborg

av Anders Olsson1, Monday, February 13, 2017, 22:06 (2851 dagar sedan) @ Leif B

MTJ hade mycket riktigt en egen station Trelleborgs Övre. Redan öppningsåret (men inte från trafikstarten började MTJs tåg gå till Trelleborgs Nedre som var Lund-Trelleborgs station med obvan beskriven manöver. Hit anslöts ocks MTJs "kompanjon" Trelleborg-Klagstorp-Rydsgård. När denna bana skaffade rälsbussar på 1930-talet ändrade man ordningen så att Malmötågen bara gick till/från övre och Rydsgårdstågen utgick från övre via nedre, det blev ju enklare. Därför nedlades persontrafiken mellan övre och Nedre samtidigt med TRJs. Bussarna håller inte längre till på Trelleborg Övre. Sedan december 2015 har de flyttat tillbaka till Trelleborg Nedre/Central dit även Pågatågen går.