Hosjö, GDJ (Bana)

av Tuff-tuff, Linköping, Sunday, January 04, 2009, 21:10 (5903 dagar sedan)

Hej hej,
jag har lite funderingar kring GDJ-hållplatsen och senare linjeplatsen i Hosjö (Hoö) i östra Falun.

För det första, var låg hållplatsbyggnaden, eller vad det nu fanns? Kan någon med viss kännedom om området beskriva läget i förhållande till gator eller till industrier och andra byggnader där? Kan det ha varit i närheten av f.d. Posten, nuvarande pizzerian?

För det andra: Industrispåret till den industri vid Skutudden som under åren hetat bland annat Gema, Mölnlycke och Cederroth Indernational, vilket idag är nedlagt och har växeln borttagen, när byggdes det? Och när lades det egentligen ner? Det senare bör ha skett på 80- eller 90-talet, och det var väl i så fall då som Hoö försvann helt som trafikplats.

För det tredje: Vid industrierna nedanför Hosjö kyka ligger det två eller tre igenvuxna och igenrostade parallellspår till huvudspåret. Där låg ju också omlastningsplatsen för smalspåret till Backa. Frågan är om alla spåren under hela tiden enbart haft med den lastkajen att göra eller om de också i någon mån har betjänat industrierna där i närområdet. När försvann växeln till dem från huvudspåret?

Slutligen, i västra Hosjö, vid Korsnäs gummi och Sparextra, finns det intill järnvägen någonting som ser ut som rester efter en håll- eller lastplats (en uppbyggd lodrät stenkant mot spåret). Jag har dock aldrig sett någonting om den i någon bok eller liknande. Vet någon vad det har varit?

Man får mycket gärna svara på en eller två frågor även om man inte har en aning om svaren på de övriga, och man får naturligtis spekulera (om det framgår att det är det man gör).

Hosjö, GDJ

av m.sundström, Tuesday, January 06, 2009, 18:17 (5901 dagar sedan) @ Tuff-tuff

Hej hej,
jag har lite funderingar kring GDJ-hållplatsen och senare linjeplatsen i Hosjö (Hoö) i östra Falun.

För det första, var låg hållplatsbyggnaden, eller vad det nu fanns? Kan någon med viss kännedom om området beskriva läget i förhållande till gator eller till industrier och andra byggnader där? Kan det ha varit i närheten av f.d. Posten, nuvarande pizzerian?

För det andra: Industrispåret till den industri vid Skutudden som under åren hetat bland annat Gema, Mölnlycke och Cederroth Indernational, vilket idag är nedlagt och har växeln borttagen, när byggdes det? Och när lades det egentligen ner? Det senare bör ha skett på 80- eller 90-talet, och det var väl i så fall då som Hoö försvann helt som trafikplats.

För det tredje: Vid industrierna nedanför Hosjö kyka ligger det två eller tre igenvuxna och igenrostade parallellspår till huvudspåret. Där låg ju också omlastningsplatsen för smalspåret till Backa. Frågan är om alla spåren under hela tiden enbart haft med den lastkajen att göra eller om de också i någon mån har betjänat industrierna där i närområdet. När försvann växeln till dem från huvudspåret?

Slutligen, i västra Hosjö, vid Korsnäs gummi och Sparextra, finns det intill järnvägen någonting som ser ut som rester efter en håll- eller lastplats (en uppbyggd lodrät stenkant mot spåret). Jag har dock aldrig sett någonting om den i någon bok eller liknande. Vet någon vad det har varit?

Man får mycket gärna svara på en eller två frågor även om man inte har en aning om svaren på de övriga, och man får naturligtis spekulera (om det framgår att det är det man gör).

Om ingen annan Falubo tar sig an Tuff-Tuffs funderingar får väl jag masa (fniss, fniss) mig upp på banan. Va' bra förresten, att man både får spekulera - vilket härmed meddelas att jag tänker göra - och endast besvara vissa frågor - vilket jag också tänker göra.

Första frågan, alltså: somrarna -65, -66 och -69 arbetade jag som extra barb vid dåvarande Öbm 704 i Falun (kan minnas fel ang numret). -65 gick jag mellan Falun och Borlänge och målade km-, kurvradie- och dylika tavlor samt besprutade bangårdarna mot ogräs med ett ryggburet aggregat som handpumpades. (Herregud hur det gick till på den tiden: En skolpojke skickades ut på spår och bangårdar utan någon som helst varnings- eller varselutrustning - "det är ju pojken åt Pelle i Hinsnoret, nog har han vett att se upp för tågen". Hormoslyret blandades med vatten i aggregatet och sedan var det bara att pumpa och spruta. Tänk, vad gokka man ska ha dragit i sig! Att tvätta händerna innan man åt medhavd smörgås var ju inte att tänka på!)
-66 var det dags för "riktigt" banarbete: Jag var bl a med i ett lag som baxade spår under en banförman som hette Wikström - [i]och nu börjar vi närma oss pudelns kärna -[/i]: Wikström bodde i det bruna huset som ligger omedelbart öster om GDJ:s korsning med gamla Hedemoravägen på södra sidan om banan. Huset var tjänstebostad och "på tomten" ska Hosjö hållplats ha legat, enligt Wikström. (Wikström - som var kommunist av den gamla skolan - hade en väldig pondus och när han kommenderade "hej bax å hå bax" tog vi i så att rälssträngarna åkte som spagetti.) Att hpl låg på den platsen bekräftas av att GDJ:s tjänstetidtabell från 1944 anger platsen till km 84.8 och SJ:s tdtbok från 1965 anger vägkorsningen till km 84.870.
På fråga två och tre svarar jag inte alls eftersom jag inte har det blekaste minne av hur dessa spår var anordnade. (Apropå Gema/Mölnlycke/Cederroth får jag göra en liten utvikning och nämna att man ursprungligen låg vid Falu Norra med direkt spåranslutning som bl a utnyttjades för intransporter av freon (drivgasen i aerosoler) i tankvagn från Hoechst.
Så över till fråga fyra: Den varma sommaren -69 var jag åter i SJ:s sold. Huvuddelen av tiden arbetade jag tillsammans med bb (eller kanske rentav fbb) Holger Forsberg. En viktig uppgift var att fylla vattentunnor i Ryggenbacken.
Forsberg berättade att den stenkant Tuff-Tuff noterat mittemot Sparextra var den s k "Bondkajen", alltså den kaj vid vilken traktens bönder lastade och lossade vagnslaster, t ex skickade massaved och tog emot konstgödning. Den sommaren låg spåret f ö fortfarande kvar, om jag minns rätt.

Jaha, det var mycket väsen för lite ull. Men när en trevlig frågeställning dyker upp är det svårt att lägga band på sig!
Olle S

Hosjö, GDJ

av Tuff-tuff, Linköping, Wednesday, January 07, 2009, 23:30 (5900 dagar sedan) @ m.sundström

Hej! Jag har glömt att tacka för svaren. Härmed säger jag tack!

Bondkajen......fanns det sådana på många ställen?