YBo-trafik tågsammansättning (Järnväg allmänt)

av A.Svenson, Sunday, February 18, 2018, 01:13 (2458 dagar sedan)

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

MVH!
Anders S

YBo-trafik tågsammansättning

av Lennart Petersen, Sunday, February 18, 2018, 01:51 (2458 dagar sedan) @ A.Svenson

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

MVH!
Anders S

I vart fall aldrig sett sådant på bild, med 200hk motor kan det ju inte ha blivit så mycket till dragkraft med många släp.
Av SLM och SPM får jag det till att det fanns 372 motorvagnar Y6-8 och till dem 330 släp inkluderat de tvåaxliga "tvålkopparna"

YBo-trafik tågsammansättning

av Gunnar Olson, Sunday, February 18, 2018, 08:27 (2458 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

MVH!
Anders S


I vart fall aldrig sett sådant på bild, med 200hk motor kan det ju inte ha blivit så mycket till dragkraft med många släp.
Av SLM och SPM får jag det till att det fanns 372 motorvagnar Y6-8 och till dem 330 släp inkluderat de tvåaxliga "tvålkopparna"

En icke planmässig sammansättning av ett tåg (eller möjligen bandisposition) där jag var passagrare var en enda verksam YBo7, en overksam YBo6, en UBo7y och en UFo på sträckan Tjunnaryd-Björköby. Första kilometern är det rätt bra uppförslut, så det gick verkligen inte fort. Orsaken var att Ybo6 i tåg 404 fått motorstopp och att tågsättet i efterföljande snabbpersontåg (448 tror jag numret var) fick gå som bandisposition från Ekenässjön för att i Tjunnaryd kopplas samman med tåg 404´tågsätt.

YBo-trafik tågsammansättning

av Gunnar Olson, Sunday, February 18, 2018, 13:55 (2457 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

MVH!
Anders S


I vart fall aldrig sett sådant på bild, med 200hk motor kan det ju inte ha blivit så mycket till dragkraft med många släp.
Av SLM och SPM får jag det till att det fanns 372 motorvagnar Y6-8 och till dem 330 släp inkluderat de tvåaxliga "tvålkopparna"


En icke planmässig sammansättning av ett tåg (eller möjligen bandisposition) där jag var passagrare var en enda verksam YBo7, en overksam YBo6, en UBo7y och en UFo på sträckan Tjunnaryd-Björköby. Första kilometern är det rätt bra uppförslut, så det gick verkligen inte fort. Orsaken var att Ybo6 i tåg 404 fått motorstopp och att tågsättet i efterföljande snabbpersontåg (448 tror jag numret var) fick gå som bandisposition från Ekenässjön för att i Tjunnaryd kopplas samman med tåg 404´tågsätt.

Jag ändrar min gissning om nummer på snabbpersontåget till 410. Någon som har en kommunicka från 1960 eller något tidigare har möjlighet att kolla.

YBo-trafik tågsammansättning

av Sven Bårström, Sunday, February 18, 2018, 15:37 (2457 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jo, tågnumret under vintertdt 160 är 410. Från Kac 14.20, t N 16.52, där anslutning fanns till snt 18 mot Cst.
Sven B

YBo-trafik tågsammansättning

av Olof W, Sunday, February 18, 2018, 15:22 (2457 dagar sedan) @ A.Svenson

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

MVH!
Anders S

Hur var det med el-rälsbussarna på MÖJ. Har för mig att jag sett bilder på en buss med två släp men det kan ju ha varit av fotoskäl.

/Olof

YBo-trafik tågsammansättning

av Kjell Aghult, Sunday, February 18, 2018, 15:38 (2457 dagar sedan) @ Olof W

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

Det har förekommit på Kalmarsmalspåret och jag nämnt det på Forumet någon gång. Men jag är usel på att söka i databaser. Kan dock vid behov gå tillbaka till grundhandlingen på nytt (27 trafiksektionens tågsammansättningsplan av 1957-06-02).

YBo-trafik tågsammansättning

av Ola Almquist, Sunday, February 18, 2018, 16:51 (2457 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?


Det har förekommit på Kalmarsmalspåret och jag nämnt det på Forumet någon gång. Men jag är usel på att söka i databaser. Kan dock vid behov gå tillbaka till grundhandlingen på nytt (27 trafiksektionens tågsammansättningsplan av 1957-06-02).

[msg=156872]Här[/msg]?

M.v.h.
Ola

YBo-trafik tågsammansättning

av Kjell Aghult, Sunday, February 18, 2018, 16:58 (2457 dagar sedan) @ Ola Almquist

[msg=156872]Här[/msg]?

M.v.h.
Ola

Ja!
Vänligen/Kjell

YBo-trafik tågsammansättning

av Steen Michelsen, Tuesday, February 20, 2018, 13:57 (2455 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hvis jeg forstår det rigtigt har du tilgang til 27 ts tågsammensättningsplan af 1957-06-02.
Vil det være muligt for dig at scanne eller afskrive det der er af oprangeringer på samsporslinjerne? Jeg ved ikke hvordan en svensk tågsammensättningsplan ser ud, vil jeg lige sige, men stort set alle danske togplan 6 som er den dansk udgave af en tågsammensättningsplan, har i mange år været tilgængelige på Rundremisen.dk--denne er dog pt. ikke tilgængelig pga. serverproblemer.

På forhånd tak.

M.v.h.

Steen

YBo-trafik tågsammansättning

av Kjell Aghult, Tuesday, February 20, 2018, 14:48 (2455 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Hvis jeg forstår det rigtigt har du tilgang til 27 ts tågsammensättningsplan af 1957-06-02.
Vil det være muligt for dig at scanne eller afskrive det der er af oprangeringer på samsporslinjerne? Jeg ved ikke hvordan en svensk tågsammensättningsplan ser ud, vil jeg lige sige, men stort set alle danske togplan 6 som er den dansk udgave af en tågsammensättningsplan, har i mange år været tilgængelige på Rundremisen.dk--denne er dog pt. ikke tilgængelig pga. serverproblemer.

På forhånd tak.

M.v.h.

Steen

Tyvärr omfattar den 18 tättskrivna A 5-sidor (Vagnföljder + omlopp) och jag saknar scanner.
Omloppen omfattar också enbart personvagnarna: De för rälsbussar/motorvagnar fick utläsas ur
de grafiska planerna.

Enstaka tåg/personvagnsomlopp svarar jag dock gärna på.

YBo-trafik tågsammansättning (27 ts, del II)

av Kjell Aghult, Tuesday, February 20, 2018, 15:19 (2455 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tyvärr omfattar den 18 tättskrivna A 5-sidor (Vagnföljder + omlopp) och jag saknar scanner.
Omloppen omfattar också enbart personvagnarna: De för rälsbussar/motorvagnar fick utläsas ur
de grafiska planerna.

Enstaka tåg/personvagnsomlopp svarar jag dock gärna på.

Jag glömde nämna, att Öland helt saknas. Där körde man - som på Gotland - enbart på de grafiska omloppen. Vagnföljderna ansågs ge sig själva.

YBo-trafik tågsammansättning

av Steen Michelsen, Tuesday, February 20, 2018, 17:55 (2455 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det jeg er interesseret i er sammensætingen (Hvor mange motorvagner og hvilke släpvagner) der medførtes i togene/omløbene:

202-211, 216-203, 208-209 og 212-207 Kalmar-Berga.
301-304 og 302-305 Växjö-Oskarshamn.
361-356-371 og 354-355-362 Växjö-Hultsfred.
Alle tog, mandag-fredag.

Tog numrene og mit gæt på omløb er fra Sveriges kommunikationer Nr. 6 1/6-1958.

Håber ikke det er for meget, på forhånd tak.

M.v.h.

Steen

YBo-trafik tågsammansättning

av Kjell Aghult, Wednesday, February 21, 2018, 05:42 (2455 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Det jeg er interesseret i er sammensætingen (Hvor mange motorvagner og hvilke släpvagner) der medførtes i togene/omløbene:

202-211, 216-203, 208-209 og 212-207 Kalmar-Berga.
301-304 og 302-305 Växjö-Oskarshamn.
361-356-371 og 354-355-362 Växjö-Hultsfred.
Alle tog, mandag-fredag.

Tog numrene og mit gæt på omløb er fra Sveriges kommunikationer Nr. 6 1/6-1958.

Håber ikke det er for meget, på forhånd tak.

M.v.h.

Steen

202: YBop, UDFop
211: YBop, UDFop + extra YBop, UBFop sommartid
216: YBop, UBFop
203: Fop, BDop, Bop
208: 2 Bop, BDop, Fop
209: YBop, UDFop + extra YBop från Ålem
212: YBop, UDFop + extra YBop, UBFop sommartid
207: YBop, UBFop (den senare sommartid)

301: Oskarshamn-Ruda Yop, UBFop, därefter YBop, UBFop
304. 302, 305: YBop, UBFop

361: Xop, Bop
356: Xop, Fp, Bop (denna till Brittatorp)
371: Xop, Fp

354: Xop, Fp
355: Xop, BDFop, Bop (denna från Brittatorp)
362: YBop

YBo-trafik tågsammansättning

av Steen Michelsen, Wednesday, February 21, 2018, 18:40 (2454 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Mange tak for ulejligheden.
Er det mulig om du også kan oplyse mig om togsammensætningen på følgennede tog:

Kalmar-Berga: 201,205,206,295,298 og 3820.
Växjö-Hultsfred: 352-353.
Oskarshamn-Ruda: 303,307,314,315,320 og 324.

Da der åbenbart er sket en del ændringer fra 1957 til 1958.

M.v.h.

Steen

YBo-trafik tågsammansättning

av Kjell Aghult, Thursday, February 22, 2018, 07:03 (2454 dagar sedan) @ Steen Michelsen

Mange tak for ulejligheden.
Er det mulig om du også kan oplyse mig om togsammensætningen på følgennede tog:

Kalmar-Berga: 201,205,206,295,298 og 3820.

201: 3 Bop, Fop
205. 206, 3820: 2 Bop, Fop
295: Yop
298: YBop

Växjö-Hultsfred: 352-353.

352: Bop, BDFop, 2 Fp
353: Bop, Fp

Oskarshamn-Ruda: 303,307,314,315,320 og 324.

303: Yop, UBFop, Yop (denna vintertid, till Ruda)
307: Yop
314, 315, 324: Yop, UBFop (denna vintertid)
320 kördes ej 1957


Da der åbenbart er sket en del ændringer fra 1957 til 1958.

Sammansättningarna kunde ändras när som helst, t ex efter de då få regelbundna resanderäkningarna. De skedde två representativa veckor, jag tror en var i oktober.

1957-1958 var också under lokaltågets och lokalbussens stora nedgång, efter ptivatbilens
intåg.

YBo-trafik tågsammansättning

av Lennart Petersen, Wednesday, February 21, 2018, 01:10 (2455 dagar sedan) @ Olof W

Förekom det någonstans planmässigt fler släpvagnar än motorvagnar i YBo-tågen? Med ”trärälsbussar” var det enligt Arne H’s rälsbussbok tillåtet enligt cirkulär på några sträckor (ett fyr och ett tvåaxliga släp) men fanns det undantag också för YBo6/7/8?

MVH!
Anders S


Hur var det med el-rälsbussarna på MÖJ. Har för mig att jag sett bilder på en buss med två släp men det kan ju ha varit av fotoskäl.

/Olof

Om vi nu pratar eldrift och smalspår så fanns det ju motorvagnar på RB främst då X9P som var helt jämställda med lok och kunde dra långa tåg

YBo-trafik 12 vagnar

av Patrik Eriksson, Sunday, February 18, 2018, 18:13 (2457 dagar sedan) @ A.Svenson

Här finns en bild där det tydligen var tolv vagnar i tågsättet. Men troligtvis är det två rälsbusståg som kopplats ihop med två aktiva förare.

[link=http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=141183&Formname=/all/fgblktpct.htm&Incl=0000000000051&Recnr=35]Rälsbusståg i Bersbo[/link]

YBo-trafik 12 vagnar

av Nils-Eric Sääf, Sunday, February 18, 2018, 18:36 (2457 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Ingen bild
. Den vill jag gärna se.Det gick en gång på 50-talet ett långt motorvagnståg från Västervik. Ett militärtåg vill jag minnas. MEN jag vill minnas att det var 10 vagnar. Det finns en annan bild någonstans,jag ska kolla. Nu har jag kollat. Bilden jag menar finns i boken"Kronan på verket" och är tagen av Motvf. Bertil Thylander i Ringstorp.(sid 69). Finns även en bild från södra linjen tagen vid Rödsle med 10 fordon.

YBo-trafik 12 vagnar

av Sven Bårström, Sunday, February 18, 2018, 18:57 (2457 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Enligt säkerhetsordningen 1959 och 1973 tilläts max 32 axlar i rälsbuss- och motorvagnståg. Enligt 73 års säo fick X1- och Y3-tåg ha max 40 axlar.
Jag har inte äldre säo till hands, men jag vill minnas att YC06-/YB06-tåg före 1959 fick gå med 40 axlar.
Sven B

YBo-trafik 12 vagnar

av Nils-Eric Sääf, Sunday, February 18, 2018, 19:08 (2457 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det stämmer, jag minns precis. Däremot fanns det dispens att få framföra 10 vagnar mellan Bjärka -Säby och Linköping när man kopplade ihop tågen från Hf och Vk några år.

YBo-trafik 12 vagnar

av Jepp, Sunday, February 18, 2018, 20:28 (2457 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ02242]Rätt länk[/link]

/Jepp

YBo-trafik 12 vagnar - nej

av Ola Almquist, Sunday, February 18, 2018, 22:28 (2457 dagar sedan) @ Jepp

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ02242]Rätt länk[/link]

/Jepp

Just det. Det var inte tolv fordon i tåget. Jag har för mig att det var tio. Det finns fler bilder på tåget, tagna av Bertil Thylander. [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ00233]Detta[/link] är en.

M.v.h.
Ola

YBo-trafik 12 vagnar - nej

av s svensson, Sunday, February 18, 2018, 23:11 (2457 dagar sedan) @ Ola Almquist

Säg så här: det fanns motorvagnar (rälsbussar kl A) som gick från Halmstad till Falköping.
På del av sträckan framfördes Yo2 alt Yo3 med ett släp UBFo8 och ett släp UF8.
Troligen kopplades UF8 av i Ulricehamn.

I den gamla upplagan av rälsbussboken synns foto på UBFo8. Lägg mörke till dekal
vid multipelkabeldosan och se också på foto på UF8. Dessutom på UBFo9 och att den dras alt kopplas ihop med ett släp. Fordonet som är tillkopplat har strålkastare.
När det gäller Yo2 och Yo3 anges att UBFo8 är ombyggda för att köras med dessa motorvagnar.
Sedan ombyggnad skett av multipelkopplingskabeln så att denna ersatts av ett koppel med motsvarande elkontakter så byggdes det in en omkopplare så att slutvagnsdosan togs bort.
I Spades bok finns en bild på YBo6+ Yo2 kopplade i hop.
När det gäller trärälsbussar så fanns det på FJ emellan Älvsered och Axelfors dubbla släp.
Yo1p+UBDo1+UF2p.
Lägg märke till att UBDo1 släp enbart fanns på FJ. Orsak var att det fanns behov av sittplatser i ena riktingen. I den andra riktningen lastades det in paketpost i resandeavdelningen. När järnvägen sedan lades ned ersatte man med godsbussar (2091 och 2092). I resandeavdelningen lastades det också in post. Senare bussar var 0748 och 3044 medan 659 flyttades men aldrig sattes i trafik. Numera finns det inte någon postorder i Älvsered eller Överlida.
Ursäkta långt bidrag och att det inte handlar om YBo utan om Yo2/3.

YBo-trafik 12 vagnar - nej

av A.Svenson, Monday, February 19, 2018, 00:49 (2457 dagar sedan) @ s svensson

Hej!

Tack för alla intressanta svar och länken till den äldre tråden. Hade missat den. ”s svensson” skriver om ”Spades bok”, vilken av Bengt S många intressanta böcker avses?

Bästa hälsningar!
Anders S

YBo-trafik 12 vagnar - nej

av Christian Ljunggren, Monday, February 19, 2018, 01:27 (2457 dagar sedan) @ s svensson

SJ Buss 0948 var det, ej 0748.
0659 var omplacerad från Sveg.

Med vänlig hälsning

Christian

YBo-trafik 12 vagnar

av Anders Johansson, Tuesday, February 20, 2018, 21:19 (2455 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det har förekommit långa rälsbusståg, t om regelmässigt upp till tio vagnar.
Det man gjorde då var att man skiljde av tåget i två delar och hade en förare i varje halva.
På tidiga varianter satte man slutplugg mitt i tåget istället för multkabel.
Efter ombyggnad isolerade man lågspänningsdonet genom att lägga en plast eller pappskiva emellan.
Orsaken till begränsningen till 8 vagnar var att elsystemet inte klarade mer och genom att dela tåget på ovanstående vis gick man runt problemet.
En sträcka där långa tåg förekom var Linköping-Bjärka Säby där tåget sedan delades.

Motsvarande har även ägt rum mellan Ringstorp och Västervik, vilket bilderna ovan är exempel på.

YBo-trafik 12 vagnar

av Herbert Paalberg, Tuesday, February 20, 2018, 22:25 (2455 dagar sedan) @ Anders Johansson

När jag var med och körde Y6-8 och vi hade långa tågsammansättningar mellan Lp-Bsä-Lp så lade vi en DN mellan lågspänningsdonen över kopplet samt lät tågslutsomkopplaren ligga kvar i tågslut i sista fordonet i främre tågdelen och hjälpte till att köra från den bakre tågets fordonsammansättning. Orsaken till detta var som Anders skriver att manöverströmsäkringen inte orkade med spänningen. Detta kunde ibland även ske på smalspåret Vk-Vö vid vissa enstaka tillfällen och då lät vi slutproppen sitta kvar i den främre tåghalvan.
Palle i Vika.

YBo-trafik 12 vagnar

av Överkörmästaren, Thursday, February 22, 2018, 09:37 (2453 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

När jag var med och körde Y6-8 och vi hade långa tågsammansättningar mellan Lp-Bsä-Lp så lade vi en DN mellan lågspänningsdonen över kopplet samt lät tågslutsomkopplaren ligga kvar i tågslut i sista fordonet i främre tågdelen och hjälpte till att köra från den bakre tågets fordonsammansättning. Orsaken till detta var som Anders skriver att manöverströmsäkringen inte orkade med spänningen. Detta kunde ibland även ske på smalspåret Vk-Vö vid vissa enstaka tillfällen och då lät vi slutproppen sitta kvar i den främre tåghalvan.
Palle i Vika.

Men hur funkar gaspådraget i en sån situation, går inte det på tryckluft mellan vagnarna? Eller frågan kanske är fel ställd, ska jag fråga hur man vet när man ska växla i stället?

YBo-trafik 12 vagnar

av Christer Fredriksson, Thursday, February 22, 2018, 09:53 (2453 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Föraren i den bakre delen tittar på fordonet framför samt känner rörelsen i tåget då den första föraren växlar eller bromsar. Så skedde alltid på den "gamla tiden" med körning av 2 st sammankopplade Hilding-tågsätt.

Detta förfaringssätt var mycket vanligt på TGOJ linjer och alltid med sista kvällståget från Frövi till Kopparberg, vilket jag ofta reste med de på 1940 och -50 talen.

YBo-trafik 12 vagnar

av yngve nilsson, Thursday, February 22, 2018, 11:24 (2453 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var vid helgerna ofta 10 vagnar i tågen mellan Linköping-BjärkaSäby. Vissa julhelger kunde det bli 11 vagnar då man kopplade in en UF6 till o från Vimmerby. Vid ett tillfälle, 21 dec 1969 lyckades Pt 2241 bestå av 11 boggiemotorvagnar, alltså 42 axlar. Av dessa gick två vagnar till Oskarshamn, fyra till Hultsfred och fem till Västervik.

YBo-trafik 12 vagnar

av jhje, Thursday, February 22, 2018, 11:33 (2453 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Då jag reste med kopplade HC så var det ofta en HCV-släp-HCV. Vad jag minns så fanns det en "summer" som man använde sig av och jag tror att jag skulle hitta den på förarplatsen men det är ett tag sedan(65 år) man reste HC

YBo-trafik 12 vagnar

av Christer Fredriksson, Thursday, February 22, 2018, 11:52 (2453 dagar sedan) @ jhje

Jovisst summer fanns också samt användes enligt särskilt signalschema!

YBo-trafik 12 vagnar

av BD, Monday, February 26, 2018, 14:22 (2449 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jovisst summer fanns också samt användes enligt särskilt signalschema!

Reste någon gång 1945/46/47 tillsammans med föräldrarna från Köping till Blötberget. Vi åkte då i förarutrymmet inne i rälsbusståget. Jag minns mycket väl hur det emellanåt ringde i summern.
Och tåget var fullt med resande.

YBo-trafik 12 vagnar

av Anders Johansson, Thursday, February 22, 2018, 17:24 (2453 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Körledningen går igenom kopplet så de bakre får pådrag.
Däremot gäller det för föraren i den bakre halvan att bromsa och
Växla.

YBo-trafik 12 vagnar

av yngve nilsson, Friday, February 23, 2018, 10:45 (2452 dagar sedan) @ Anders Johansson

Tillägg om tåg 22412 den 21-12-1969. Först har jag räknat fel, tåget hade givetvis 44 axlar. Normalt fick YBo-tåg bestå av 23 axlar(8 vagnar) men mellan Lp-Bsä fick man köra med 40 axlar. För att göra detta satte man in en större manöverströmsäkring och denna skulle sättas i sista vagnen, vanligen den som kom från Hultsfred på nordgång så det gällde att Tkl i Bjärka-Säby tog in tågen in rätt ordning.
Tåg 2241 hade ovan nämnda dag följande vagnar från Linköping:
YBo6 1027-YBo8 1160 till Oskarshamn-UBFo6 1902-UBFo7ye 2068-YBo7 1260-YBo8 1007 till Hultsfred-YBo8 1009- UDFo20 1919för gods-UBFo6ye 1928-YBo6 994låst-YBo7 1252låst till Västervik.

YBo-trafik tågsammansättning

av yngve nilsson, Friday, February 23, 2018, 10:50 (2452 dagar sedan) @ A.Svenson

Svar till S Svensson.
Ja det fanns faktiskt. Pt 2226 hade från Hultsfred M-F 3 YBo6/7-UDFo20-UFo6-2 UF6. På fredagarna tillkopplades ytterligare en YBo6 i Eksjö men M-TO gick alla sju vagnarna hela vägen till Nässjö. Av släpvagnarna tillkopplades den sista UF6 i Hultsfred övriga kom från Oskarshamn.

YBo-trafik tågsammansättning

av yngve nilsson, Friday, March 02, 2018, 10:53 (2445 dagar sedan) @ A.Svenson

Det fanns fler tåg med mer släpvagnar än motorvagnar. Pt 2221 hade på sträckan Berga-Oskarshamn 2 YBo6-UDFo20-2 UFo6

YBo-trafik tågsammansättning. Berga - Oskarshamn.

av S-O Johansson, Saturday, March 03, 2018, 12:06 (2444 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det fanns fler tåg med mer släpvagnar än motorvagnar. Pt 2221 hade på sträckan Berga-Oskarshamn 2 YBo6-UDFo20-2 UFo6.

Det låter intressant. Men vad hände i Berga. Hängde man av en Y för man kopplade väl inte till ett UFo-släp?

YBo-trafik tågsammansättning. Berga - Oskarshamn.

av yngve nilsson, Thursday, March 08, 2018, 10:50 (2439 dagar sedan) @ S-O Johansson

Svar till S-O Johansson.
Pt 2221 hade vid ankomst till Berga 3 YBo6-UDFo20-2 UFo6. Den främsta YBo6 kopplades av och tillkopplades pt 960 som man mötte4 där. Vagnen gick sedan till Linköping i Pt 960

YBo-trafik tågsammansättning. Berga - Oskarshamn.

av S-O Johansson, Thursday, March 08, 2018, 11:39 (2439 dagar sedan) @ yngve nilsson

Svar till S-O Johansson.
Pt 2221 hade vid ankomst till Berga 3 YBo6-UDFo20-2 UFo6. Den främsta YBo6 kopplades av och tillkopplades pt 960 som man mötte4 där. Vagnen gick sedan till Linköping i Pt 960

Tack då vet jag. Utbyte av vagnar mellan Nässjö och Linköping?

YBo-trafik tågsammansättning. Berga - Oskarshamn.

av yngve nilsson, Friday, March 09, 2018, 10:32 (2438 dagar sedan) @ S-O Johansson

Förmodligen riktigt. För övrigt kom den vagnen som gick först i 2221 från Sävsjö. Vagnen började med en tur Nässjö-Sävsjö-Nässjö och kopplades sedan främst i 2221 till Berga och se4dan i 960 ti8ll Linköping. På söndagarna hade man en tur, också detta en YBo6 som kopplades till 2221 i Hultsfred för att sedan kopplas av i Berga f.v.b 960 till Linköping. Fr5ån vilket tåg denna vagn kom vet jag inte, vagnen hämtades på spår 3 men vagnarna som 941/961 hade bör väl återvänt Lp i 942.