Färg på SJ litt Ibö (Järnväg allmänt)

av Mats Björkelund, Thursday, April 26, 2018, 12:32 (2545 dagar sedan)

Diskussion om färgar brukar vara svår och spårar gärna ur men jag gör ett försök.

Ibö var en grusvagn som tillhörde BYCF, Byggnadscentralförrådet. Tillverkades från 1910-talet och fanns kvar förvånansvärt länge, fram till slutet av 1950-talet. Men några färgfoto har jag inte hittat.

Godsvagnsboken anger att vagnen var målad "grå" men det finns många sorters grå. (Och då behöver vi inte gå in på "Fifty shades of grey"...).

Enligt SJH 760.63 finns det sju SJ grå färger (06, 10, 11, 12, 13, 15 och 16). Till dessa finns det i andra länkar (försök till) översättningar till NCS så där kan man få en ganska god uppfattning om vilka färger det är. Men vilken av dessa skulle det kunna vara?

Själv skulle jag gissa på en "tjänstevagnsgrå" men vad är det egentligen för färg?

Någon som har kunskap/åsikt?

/Mats B

PS. Ett mindre antal Ibö blev under en period rödbruna men struntar vi i. DS.

Färg på SJ litt Ibö

av Anders Jansson, Thursday, April 26, 2018, 21:36 (2545 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Diskussion om färgar brukar vara svår och spårar gärna ur men jag gör ett försök.

Ibö var en grusvagn som tillhörde BYCF, Byggnadscentralförrådet. Tillverkades från 1910-talet och fanns kvar förvånansvärt länge, fram till slutet av 1950-talet. Men några färgfoto har jag inte hittat.

Godsvagnsboken anger att vagnen var målad "grå" men det finns många sorters grå. (Och då behöver vi inte gå in på "Fifty shades of grey"...).

Enligt SJH 760.63 finns det sju SJ grå färger (06, 10, 11, 12, 13, 15 och 16). Till dessa finns det i andra länkar (försök till) översättningar till NCS så där kan man få en ganska god uppfattning om vilka färger det är. Men vilken av dessa skulle det kunna vara?

Själv skulle jag gissa på en "tjänstevagnsgrå" men vad är det egentligen för färg?

Någon som har kunskap/åsikt?

/Mats B

PS. Ett mindre antal Ibö blev under en period rödbruna men struntar vi i. DS.

Tjänstevagnsgrå motsvarade SJ kulör K som senare betecknades SJ Grå 15. Vi talar här om 1940-tal och senare. Om samma kulör användes dessförinnan vågar jag inte svara på.

Jag tittade i kontraktet för Io 481-520 tillverkade av Kockums 1913. Där anges att ramverket i sin helhet med tillhörande utrustning skulle målas svart. Trädelarna i påbyggnaden skulle strykas med trätjära och metallbeslag i påbyggnaden målas med brun järnmönjefärg.

Färg på SJ litt Ibö

av Thomas Tell, Thursday, April 26, 2018, 22:34 (2545 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tjänstevagnsgrå motsvarade SJ kulör K som senare betecknades SJ Grå 15. Vi talar här om 1940-tal och senare. Om samma kulör användes dessförinnan vågar jag inte svara på.

Jag tittade i kontraktet för Io 481-520 tillverkade av Kockums 1913. Där anges att ramverket i sin helhet med tillhörande utrustning skulle målas svart. Trädelarna i påbyggnaden skulle strykas med trätjära och metallbeslag i påbyggnaden målas med brun järnmönjefärg.

Från särtryck 164 förändring av fordon.

164 111:1G från 30 juli 1927 säger så här. (Mbr d.-nr 534/27)

Alla järnvägsvagnar, som icke tillhöra den allmänna trafikvagnsparken skola vid hädanefter erforderlig ommålning målas gråa. Detta gäller inte inspektionsvagnar, vilka skola målas såsom personvagnar.

Den 16/2 1944 ändras så här.

... erforderlig ommålning målas mörkgråa enligt färgprov nr 17.

18/4 1947 ändras färgprov nr 17 till SJ standardkulör K.

/tell

Färg på SJ litt Ibö

av Mats Björkelund, Friday, April 27, 2018, 10:25 (2544 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fantastiskt. Grundläggande kunskap som förklarar allt (eller varje fall det mesta).

Att kontrakten anger tjärning förklarar vaför leveransbilder inte alls ser målade ut utan just tjärade.

Och sedan får vi datum för när man började måla mörkgrå enligt färgprov 17, senare K, senare Grå 15.

Då återstår egentligen bara ett mer personligt problem. Jag tycker Grå 15 verkar för mörk.

AGJ har försökt översätta färgerna till NCS (Verksamhetsprofil) och även Per Niklasson har gjort det (SJ Standardfärger och NCS)). Bägge kommer fram till att den liknar NCS 6502-B, dvs en mörkt grå färg med blåstick.

Detta styrks av SJH 760.63 SJ Standard Färglikare som fanns på ett annat av Pers inlägg men där bilderna nu är oåtkomliga. Jag hann spara ner bilderna och de finns nu upplagda här.

Att minnas färger är svårt men några exempel från nätet tyder på en mer mellangrå färg:
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3

Är det en effekt av åldrande färg? (Eller en åldrande betraktare?)

/Mats B

Färg på SJ litt Ibö

av Svante Andersson, Friday, April 27, 2018, 10:45 (2544 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Bilden på den fd F5:an säger kanske något om de gråa färgernas blekning då det finns ommålade partier på den. Är det på denna frågan om färg av samma nominella kulör eller är det andra färger som ger de stora skillnaderna?

SA

Färg på SJ litt Ibö

av Mats Björkelund, Friday, April 27, 2018, 12:31 (2544 dagar sedan) @ Svante Andersson

Min bedömning har alltså gjorts mot NCS-färgprov, inte SJH-skriften som den ser ut på en bättre eller sämre kalibrerad bildskärm. Och då tycker jag t ex att Röd 92/5040-Y70R är rätt OK men just Grå 15/6502-B var alldeles för mörk. En bilfabrikant skulle lätt kunna kalla den Antracit. Jag hade mer gissat på 5502-B eller rent av 4502-B.

Men det var en intressant - och skarpögd - kommentar kring att F5:an har vissa fläckar som är ommålade och dessa är betydligt mörkare. Ungefär som NCS-färgprovet, faktiskt.

Kontentan är väl att att alla färger bleks och många gånger ganska kraftigt. Kulörta färger blir blaskigare, mörka färger ljusare.

/Mats B

Färg på SJ litt Ibö

av Christopher Lindgren, Friday, April 27, 2018, 20:17 (2544 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Färgen är mörkt gråblå. Den oxiderar dock kraftigt och blir väldigt ljus med tiden.

Kunde inte låta bli att avbryta fredagsmyset och springa ut i garaget och gnugga med fingret på ett tjänstevagnsgrått fönster. Man kan se en tydlig skillnad.

Får inte till någon bildvisning men länken kanske fungerar?

https://www.dropbox.com/s/qxo5hcle5htj3if/20180427_193108.jpg?dl=0

Färg på SJ litt Ibö

av Mats Björkelund, Saturday, April 28, 2018, 10:37 (2543 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

Länken fungerade för mig och illustrerar på ett mycket bra sätt bekymret med färger. Det här bekräftar både att Grå 15 från början verkligen är en mörk färg med blåstick men att den efterhand blir väsentligt ljusare.

/Mats B

[x]
[*]