1897: Inga fällbromsar på UGJ G-vagnar i samtrafik med SJ (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, March 28, 2017, 16:44 (2866 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Mbr/1897/215.jpg[/IMG]

Vad var utslagsgivandet, saknad av slutsignalhållare eller förefinnandet av fällbromsspak?
Om jag nu är riktigt underrättad hade på sin tid en del DSB boggigodsvagnar fällbroms på en boggi. Huruvida dessa användes i internationell trafik är obekant.

DSB TGS med fällbroms och RIV märke mm , bilder

av Olle Sundstrom, Tuesday, March 28, 2017, 19:05 (2866 dagar sedan) @ BD

Antar att Du har DSB TGA, TGB eller TGT i tankarna.

På ett foto från Nästved från 14.1 -78 heter en vagn av denna typ, nämligen 30-86-943 2 131 och på ett från Gedser 5.11 -97 heter en annan 80-86-970 0 102-9.

På vagn 30-86 970 0 102 anges "Kun till lokalbrug på Odense st."

Man torde kunna anta att vagnarna åtminstone efter UIC-numrens införande ej var RIV-märkta.

Olle S

DSB TGS med fällbroms och RIV märke mm , bilder

av Olle Sundstrom, Tuesday, March 28, 2017, 19:47 (2866 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Ett "lätt-mittåt" visar sig efter studier av DSB:s motsvarighet till SJ str 77 vara nödvändigt:
De 20 vagnarna TGT (byggda -31 av Scandia) anges vara "Transitvogne".

Olle S

1897: Inga fällbromsar på UGJ G-vagnar i samtrafik med SJ

av tagtarzan, Thursday, March 30, 2017, 11:03 (2864 dagar sedan) @ BD

Ingen aning vad som var avgörande. Tydligen fick man i alla fall anlända Ockelbo och Uppsala. Jag antar att du kikar i något arkiv på Riksarkivet? Vilket?

1897: Inga fällbromsar på UGJ G-vagnar i samtrafik med SJ

av tagtarzan, Friday, March 31, 2017, 08:03 (2863 dagar sedan) @ BD

Har kikat på besiktningsbevis för UGJ och det fanns ganska många vagnar med fällbroms. Sundström skriver att detta berodde på att GDJ krävde fällbroms vid samtrafik. Det fanns även vagnar med hästångsbroms. På en del besiktningsbevis skriver man att vagnarna inte får märkas med Sverige.

Jag är dåligt insatt i GDJ rullande materiel. Varför började GDJ med fällbroms? Köpte man sina första vagnar från england med fällbroms som standard?

1897: Inga fällbromsar på UGJ G-vagnar i samtrafik med SJ

av Dag Bonnedal, Friday, March 31, 2017, 09:49 (2863 dagar sedan) @ tagtarzan


Jag är dåligt insatt i GDJ rullande materiel. Varför började GDJ med fällbroms? Köpte man sina första vagnar från england med fällbroms som standard?

England hade med sina tidigt byggda banor (och därmed svaga lok) generellt mycket svaga lutningar (ofta max ca. 10 ‰). Godstågens bromsar var anpassade därefter, så normalt bromsades långa godståg bara av en särskild barlastad bromsvagn.
Därmed hade man inget behov av att vanliga (mycket små och korta) godsvagnar skulle ha bromsarsäte och skruvbroms, så det var mycket bekvämare med fällbroms som "parkeringsbroms", manövrerad från marken.
Men fällbromsarna var också bra på de fåtal ställen där man hade långa, kraftigare lutningar. Då stod personal på marken vid backens krön och satte an fällbromsar när tåget sakta rullade förbi. Samt motsatt manöver vid lutningens slut.
Min fundering är om det vara så att GDJ (Sveriges första färdigbyggda järnväg) använde samma bromsmetod när godstågen skulle nedför Granstanda- respektive Ryggenbackarna, som ju var så avsevärt mycket längre och brantare än övriga lutningar på banan. Där krävdes alltså mycket mer broms och man skulle kunna spara på bromsare om man använde fällbromsarna som komplement.
GDJ byggdes med teknikimport från England så det vore naturligt att även ta till sig fällbromsar och deras användning därifrån. Men hade GDJ särskilda barlastade bromsvagnar? Som t.ex. Marma Sandarne hade.

Dag B

1897: Inga fällbromsar på UGJ G-vagnar i samtrafik med SJ

av Stefan Isaksson, Friday, March 31, 2017, 10:44 (2863 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Jag såg i något sammanhang att GDJ verkligen hade systemet med personal som stod vid sidan och bromsade vagnarna. Banvakter tror jag. Uppgiften gällde Ryggen.

SI