Kontinentalförbindelser - standard och teknuikutveckling (Historiskt material)

av Christer Brimalm, Sunday, February 18, 2018, 14:32 (2669 dagar sedan) @ Sven Bårström

Man får nog ändå säga att Tyskland år 1906 låg klart före Sverige vad gäller allmän standard och tekniskt utveckling av järnvägen. Det var litet grövre räls, litet större, starkare och snabbare lok. Mer dubbelspåriga linjer. Litet snabbare förbindelser på de stora linjerna än på våra stambanor. Och inte minst ett bättre utvecklat signal- och säkerhetssystem. T ex vad gäller förregling av växlar och signaler och blocksystem.

Längre fram på 1900-talet blev vi ju bra på elektrifiering och fjärrblockering, men i början av 1900-talet låg vi fortfarande efter de stora järnvägsländerna. Så sent som 1912 var t ex inte växlar och signaler förreglade på Malmslätts station, där den kända olyckan hände, trots att det var en station på stambanan. Ett exempel på eftersläpning i Sverige.

Det land som ledde järnvägens utveckling i Europa år 1906 var Storbritannien, men det ingår ju inte bland de nu jämförda länderna.


Hela tråden:

 

[x]
[*]