GDG-expressen i Oslo (Järnväg allmänt)

av lars t, Sunday, June 11, 2017, 14:46 (2888 dagar sedan)

Jag såg nyligen i ett grannforum ett foto på GDG-expressen på Oslo Ö, troligen år 1947.
Under förutsättning att plats och årtal är korrekta, väcker detta hos mig en fråga: Fanns planer på att sätta in GDG-expressen i trafiken mellan Oslo och Göteborg eller längre?
BJ hade ju tidigare visat stort intresse för att snabba upp "kontinenttrafiken" mellan Norge och Tyskland bl a genom anskaffningen av H3s-loken.
Det hade ju varit mera logiskt att använda Skandinaviens snabbaste och bekvämaste järnvägsfordon mellan två relativt stora städer än att använda det på BJ-banan, som trots allt var huvudsakligen en godsbana norr om Mellerud.

Lars

GDG-expressen i Oslo

av BD, Sunday, June 11, 2017, 16:27 (2888 dagar sedan) @ lars t

Norskarna körde ett tag Oslo Göteborg med ett elmotorvagnståg med korgar av lättmetall. Efter att ett av de tågsätten förolyckats i Norge uppstod brist på fordon och den tjänstgöringen upphörde.
Kanske var tanken att BJ och NSB skulle alternera?

GDG-expressen i Oslo

av s svensson, Sunday, June 11, 2017, 17:38 (2888 dagar sedan) @ BD

Vad jag kan förstå så var tanken att norsk motorvagn skuklle gå Göteborg-Oslo och Gävle-Göteborg köras av GDG expressen.
Tyvärr har jag inte sett fotot som nämndes.
Dock var Xoa8 3- delad till att börja med.
Vad jag kan förstå så kördes senare Xoa5 med Skandiapilen hela vägen Malmö-Oslo senare enbart delsträcka. Mitt i veckan kunde säkert Xoa8 användas i stället för Xoa5.

DFet är inte osannolikt att GDG körde demonstrationstur till Oslo. Men som sagt måste jag då titta på fotot först.

Expresstågen 7 och 8

av Sune Nylén, Monday, June 12, 2017, 06:31 (2887 dagar sedan) @ s svensson

Från och med 1 mars 1946 började expresstågen 7 och 8 att gå mellan Oslo och Göteborg. G 13,20 retur 17.21. När det inträffade i Oslo vet jag ej, men någon av våra norska vänner vet säkert mer om detta.Det gick mån, ons. och lördagar. Hur länge det fortgick vet jag ej, men i 1947 års tdt finns det ej upptaget. Tåget utgjordes av ett norskt , elektriskt motorvagnssätt. Sth 110 :-)
Sune

Expresstågen 7 och 8

av Sune Nylén, Monday, June 12, 2017, 06:39 (2887 dagar sedan) @ Sune Nylén

GDG Expressen skulle ju börjat gå i sept. 46, och två tåg Mellerud Göteborg
Mellerud tidsmässigt tätt, ansågs väl onödigt, så förmodligen upphörde 7 och 8 att gå då.Nu blev ju Expressen försenad i leveransen och började i april 47 i stället, och avlöste då tågen 3 och 4.:-) Sune

Expresstågen 7 och 8

av 53 Wadsten, Monday, June 12, 2017, 17:27 (2887 dagar sedan) @ Sune Nylén

Snabbt Expresståg för den tiden (1946-47).

Expresstågen 7 och 8

av Ola Almquist, Monday, June 12, 2017, 23:26 (2887 dagar sedan) @ Sune Nylén

Från och med 1 mars 1946 började expresstågen 7 och 8 att gå mellan Oslo och Göteborg. G 13,20 retur 17.21. När det inträffade i Oslo vet jag ej, men någon av våra norska vänner vet säkert mer om detta.Det gick mån, ons. och lördagar. Hur länge det fortgick vet jag ej, men i 1947 års tdt finns det ej upptaget. Tåget utgjordes av ett norskt , elektriskt motorvagnssätt. Sth 110 :-)
Sune

Just det. Tågen gick bara fram till 8 september 1946. Se denna tråd och Wikipedia.

M.v.h.
Ola

Expresstågen 7 och 8

av 53 Wadsten, Tuesday, June 13, 2017, 09:45 (2886 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vad var Sth på stambanorna vid deenna tid.

Expresstågen 7 och 8

av BD, Tuesday, June 13, 2017, 09:49 (2886 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad var Sth på stambanorna vid deenna tid.

Troligen 90 km/h.

GDG-expressen i Oslo

av lars t, Monday, June 12, 2017, 08:55 (2887 dagar sedan) @ s svensson

Fotot finns på "Mötesspåret" och är från signaturen "Traveller".

Lars

GDG-expressen i Oslo

av BJ, Monday, June 12, 2017, 09:34 (2887 dagar sedan) @ s svensson

Signatur Traveller på forum Mötesspåret har lagt ut denna bild.
Den skall vara från Oslo Ö. (1947?)

BJ

[image]

Nedan en bild från wikipedia över NSB motorvagn BFM66 som gick Oslo Göteborg 1946.

[image]

GDG-expressen i Oslo

av Sune Nylén, Monday, June 12, 2017, 09:38 (2887 dagar sedan) @ BJ

Tänkbart att det är en demotur som ASEA anordnat, för att eventuellt sälja liknande till Norge. Det är ju en vinterbild. Förslagsvis mars 1947.
:-) Sune

GDG-expressen i Oslo

av 53 Wadsten, Monday, June 12, 2017, 11:34 (2887 dagar sedan) @ BJ

tog sj över dessa fordon från gdg.

GDG-expressen i Oslo

av 53 Wadsten, Monday, June 12, 2017, 11:58 (2887 dagar sedan) @ BJ

Har tyvärr aldrig åkt med dessa eller X5, bara städat tågsätten i Malmö.

GDG-expressen i Oslo

av s svensson, Tuesday, June 13, 2017, 11:36 (2886 dagar sedan) @ BJ

I länken Du hänvisar finns några felaktigheter.
Första levererade motorvagn var den som kom att kallades Xoa8.
Vid leverans 3- vagnssätt och motorer med 1200 hkr.
När Xoa5 levererades så hade de 1360 hkr.
Vad jag hittat om Xoa8 är att de måste haft motorer 1360 hkr redan 1949. Troligen fick de dessa drivmotorer redan när staten tog över dem 1947 eftersom man kopplade inden fjärde delen då.
Str 77 är felaktigt beroende på utebliven rapportering.

Hastighetsökningen formellt till 135 km/h för Xoa8 skedde 1965. Vad jag kan se skedde ingen ombyggnad alls då utan de är byggda för detta redan. Orsak till hastighetshöjningen är att det är sth 130 Göteborg-Falköping och Nässjö-Norrköping liksom att Västkustbanan fick höjd sth då man gjort rälsbyte ungefär då.

Fö sänktes hastigheten senare men då gick X5 och X8 enbart i regionaltåg

Boggierna som Xoa3 och Xoa8, samt ett antal personvagns- och godsvagns boggier saknade hos SJ bogginummer. Xoa3 och Xoa8 fick bogginummer först på tidigt 60-tal. Det finns en boggi som SJ köpt som fick bogginummer från början.

På Xoa5 förekom prov med rotorhålaxel på några boggier från Asea.
S Svensson
På bilden av Xoa8 ser jag inget stationsnamn. Är det Oslo ?

GDG-expressen i Oslo

av BJ, Tuesday, June 13, 2017, 13:06 (2886 dagar sedan) @ s svensson

På bilden av Xoa8 ser jag inget stationsnamn. Är det Oslo ?


Bildtext på Digitalt museum: (stämmer möjligen dåligt med Skandiapilen??)

Skandiapilen på Oslo Østbanestasjon med et togsett type X8, tilhørende Bergslagernas Järnvägssällskap. (Opprinnelig litra Xoa, senere Xoa8, så X8). Togsettene var noenlunde tilsvarende SJ sine X5, men hadde restaurantvogn i tillegg.

Se här för info var bilden kommer ifrån.
https://digitaltmuseum.no/021016869471/skandiapilen-pa-oslo-ostbanestasjon-med-et-togse...

BJ

GDG-expressen i Oslo

av Anders Sandgren, Tuesday, June 13, 2017, 15:09 (2886 dagar sedan) @ BJ

Texten kan man ha synpunkter på. Om Morrgan haft ett XoA/Xoa8/X8 så hade vi nog hört talas om det...
Effekthöjningen till 1360hk verkar ha skett i början av 1960-talet, åtm om man får tro Str77/420. 1960 anges fortfarande 1200hk medan 1965 det anges 1360.

Bilden torde var tagen när vagnarna var nya. De lär ha levererats som 3-vagnars tågsätt där restaurangvagnen levererades strax efter.

Xoa8 = Xoa5

av BD, Tuesday, June 13, 2017, 19:43 (2886 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Texten kan man ha synpunkter på. Om Morrgan haft ett XoA/Xoa8/X8 så hade vi nog hört talas om det...
Effekthöjningen till 1360hk verkar ha skett i början av 1960-talet, åtm om man får tro Str77/420. 1960 anges fortfarande 1200hk medan 1965 det anges 1360.

Bilden torde var tagen när vagnarna var nya. De lär ha levererats som 3-vagnars tågsätt där restaurangvagnen levererades strax efter.

Svenska elmotorvagnar Sid 83: "Efter ombyggnad med nya traktionsmotorer och nya drivanordningar på SJ-tiden erhöll Xoa8 samma prestanda som Xoa5, dvs ma hastigheten 135 km/h för att kunna användas i samma omlopp."

Xoa8 - Xoa5 - motorupphängning

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, June 14, 2017, 21:28 (2885 dagar sedan) @ BD

Texten kan man ha synpunkter på. Om Morrgan haft ett XoA/Xoa8/X8 så hade vi nog hört talas om det...
Effekthöjningen till 1360hk verkar ha skett i början av 1960-talet, åtm om man får tro Str77/420. 1960 anges fortfarande 1200hk medan 1965 det anges 1360.

Bilden torde var tagen när vagnarna var nya. De lär ha levererats som 3-vagnars tågsätt där restaurangvagnen levererades strax efter.


Svenska elmotorvagnar Sid 83: "Efter ombyggnad med nya traktionsmotorer och nya drivanordningar på SJ-tiden erhöll Xoa8 samma prestanda som Xoa5, dvs ma hastigheten 135 km/h för att kunna användas i samma omlopp."

Jag hade för mig att Xoa8 levererades med den billigare lösningen tasslagerupphängda motorer medan Xoa5 hade motorer med modernare fjädringssystem och därmed bättre gångegenskaper och högre sth, stämmer detta?
/CEO

Xoa8 - Xoa5 - motorupphängning

av BD, Thursday, June 15, 2017, 02:56 (2885 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Svenska elmotorvagnar Sid 83: "Efter ombyggnad med nya traktionsmotorer och nya drivanordningar på SJ-tiden erhöll Xoa8 samma prestanda som Xoa5, dvs ma hastigheten 135 km/h för att kunna användas i samma omlopp."


Jag hade för mig att Xoa8 levererades med den billigare lösningen tasslagerupphängda motorer medan Xoa5 hade motorer med modernare fjädringssystem och därmed bättre gångegenskaper och högre sth, stämmer detta?
/CEO

Ja.

GDG-expressen i Oslo

av s svensson, Wednesday, June 14, 2017, 19:44 (2885 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Motorbytet som gjordes på Xoa8 skedde redan i slutet av 1940 talet. Det står fel i str 77/420.
Som jag påpekat redan 1977 så var Xoa8 och Xoa5 lika.
Officiell hastighetshöjöning av Xoa8 skedde 1965 men som BD påpekar så är den tekniska hastigheten 135 km/h.

Hur vet jag nu detta. Jag har gått igenom ett antal uppgifter om motorvagnar i Åmål bl a insyningsdatum.
Har skrivit av några boggi förteckningar för ungefär 40 år sedan. Tyvärr har jag inte haft möjligheten att datera upp det hela. T ex har jag inte bogginummer för X10.
SJ Yo1 och Yo1s med släp har jag inte hittat bogginummer på.
Sedan Xoa8 slopats skrev jag upp boggi nummer på kvarvarande Xoa5 i trafik. Några motorboggier från Xoa8 fanns på Xoa5.

Artiklarna om Xoa5 och Xoa8 (men även Xoa7) var publicerade innan SJK boken om motorvagnar skrevs.

[x]
[*]