Övergångsbryggor på rälsbussar jämför loktåg. (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Jag tycker inte att det går att jämföra övergångsbryggorna mellan två rälsbussfordon resp. två personvagnar med öppna plattformar. Personvagnarna gick ju mycket stadigare än rälsbussarna som hoppade och krängde en hel del. Hur många gånger fick inte Knr vänta på lugnare gång innan han öppnade dörren och snabbt tog sig över.
Olyckor vid passage mellan två personvagnar med öppna plattformar har jag inte sett eller hört något om, MEN däremot med folk som lutat sig för långt ut över sidokanterna och tappat balansen eller öppnat sidogrindarna.Jag har under många år på 1940,-50 och -60 talen samt med SJK museitåg åkt med personvagnar med öppna plattformar och aldrig varit med om något tillbud till olycka pga dessa övergångsbryggor.
Jag sa nu inte att de var osäkra eller betraktades så . Det var bara känslan att passera över de här övergångarna. Och det fanns ju ett större behov i loktåg än för rälsbusståg att gå igenom tåget.