I finska statsjärnvägarnas tågsäkerhetsordning från 1938 (O N:o 1233r) finns en del text ur vilken man kan härleda hur man tänkte vid den tiden.
Vi måste komma i håg att det då fortfarande var tillåtet att låta tåg på vissa villkor följa varandra på tid. Detta förfarande avskaffades först efter senaste krig och en del olyckor.
I § 118 (Tidtabeller) kan man i mom. 19 läsa "Järnvägsstyrelsen kan i tidtabellen bestämma, att tågens ordinarie mötes- och förbigångsplats förläggas även till annan trafikplats än till tågexpedieringsstation. (Jmfr. § 136 mom. 1)"
I § 136 (Tillfälliga tågmöten och tillfällig förbigång å andra trafikplatser än tågexpeditieringsstationer.) står följande:
"1. Tillfälligt tågmöte eller tillfällig förbigång får i allmänhet anordnas blott å tågexpedieringsstation (jmfr. § 118 mom. 19). Dock får även tillfälligt möte eller tillfällig förbigång, då sådant av någon oundviklig orsak befinnes nödvändigt, anordnas också å annan trafikplats i fall där under tågtiden är i tjänstgöring en funktionär vid trafikavdelningen, som avlagt åtminstone lägre kompetensexamen, och för den händelse trafikplatsen är i telefonförbindelse med befälsstationen."
I mom. 2 räknas sedan upp 9 villkor som måste uppfyllas varefter man fortsätter:
"3. Då möte eller förbigång för tåg i tvingande fall måste anordnas å sådan plats, vars föreståndare icke avlagt ens lägre kompetensexamen, bör iakttagas vad i mom. 2 föreskrivits, dock sålunda att det ena tåget får avsändas först sedan det andra redan anlänt till mötes- eller förbigångsplatsen samt konduktören själv underrättat tågexpeditören om sitt tågs ankomst och därom, att växlarna äro rätt ställda för det mötande tåget. Föreståndaren för trafikplatsen får i detta fall ej heller i övrigt användas som förmedlare av meddelanden och order, utan bör tågexpeditören giva sina meddelanden och order direkt åt konduktören och denne åter sina meddelanden direkt åt tågexpeditören."
Med detta tankesätt är det föga troligt att man här i landet samtidigt skulle ha utsänt tåg mot varandra för att mötas på en obemannad trafikplats. Däremot tilläts tågen uppenbarligen mötas på trafikplatser som var bemannade med andra tjänsteinnehavare än tågexpeditörer och underställda befälsstationer med tågexpeditörer. I praktiken var det frågan om en slags "manuell fjärrstyrning" där befälsstationens tågexpeditör bestämde och trafikplatsens föreståndare lydde order.