Dessa lok laddades med ånga och användes på de industrier där det fanns ett stort överskott på ånga.
Ska man vara lite petig så laddades de väl med hetvatten, som är/var tillgängligt på många större industrier? Men resultatet - ånga till cylindrarna - blir väl hur som helst resultatet i slutänden.
Pappersbruket i Hallstavik hade ett ångackumulatorlok som sattes på laddning över natten och över lunchen. Det räckte visst lagom för växlingspassen. "Tjocka Bertha" var smeknamnet. Loket (med 891 mm spårvidd) undergick i slutet av smalspårsepoken en revision. Mitt i denna fick SRJmf/ULJ överta loket som hämtades via järnväg. Det står nu i något bedagat skick i Faringe. Föreningen har inte hittills hittat några realistiska möjligheter att använda loket, så till vidare lär det väl få fortsätta vara ett renoveringsobjekt.
(Apropos tidigare frågeställning så fanns det ju också tryckluftslok, men de var ofta mindre och användes mest i gruvor.)