Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, February 13, 2017, 23:36 (2922 dagar sedan)

1951 - 1953 byggde man om signalsäkerhetsanläggningen vid Linköping C. Vet någon om dessa arbeten hade samband med bangårdsombyggnad eller om det enbart gällde att renovera och komplettera signalsäkerhetsanläggningen?

Jag har fått låna en kopia av en ritning för en provisorisk signalsäkerhetsanläggning. Riktigt hela ritningen finns inte med på kopian, men man kan i varje fall läsa att den godkändes 1951. Känner någon till om denna anläggning, med provisorisk ställverksapparat i en tillbyggnad till stationshuset och blockfältsförbindelser till centrallås på tre ställen, faktiskt kom till utförande?

Tanken var att man från den provisoriska ställverksapparaten skulle kunna manövrera växlarna för Östra Centralbanans avgrening samt signaler för de genomgående huvudspåren. Därmed kunde man spara in en del på personalinsatsen för tågvägsklargöring och tågvägsinspektion under den tidsmässigt utdragna ombyggnaden. Nu var det nog i och för sig tänkt att det hela skulle blivit klart tidigare, men försenade leveranser och tillkommande krav på dvärgsignaler för att möjliggöra växling utan loklots ställde till det. Man måste också byta ut kablar och samtliga reläskåp. Distriktschefen hade hellre velat ha en ny anläggning, och skrev den 19 maj 1953 till Järnvägsstyrelsens elektrotekniska byrå Ebr att "Linköpingsändringen är ett avskräckande exempel på vart det bär hän, när äldre, förslitna anläggningar skola upprustas och moderniseras". Distriktschefen trodde också att det framtida underhållet skulle bli dyrt eftersom ställverksapparat mm var av gammal typ. Ebr svarade att en del av förseningen faktiskt berodde på nya krav från distriktet. Nästan dubbelt så dyrt som budgeterat blev det också.

Intressant är att den "gamla och slitna" anläggningen när ombyggnaden gjordes bara var drygt 20 år gammal. Sedan fick den hänga med ytterligare 30 år

Källa: Elektrotekniska byrån signalavdelningen, dnr 6-152/46 [SJ centralarkiv/Riksarkivet]

Förstoringar av några delar av ritningen för den [tänkta] provisoriska anläggningen:

Förreglingstabell
Ställverksapparat och tillhörande stationsblockapparat
Lokala blockapparater och centrallås

Det tycks som att den manuella linjeblockeringen på stambanan tänktes vara urkopplad under ombyggnaden.


Hela tråden: