§ 100 i Finland? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Saturday, March 17, 2018, 15:13 (2527 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

I finska statbanans 1957 års säkerhetsordning finns i 124 § mom. 16 ett liknande luddigt formulerat undantag som tidigare som går ut på att "när erforderliga trafiktekniska förutsättningar är uppfyllda, kan järnvägsstyrelsen bestämma att tågmöte eller förbigång sker på annan trafikplats än tågexpedieringsstation". I 146 § beskrivs sedan att det är frågan om en trafikplats vars föreståndare är av lägre rang och som är underställd befälsstationen.

Jag tror kanske det redan då funnits en ordernivå under - där principerna konkretiserats till enskild plats. Jag jobbade själv nästan 20 år på ett SJ-distrikts trafiksektion, som tågledare och planerare.


I dag ser allt annorlunda ut och vad jag har förstått finns det inga tågklarerare mera. Trafikledaren ger avgångstillstånd med signalbesked eller per mobiltelefon eller med tekniska anordningar via en trådlös dataförbindelse. I den av Trafikverket uppgjorda järnvägsnätbeskrivningens bilagor hittar man bl.a. information om vilka banor som har linjeblockering eller är radiostyrda och vilka banor som är ATP-utrustade. En liknande klar indelning av nätet i olika system såsom man har i Sverige finns inte.

Jag skall söka hitta uppgifterna på nätet. Och visst är lokala tkl en "utdöende ras",
som en yngre sådan kollega sade. Hon omskolade sig till lokförare!


Hela tråden: