Citybanan och Stockholms första spårväg invigs samma datum (Historiskt material)
Petimätrisk detalj: det var två spårvägslinjer som invigdes 1877-07-10. Ingen av dem gick till Djurgården, även om en av dem förvisso förlängdes dit redan redan den 12 oktober samma år.
Bortsett från byggförsening (det var meningen att anläggningen skulle öppnats i april, men den stränga vintern satte stopp för det), fanns det faktiskt inga vagnar för att köra längre. Faktum är att samtliga 10 tillgängliga vagnar tursattes till augusti då fler vagnar levererades. Det var driftsäkerhet det: inga reservvagnar alls.
Första utbytesvagn var den (troligen) bevarade vagn 12, gissningsvis på blivande Djurgårdslinjen. Vagn nr 11 (troligen även den bevarad) kom i trafik några dagar senare, även den som utbytesvagn, gissningsvis på blivande Ringlinjen.
Men visst sammanträffandet är kul, och att det är på dagen 140 år gör att det är jämnt årtal också.
SI
P.S. Anledningen till att jag skriver att vagnarna 11 och 12 endast troligen är bevarade, är att det är oklart hur SNS omnumrerade vagnparken (vilket de gjorde 1887), och att det har funnits två vagnar nr 11, en utrangerad 1900, varefter dåvarande nr 22 gavs nr 11. Den sistnämnda gjorde sin sista trafikdag (som hästspårvagn i alla fall) på valborgsmässafton 1904 tillsammans med nr 10 och 12. I alla tre fallen på Djurgårdslinjen.